Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.35 41.80
EUR 47.95 48.90

Бізнес-план: що це і як його скласти?

АТ "Ощадбанк"

Тематичний тиждень

Планування — це не тільки про календар зустрічей чи список покупок на тиждень. Ми плануємо подорожі та ремонти, бо без цього можна легко витратити час, гроші й нерви даремно. У бізнесі це правило працює у квадраті: бізнес-планування — не формальність, а ключовий документ, що допомагає вивести ідею з голови в реальність та чітко спланувати вихід на ринок. Як скласти ефективний бізнес-план і де він використовується? Розбираємося разом у сьогоднішньому матеріалі. 

Що таке бізнес-план і навіщо він потрібен?

Бізнес-план — це документ, де детально описані всі етапи розвитку проєкту, включно зі стратегією, цілями, тактикою та загальним описом компанії або ідеї. Це своєрідна інструкція, яка допомагає перетворити мрію чи просте бажання на щось конкретне та осяжне.

Наприклад, ви помітили, що люди активно купують каву з собою, тому вирішили теж відкрити власну кав'ярню. Ще на етапі ідеї ви створюєте документ, де прописуєте, як називатиметься цей заклад, що та за якими цінами там буде доступно, яким буде дизайн приміщення й так далі. Цей документ і є бізнес-планом.

Бізнес-проєкт не є обов'язковим до створення, але більшість підприємців складають його з таких причин:

  • залучення інвестицій. Інвестори, кредитори та надавачі грантів вимагають детального бізнес-плану від компанії для оцінки її потенційної прибутковості, ризикованості та актуальності самої ідеї;
  • чітке планування. Щоб діяльність бізнесу була передбачуваною, потрібна покрокова стратегія, яка врахує і «погані місяці», і максимально можливий прибуток. Все це й розраховується в бізнес-пані;
  • мінімізація ризиків. З цим документом можна завчасно визначити можливі загрози та підготуватися до майже будь-якого сценарію;
  • ефективне управління. Бізнес-план допомагає створити чіткі та вимірні цілі, що своєю чергою дозволяє оцінити результативність дій та вчасно змінити фокус;
  • тестування гіпотез. Саме цей документ — чудовий спосіб оцінити життєздатність ідеї, розрахувати планові показники та визначити, чи треба запускати проєкт взагалі.

Фінансування бізнесу в Ощадбанку — це отримання рішення за 24 години, ставки від 0,01% та до 150 млн грн кредиту. Переходьте за посиланням, щоб ознайомитися із вигідними партнерськими програмами та кредитними пропозиціями банку.

Як бачимо, окремих чітких причин для створення бізнес-плану шукати не потрібно: цей інструмент знадобиться будь-якому бізнесу на етапі як його створення, так і подальшого розвитку.

Структура класичного бізнес-плану

Класичний бізнес-план має чітку структуру та розділи, а тому формується за певним шаблоном. Формат плану тут залежить від цілі: наприклад, якщо ви готуєте презентацію для інвестора, акцент треба робити на дохідності та ризиках, а якщо для банку — на окупності та швидкості повернення вами отриманих коштів.

Розглянемо основні розділи цього документа:

Резюме бізнес-плану. Короткий огляд усього бізнес-плану (дані компанії, опис ідеї, результати розрахунків, очікувана прибутковість й так далі). Пишуть його вже після створення всіх інших розділів, але розміщують на початку документа. 

Опис компанії. Окремий розділ, де містяться всі деталі про проєкт (контактна інформація, місія, візія, реєстраційні дані, структурні особливості, переваги тощо).

Опис продукції. Тут розписуються всі дані про товар/послугу: наприклад, що це за продукт, який біль він закриває, які переваги має та чи є він запатентованим.

Аналіз ринку. Наступним кроком проводиться та презентується аналіз ринку, де компанія планує вести діяльність, включно з аналізом ЦА, тенденцій та сегментів ринку. 

Аналіз конкурентів. Цей розділ містить дані основних конкурентів, їхніх сильних і слабких сторін, цін на продукцію, каналів збуту тощо. Тут також варто висвітлити конкурентні переваги саме вашого проєкту.

Маркетинговий план. Як ви плануєте залучати та утримувати клієнтів? Як будете просувати компанію та шукати канали збуту? Відповіді на ці та інші пов'язані питання розміщуються саме тут. 

Операційний план. В цьому розділі додається опис плану виробництва та інших операційних процесів (логістика, запаси, основні засоби, резерви тощо).

