Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.15 41.65
EUR 47.90 48.70

Що таке соціальне підприємництво та як його розвивати?

АТ "Ощадбанк"

Тематичний тиждень

Здавалось би, головною метою діяльності будь-якого бізнесу є прибуток. Це твердження дійсно є вірним, проте в епоху глобального потепління, економічних криз, війни та інших негараздів постає питання й позитивного впливу компанії чи людини на навколишнє середовище. Саме прагнення робити щось важливе та корисне стало рушійною силою для створення окремого напрямку діяльності — соціального підприємництва. Сьогодні розповідаємо, що це таке, які поширені моделі такого бізнесу існують та як запустити соціальне підприємництво в Україні.

Що таке соціальне підприємництво (СП)?

Соціальне підприємництво — це вид діяльності, який поєднує бізнес-підхід з метою отримання прибутку та бажання розв'язання суспільно важливих питань. Це, наприклад, бізнес, який використовує вторинну сировину та продукти перероблення, компанія, яка щомісяця висаджує Х кількість дерев, або магазин, який надає робочі місця людям з інвалідністю.

Ключовими характеристиками тут є:

  • Місія. Основною метою СП є розв'язання конкретної соціальної проблеми, наприклад надання доступу до освіти більшій кількості людей чи впровадження екологічних ініціатив; 
  • Окупність. Як і будь-який інший бізнес, соціальні підприємства часто повноцінно працюють та генерують дохід, який потім (весь або частину) реінвестують у соціальну місію; 
  • Інновації. СП нерідко створюють щось нове та технологічне задля розв'язання суспільних проблем (наприклад, застосунок Be My Eyes для незрячих, що з’єднує їх із волонтерами);
  • Незалежність. Оскільки соціальні підприємства в більшості випадків є комерційними, вони залишаються незалежними, проте все ще можуть використовувати гранти та інвесторські кошти. 

Соціальне підприємництво — така собі «гібридна» модель бізнесу, яка прагне як ефективності, так і відповідальності стосовно суспільних ініціатив.

Навіщо соціальне підприємництво країні зараз?

Війна показала, як важливо єднатися та разом йти до спільної мети. Саме СП — та рушійна сила, яка може відіграти ключову роль у відновленні та розвитку країни. Соціальне підприємництво необхідне в нашій країні вже зараз з таких причин:

Розв'язання нагальних проблем. Це і житло для ВПО, і реабілітація для ветеранів, і встановлення пандусів по місту для людей з обмеженими можливостями. Все це тут і зараз можуть та роблять СП.

Створення робочих місць. Бізнес — це часто про нові робочі місця, що сприяє працевлаштуванню населення та покращенню суспільного добробуту. Соціальне підприємство також може орієнтуватися саме на інклюзивне працевлаштування.

Відновлення держави. Звучить гучно, але зміни починаються з маленьких кроків: з прибирання та перероблення сміття, з побудови та відновлення будівель, а також зі зміцнення економіки країни. Це та більше і роблять СП.

Приваблення інвестицій. Соціальний вплив стає все більш привабливим для інвесторів, які шукають не лише фінансову, а й соціальну віддачу від своїх вкладень.

Розвиток технологій. Соціальне підприємництво сприяє розробці та популяризації застосунків, обладнання, нових унікальних послуг та інших технологій. Це пришвидшує темпи розвитку регіону та країни в цілому.

Об'єднання людей. Завдяки своїй діяльності, СП часто об'єднують людей (наприклад, влаштовуючи «суботники» з прибиранням міста) та сприяють активній участі громадян у розв'язанні місцевих проблем.

Поширені моделі СП

Соціальні підприємства охоплюють різноманітні сфери та базуються на різних моделях ведення бізнесу. Розглянемо приклади соціального підприємництва:

  1. Інклюзивне підприємництво. Метою тут є допомога вразливим групам населення (ветерани, люди з інвалідністю, пенсіонери тощо). Допомагати можуть робочими місцями, житлом, їжею та іншим. Наприклад, Good Bread from Good People — це київська пекарня, де працюють люди з ментальними порушеннями;
  2. Екологічні інновації. Сфокусовані на покращенні екології та зменшенні шкідливого впливу на довкілля: Releaf Paper, наприклад, виробляє папір з опалого листя, а Green Tech Trade встановлює сонячні панелі під ключ, розвиваючи відновлювальні джерела енергії в Україні;
  3. Освітні та культурні проєкти. Тут про проведення майстер-класів, навчання людей, поширення культури в масах тощо. Серед прикладів — Happy Today, які розповідають більше про аутизм та адаптують публічні простори, та Urban Space 100 в Івано-Франківську, який 80% прибутку направляє на розвиток міста та організацію культурних подій;
  4. Медичні сервіси. СП, які роблять медичні послуги та ліки доступнішими, а лікарні та клініки — кращими: наприклад, MH4U допомагає людям з ментальними проблемами та надає доступ до послуг з психічного здоровʼя тим, хто цього потребує. Ще один приклад — проєкт Superhumans, який займається протезуванням, реконструктивною хірургією та реабілітацією постраждалих від війни людей (послуги є безкоштовними).

