Порада від спеціаліста
Малі та мікрокомпанії вважаються більш гнучкими та адаптивними до мінливих ринкових умов, порівняно із великими корпораціями. Проте у фінансовому забезпеченні їм значно складніше досягнути такої бажаної стабільності. Як мінімум через обмежені можливості диверсифікації та необхідність концентрувати всі ресурси на основному виді діяльності.
Натомість в нагоді стане фінансова подушка, яка пом’якшить найбільш турбулентні періоди та дозволить уникнути негативних наслідків тимчасового фінансового дефіциту.
Що таке фінансова подушка для бізнесу?
Фінансова подушка безпеки — це резервний фонд бізнесу. До нього можна звернутися для закриття незапланованих витрат та тимчасових фінансових труднощів. Фінансова подушка формується із прибутку: замість реінвестування у виробництво чи виведення у вигляді дивідендів, кошти акумулюються на окремому рахунку і зберігаються до настання критичного моменту.
Які витрати треба закладати в подушку?
Резервний фонд розрахований на покриття екстрених витрат, а також підтримку нормальної роботи компанії під час касового розриву — лагу між надходженнями та плановими витратами. Це особливо актуально для сезонного виробництва та бізнесу з продажу за післяплатою. В обох варіантах витрати суттєво передують надходженню оплати за готову продукцію чи надані послуги. При цьому сплачувати постійні витрати, зокрема заробітну плату персоналу, потрібно регулярно без затримок. Фінансова подушка допоможе пройти такі періоди без напруження.
Як розрахувати розмір фінансової подушки?
Вважається, що фінансова подушка безпеки повинна покривати видатки бізнесу впродовж 3-6 місяців. Утримувати в резерві меншу суму беззмістовно, оскільки її не вистачить на вирішення поточних фінансових питань. Водночас не потрібно надміру збільшувати резервний запас, оскільки більше користі гроші можуть принести в обороті.
Щоб визначити розмір фінансової подушки, потрібно проаналізувати звіт про рух грошових коштів. Він дасть розуміння розміру місячного доходу та витрат, які потрібно підстрахувати. Для нової компанії, що лише відкривається та ще не має власного досвіду і фінансової документації, в розрахунку розміру фінансової подушки потрібно спиратися на бізнес-план.
Де зберігати подушку бізнесу?
Для зберігання фінансової подушки доречно відкрити спеціальний рахунок у банку. Краще тримати резервні кошти окремо від основного бізнес-рахунку, щоб не виникало плутанини чи спокуси витратити зайві заощадження.
Якщо вже вдалося зібрати достатню суму для покриття витрат компанії впродовж 6 місяців, частину грошей можна покласти на депозит. Це забезпечить додатковий пасивний дохід та безпекові гарантії заощадженням. З міркувань мобільності краще обирати короткостроковий депозит із автопролонгацією. Такі умови дозволять відносно швидко зняти гроші у разі потреби без втрати потенційної вигоди.

Як формувати подушку — покроково
Щоб сформувати фінансову подушку, варто дотримуватися такого порядку дій:
- Проаналізувати фінансові результати бізнесу за попередні періоди з метою визначення розміру місячного доходу та витрат, періодів основних виплат та дат надходжень.
- Розрахувати суму обов'язкових витрат, що підлягають щомісячній виплаті.
- Визначити суму коштів, необхідну для покриття основних витрат впродовж 3 місяців.
- Визначити, яку частину місячного прибутку можна відкладати до фінансового резерву — в середньому це має бути 10-15%.
- Планомірно поповнювати фінансову подушку до бажаного розміру.
Формування фінансової подушки варто додати до переліку основних фінансових цілей компанії та ставитись до неї не менш відповідально, ніж до цілей виробничого характеру. В перспективі сформований резерв може врятувати бізнес від фінансової кризи або забезпечити стрімкий конкурентний зліт за умови своєчасного влучного інвестування.
Коли можна використовувати фінансову подушку?
Звернутися до фінансової подушки доцільно у таких ситуаціях:
- Коли вже потрібно виплачувати заробітну плату та обов’язкові платежі, а надходження ще очікуються.
- Під час спаду господарської активності, що призвів до дефіциту коштів, необхідних для покриття постійних витрат.
- З метою інвестування у перспективу — на закупівлю технологічної лінії за вигідною ціною, для виходу на ринок, презентації продукту тощо.
- З метою покриття витрат, спричинених надзвичайними ситуаціями; стихійним лихом, епідемією, військовими діями тощо.
Управління фінансовою подушкою — це не лише про сухі цифри, а й про підприємницький хист та бачення. Це тимчасово вільні гроші, які мають великий потенціал для розвитку компанії. Їх потрібно використовувати з обережністю, проте не шкодувати, якщо ситуація передбачає вигоду або потребує рішучих дій.
Як відновити подушку після використання?
Після того, як кошти повністю або частково були виведені з резерву, його знову потрібно поповнити. Алгоритм дій аналогічний до початкової схеми формування подушки. Варто ще раз перевірити звіт про рух грошових коштів, щоб визначити розмір подушки з урахуванням останніх тенденцій результатів діяльності компанії.
Типові помилки підприємців
Формування та поповнення фінансової подушки доречно додати до основного господарського плану. Також варто відстежувати рух коштів на резервному рахунку. Для цього достатньо фіксувати дати і суми надходжень та видатків із нього. Чого варто уникати:
- Нерегулярних відрахувань на користь фінансової подушки — візьміть собі за правило: якщо є прибуток за місяць діяльності, частку з нього потрібно відкласти до резерву.
- Зловживань використанням резерву — не варто звертатись до запасного рахунку з дрібних питань, оскільки так кошти витратяться раніше, ніж сформується бажана сума.
- Ігнорування фінансової подушки, доки не погасите кредити, — обидві статті витрат мають бути рівноцінними, адже в критичний момент фінансова подушка може стати джерелом коштів для покриття боргів.
Фінансова подушка безпеки для бізнесу — це яскравий показник дисципліни та стратегічного мислення підприємця. В умовах мінливої економіки вона необхідна для підтримки стабільної роботи та згладжування негативного впливу зовнішнього середовища.
Порада від спеціаліста
АТ "Ощадбанк"