Організаційний план. Окремий розділ, де розписується структура управління компанією, склад керівної команди проєкту, розподіл обов'язків, правила наймання персоналу й так далі.

Фінансовий план. Найважливіший розділ, де робляться всі розрахунки, включно з прогнозом дохідності, плановими витратами, окупністю та рентабельністю бізнесу. Крім цього, тут додаються заповнені звіти про прибутки та збитки, рух грошових коштів і баланс на найближчі 3-5 років. 

Аналіз ризиків. Тут додається інформація про всі можливі загрози та ризики (SWOT-аналіз, наприклад), а також про способи їх уникнення або мінімізації їхнього впливу. 

Крім цих розділів, на початок документа додається титульна сторінка та зміст, а наприкінці — необхідні додатки (таблиці, витяги, копії документів тощо). Наповнення документа можна змінювати: наприклад, в бізнес-план часто додають такі розділи, як аналіз беззбитковості, аналіз чутливості ринку тощо.

Покрокове складання бізнес‑плану

Як створити бізнес-проект з чітким планом? Підготували інструкцію, яка допоможе зробити процес організованішим:

  1. Збір даних. Першим кроком, коли ідея вже є, зберіть якомога більше інформації про ринок, вашу ЦА, конкурентів, організаційно-правову форму, потрібну для діяльності, податки тощо.
  2. Визначення цілей. Опишіть, чого саме ви хочете досягти (якого прибутку, яких продажів, якої репутації і так далі). Краще, щоб ці цілі були вимірними та осяжними.
  3. Створення пробної версії. Скористайтесь шаблоном і спробуйте зробити початкову версію бізнес-плану. Пишіть якомога більше, не турбуючись про правильність даних.
  4. Проведіть розрахунки. Приділіть час формуванню ціни на вашу продукцію, а також розрахунку собівартості, планових витрат, планового прибутку та інших показників. Розгляньте різні сценарії (оптимістичний, реалістичний та песимістичний).
  5. Відредагуйте бізнес-план. Створену раніше чернетку поступово корегуйте, змінюючи формулювання чи додаючи інформацію так, щоб довести документ до ідеалу.
  6. Створіть резюме. На основі готового плану напишіть стислий виклад всієї інформації в ньому.
  7. Оновіть дані. Бізнес-план не є статичним: регулярно переглядайте та оновлюйте його відповідно до змін на ринку, внутрішніх процесів і досягнутих результатів.

Щоб залучити інвестора, презентувати ідею банку або подати заявку на грант, потрібен «шаблонний», класичний бізнес-план, приклад якого можна знайти за посиланням: тут доступно безліч різних варіантів як студентських робіт, так і документів реальних компаній. 

Бізнес-план зразок для заповнення доступний на сайті Міністерства економіки України: він використовується для подачі заявок на отримання грантів від держави, а тому тут дуже важливо дотримуватися затвердженої наказом форми. Щодо інших випадків, єдиного шаблону тут немає: важливо лише слідувати порядку викладення інформації, додавати графіки й таблиці для наочності та використовувати якомога більше перевірених, кількісних і вимірних даних.

Корисні ресурси й шаблони

Дія.Бізнес. На сайті знайдете інструкції, шаблони, статті та гайди для підприємців. Крім цього, тут зможете відкрити ФОП, створити Дія.Підпис і подати звітність онлайн.

SCORE. Американський ресурс із великою бібліотекою шаблонів англійською мовою від фінансових прогнозів до чеклістів для старту бізнесу. 

Opendatabot. Сервіс для вивчення ринку та конкурентів, де зможете перевірити контрагента, дослідити діяльність інших підприємців у ніші, отримати витяг з ЄДР, налаштувати корпоративний доступ по API та багато іншого.

EU4Business. Ініціатива ЄС. Тут доступні пільгові позики, гранти для МСП, освітні програми та навчання, консультації, тренінги, бізнес-інкубатори для стартапів тощо.

Ощадбанк пропонує послуги для бізнесу, серед яких гранти, валютні операції, позики, пільгове кредитування для ветеранів, бізнес-картки, еквайринг та багато іншого. Автоматизуйте процеси та отримайте доступ до нових можливостей з Ощадбанк!

Підсумки

Бізнес-план — це ваше майбутнє, теперішнє та інколи навіть минуле в одному документі. Він не гарантує успіху, але значно підвищує шанси уникнути помилок. Ретельно складений план — це аргумент для інвестора, основа для прийняття рішень та спосіб тримати фокус на головному.

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"