Як бачимо, соціальне підприємництво в Україні досить розвинуте: ще у 2020 році таких бізнесів у нас було близько 1000, а зараз, за думкою експертів, їх кількість значно збільшилась. 

Вище ми описали саме сфери, в яких СП розв'язують нагальні проблеми. Що ж з приводу моделей таких підприємств, розрізняють благодійні організації (які надають лише безкоштовні товари/послуги та фінансуються донатами чи грантами), бізнес за моделлю «продаж заради місії» (які постійно частину прибутку спрямовують на фінансування соціальних програм) та підприємства із соціальними ініціативами (які працюють для отримання прибутку, але інколи впроваджують певні програми, як ОККО збирає речі для малозабезпечених).

Де шукати підтримку у 2025 році?

Запуск соціального підприємництва може вимагати початкових інвестицій та підтримки, адже не завжди прибутку може вистачати на фінансування соціальних ініціатив. На щастя, в Україні існує дедалі більше можливостей, серед яких:

  • гранти для бізнесу. Видає уряд України (Міністерство економічного розвитку, Міністерство аграрної політики тощо). В Ощадбанку, наприклад, доступні гранти для ветеранів, гранти на розвиток власної справи з метою створення нових робочих місць, гранти на виробництво БПЛА тощо;
  • міжнародні донори. Багато міжнародних фондів та організацій, наприклад USAID, UNDP та EU4Business, надають грантову підтримку соціальним підприємствам в Україні;
  • українські фонди. Існують вітчизняні фонди та ГО, які спеціалізуються на підтримці соціального підприємництва шляхом надання консультацій, навчання та фінансової допомоги (серед таких — МХП-Громаді, Zagoriy Foundation і Green Welfare);
  • приватні інвестори. Люди, які зацікавлені в фінансуванні бізнесу та мають на меті або отримання прибутку, або одержання частки в компанії, або розвиток соціальної ініціативи;
  • акселератори та інкубатори. Спеціалізовані програми, які надають менторську підтримку, навчання, нетворкінг та часто початкове фінансування для соціальних стартапів;
  • краудфандинг. Платформи, де можна опублікувати свій проєкт і залучити інвестиції звичайних людей, інвесторів і компаній, які вірять у вашу соціальну місію.

Багато підприємств залишаються незалежними та фінансують свою діяльність коштом отриманого прибутку. Інші ж, навпаки, отримують 100% фінансування та не є комерційними взагалі. Єдиним є одне: КОЖЕН власник бізнесу чи підприємство можуть вже сьогодні впроваджувати навіть невеликі ініціативи, які покращать наше довкілля, добробут і життя!

5 практичних порад засновнику

Тримайте фокус. Одна чітка соціальна мета дає більшу довіру донорів, ніж «усе й одразу». Чітко визначена місія дозволяє краще позиціювати себе та ефективніше досягати результатів.

Монетизація ≠ зрада. Клієнт, який платить за продукт, є гарантом вашої стійкості. Не бійтеся отримувати прибуток — він є «паливом» вашої соціальної місії.

Починайте з партнерів. NGO + бізнес + громада створюють синергію. Співпраця дозволяє об'єднувати знання, досвід і ресурси для досягнення чогось більшого.

Будьте прозорими. Показуйте всі свої доходи та витрати. Розповідайте, як ваші ініціативи допомагають населенню чи регіону. Не приховуйте нічого: відкритість підвищує довіру стейкхолдерів і потенційних інвесторів.

Інвестуйте в команду. Кожен другий засновник бізнесу вигорає: 5% всіх стартапів у 2024 році закрились саме через це. З цієї причини варто створювати команду, якій можна делегувати задачі без стресу та бути впевненим у результаті її роботи.

Підсумки

Соціальне підприємництво — це не просто тренд, а життєво необхідна модель для сталого розвитку суспільства. Тут жага прибутку перестає бути основним тригером, а соціальні блага, покращення довкілля та суспільний добробут перетворюються у мету всього життя. Кажуть, гроші псують, але не в цьому випадку!

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"