Цьогоріч зовнішньоекономічна діяльність стала однією з ключових складових економічного розвитку країни. Закупівля товарів і послуг за кордоном – важливий елемент підтримки внутрішнього бізнесу та забезпечення потреб населення.
Проте в умовах сучасної геополітичної ситуації ведення такої діяльності дещо ускладнюється. Наведемо чинники, на які слід зважати.
Фактори, що впливають на ЗЕД
Ліцензування. У 2023 році імпорт певних товарів підлягає обов’язковому ліцензуванню, зокрема:
вуглеводневі палива, що містяться у складі бензину та дизельного палива;
сировина для виробництва енергетичного устаткування;
етиловий спирт, алкогольні напої і тютюнові вироби;
пестициди й агрохімікати;
насіння та рослини;
деякі види нафти та продукти її переробки;
вторинна сировина зі скла.
Ліцензії потрібно отримати від відповідних державних органів – Міністерства економіки, Міністерства сільського господарства тощо.
Обмеження. Труднощі з імпортом можуть виникати внаслідок додаткових обмежень, які встановлюються з метою захисту внутрішнього виробника. Наприклад, упроваджуються квоти на імпорт товарів або обмеження щодо транзиту через територію України.
Так, на початок 2023 року в Україні встановлені квоти на імпорт:
цукру – 360 тис. т;
кормових буряків – 2,5 млн т;
молока й молочних продуктів – 50 тис. т;
часнику – 5 тис. т;
комбікормів для тварин – 2,5 млн т;
сільськогосподарських машин – 10 тис. од.
Чинні обмеження / заборона на імпорт:
вживаних автомобілів, яким понад 5 років, – заборонено;
шин та камер для автомобілів – квота на 8 млн од./рік.
пальмової олії – квота на 75 тис. т/рік.
Нормативна база. Квоти й обмеження встановлені нормативними актами, зокрема:
постановою Кабміну «Про встановлення квоти на імпорт наступних видів товарів на 2023 рік» від 29.12.2022 № 1234;
постановою Кабміну «Про затвердження переліку товарів, що підлягають обмеженням (заборонам) на ввезення на митну територію України» від 21.06.2017 № 433;
закон України «Про заходи щодо забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 № 2704-VIII, який містить обмеження на імпорт товарів з використанням іноземної мови.
Зрозуміло, що зміни в законодавстві та зовнішньоекономічних умовах впливають на здійснення зовнішньоекономічної діяльності, тому підприємці мають моніторити новини й нормативну базу та адаптуватися до нововведень.
Крім виконання законів, важливо дотримуватися професійних етичних стандартів у цій галузі, інакше постраждає репутація бізнесу чи підприємства, що призведе до серйозних фінансових наслідків.
Які документи потрібні для ЗЕД
Необхідно мати спеціальну дозвільну документацію, яка забезпечує правильність здійснення зовнішньоекономічних операцій.
Дозвільні процедури передбачають перевірку відповідності закуплених товарів та послуг встановленим стандартам і нормам. У разі відсутності дозвільних документів підприємства можуть постати перед вибором – відмовитися від закупівлі необхідних товарів чи послуг або придбавати їх неофіційним шляхом.
Що робити, якщо товар не входить у дозвільний список
Це питання наразі актуальне для багатьох бізнесів. У такому разі підприємство може звернутися:
до уряду з проханням розширити список дозволених товарів (послуг). Зокрема, до відповідного органу з обґрунтуванням потреби у цих товарах;
до асоціацій та організацій, що захищають права підприємств, або до зовнішньоекономічних радників та юристів, які порадять, яким чином легалізувати зовнішньоекономічну діяльність щодо необхідних товарів (послуг).
Фінансова підтримка: співпраця з Експортно-кредитним агентством
Одним з варіантів полегшення роботи у галузі ЗЕД (фінансова підтримка) є звернення до кредитних установ.
Так, Ощадбанк надає кредитну підтримку експортерам у межах співпраці з Експортно-кредитним агентством. Зокрема, за цією програмою бізнес може отримати кредитні кошти на відсоткових умовах для покриття витрат на закупівлю обладнання, матеріалів, комплектуючих та інших товарів чи послуг за кордоном.
Заявку зручно подати онлайн – швидко й без будь-яких труднощів.
Така співпраця зменшує й валютні ризики та захищає підприємства від можливих фінансових втрат через зміну курсу валют.
Ощадбанк фінансує експортерів – до 85 % від суми зовнішньоекономічного контракту. Цей контракт має передбачати експорт товарів українського походження або їхнє виробництво з подальшим експортом.
Умови:
строк кредиту – до 1 року;
до 200 млн грн, але не більше ніж 85 % від суми зовнішньоекономічного контракту, що фінансується банком.
Як отримати:
заповнити онлайн-заявку через ОщадБізнес;
звернутися до будь-якого відділення Ощадбанку або його контакт-центру;
оформити заявку через систему дистанційного обслуговування CorpLight – розділ «Замовити продукт».
Детальніше дізнавайтеся за посиланням.
Поради від експерта
Основи успішного ведення зовнішньоекономічної діяльності від фінансиста, експерта з фінансово-економічних питань Романа Постернака:
Ретельний аналіз ринку: передусім докладно вивчіть ринок та конкуренцію в країні, з якою збираєтеся працювати. Це допоможе зрозуміти, які товари та послуги підприємство повинно забезпечувати та які ціни може встановлювати.
Пошук надійних партнерів. Це важливо для забезпечення якості товарів (послуг), а також зменшення ризиків.
Дотримання законодавства щодо зовнішньоекономічної діяльності. Це стосується отримання необхідних дозволів та ліцензій, сплати податків та митних зборів, дотримання тарифів на транспорт та інших витрат.
Зменшення ризиків, зокрема фінансових, як-от зміна валютних курсів, або щодо транспортування та митних операцій. Ви маєте ретельно аналізувати ризики й розробляти стратегії їх зменшення.
Розвиток міжнародних зв'язків, а також співпраці з партнерами в зовнішньоекономічній сфері. Наприклад, участь у виставках, конференціях та інших заходах, що дають змогу знайомитися з новими ринками та партнерами.
Розроблення ефективної логістики. Обирайте оптимальний транспорт, пакування товарів з дотриманням міжнародних стандартів.
На завершення слід зазначити, що попри складнощі, пов’язані з зовнішньоекономічною діяльністю, український бізнес має розвиватися та здійснювати експорт-імпорт товарів (послуг).
Головне, дотримуватися законодавства й правил, забезпечувати якість продуктів та використовували всі можливості для підтримки своєї зовнішньоекономічної діяльності.