Щоб застерегти себе від виникнення неочікуваних проблем із Державною фіскальною службою (ДФС), бізнесмену треба подавати актуальні дані податківцям, та й самому знатися на податках та зборах, які сплачує підприємство. Час від часу інформацію потрібно звіряти. У якому форматі це можна зробити?
Електронний кабінет платника податків
Система електронного документообігу дозволяє державі контролювати всю фінансову звітність, а підприємцям – стежити за нею за допомогою комп’ютера або смартфона. Щоб мати доступ до кабінету, підприємцю необхідні електронний цифровий підпис і аналог печатки підприємства, які видають в Акредитованому центрі сертифікації ключів ДФС. Працювати в електронному кабінеті можна в режимі реального часу, для цього не потрібне спеціальне програмне забезпечення.
В електронному кабінеті бізнесмен може переглядати дані оперативного обліку податків і зборів, дані системи електронного адміністрування ПДВ, провести звірку розрахунків із бюджетом та одержати документ про стан розрахунків із накладенням електронного підпису посадової особи та печатки контрольного органу. Необхідна інформація з електронного кабінету вивантажується у вигляді документа з усіма даними.
Лист-запит до ДФС
Підприємці, які не можуть скористатися електронним кабінетом платника податків, мають надати письмовий запит до ДФС, у якому треба зазначити платежі і період, щодо яких має бути здійснена звірка стану розрахунків з бюджетами, а також нараховані і сплачені суми за цей час. Протягом 15 робочих днів від його подання ДФС має надати підприємцю письмову відповідь про розрахунки за податками, зборами та ЄСВ. Такий документ знадобиться, коли бізнесмену потрібно буде підтвердити держоргану, банку або контрагенту відсутність заборгованості перед бюджетом або він захоче перевірити стан розрахунків із бюджетом.
Зустрічна звірка
Ініціатором перевірки фінансової звітності компанії може бути не лише підприємець, а й ДФС, представники якої мають право звернутися до підприємця з письмовим запитом про надання інформації та її документального підтвердження. Під дію таких зустрічних звірок можуть потрапити представники будь-якої категорії платників податків.
Немає закону, який би регламентував таку процедуру, тому податківці керуються відповідною постановою Кабінету Міністрів №550 від 20.04.2006 року.
Під час зустрічної звірки зіставляються дані первинних бухгалтерських та інших документів підприємства з метою документального підтвердження господарських відносин із підприємцем, який сплачує податки і збори, та фіксації повноти відображення всіх проведених операцій і розрахунків в обліку платника податків. Якщо підприємець отримає запит, він має надати інформацію протягом одного місяця від дня, що настає за днем надходження запиту.
У січні цього року у ст. 78 Податкового кодексу з’явився новий пункт, за яким ненадання інформації платником податків за запитом про зустрічну звірку є підставою для проведення позапланової перевірки його документації.
Тобто якщо підприємець вчасно не надасть держустанові всі необхідні дані, то податківці мають право провести виїзну фінансову ревізію підприємства, а це завжди тривала і складна процедура.
Якщо ДФС засвідчить, що неможливо провести зустрічну звірку через ненадання інформації за запитом, тоді складається акт про неможливість проведення зустрічної звірки.
За підсумками зустрічної звірки податківці складають довідку, яку надають підприємству протягом десяти днів. У ній спростовується чи підтверджується факт відповідності інформації, яку надав платник податків, тим даним, які має ДФС.
Варто пам’ятати, що звірка не є чимось надзвичайним або загрозливим для бізнесу, проте, щоб почуватися впевнено, підприємцю варто перевіряти стан своїх розрахунків із бюджетом регулярно. Більшість власників бізнесу поділяють думку про те, що електронна форма документообігу – найкращий варіант для обліку своїх податків і зборів, адже це дозволяє зручно і швидко обмінюватися інформацією з державними органами.