СЕО бухгалтерської компанії «Ассетс» Анна Куровська розказала «Будуй своє», які запитання стосовно податку на додану вартість найчастіше виникають у підприємців-початківців, і докладно відповіла на них, пояснюючи юридичні тонкощі та нюанси.
1. Компанія є платником ПДВ, а їй за товар або послугу платить звичайна фізична особа. Що тоді з ПДВ?
Тут важливо зрозуміти — якщо компанія є платником ПДВ, немає значення, хто буде її покупцем: чи то юридична особа, яка є платником ПДВ, чи то звичайна фізична особа або ж фізособа-підприємець. Коли компанія отримує дохід за надані послуги або продані товари — у неї виникають зобов’язання по ПДВ і вона повинна зареєструвати податкову накладну на цю суму. Різниця полягає в тому, що коли компанія-покупець є платником ПДВ, то у податковій накладній у графі «Покупець» зазначається її назва. А якщо покупець не є платником ПДВ, там вказується: «Неплатник». У даному випадку ніхто цю податкову не отримує, але її слід зареєструвати, тим самим відобразивши свої зобов’язання.
2. Що станеться, якщо не зареєструвати податкову накладну?
З моменту виникнення першої події законодавством передбачені терміни для реєстрації податкової накладної. У разі їх порушення будуть накладені штрафи у відсотковому відношенні до розміру ПДВ цієї накладної: від 10% до 50% від суми ПДВ, залежно від кількості днів прострочення реєстрації.
Цю податкову слід не тільки зареєструвати, але й відобразити у щомісячній звітності. Якщо не показати свої зобов’язання, це також штраф.
Перша подія — це:
а) оплата за товар або послуги;
б) факт здійснення відвантаження товару чи надання послуги, що підтверджується видатковою накладною або актом наданих послуг.
Якщо перша подія — це оплата, податкову потрібно виписати на оплату. І вже при другій події, видатковій накладній або акті, податкову накладну виписувати не треба.
3. Що означає, коли покупець «податкову не отримує»?
Це той випадок, коли покупець-неплатник ПДВ платить компанії, яка є платником ПДВ. Якщо компанія є платником ПДВ, то на всі перші події повинна виписувати податкові накладні. У випадку, коли покупець є платником ПДВ, йому потрібна ваша накладна, тому що він включає її до звітності, тим самим зменшуючи свої податкові зобов’язання (Приклад 1).
Коли покупець не є платником ПДВ, тобто він не веде облік ПДВ і податкових накладних, у нього немає коду ІПН, який свідчить про те, що він платник ПДВ, компанія все одно повинна зареєструвати податкову накладну. Законодавством передбачено в таких випадках у податковій накладній у графі «Покупець» вказувати не назву підприємства, а слово «Неплатник». Це й означає, що він податкову не отримуватиме.
4. Компанія не є платником ПДВ, то чи може вона купувати товар у платника ПДВ?
Так, може, і для неї не буде ніяких наслідків. Це ситуація з питання №1, але з боку покупця. Коли компанія — не платник ПДВ, для неї немає значення,є її постачальник платником ПДВ або ні.
5. Компанія є платником ПДВ і купує товар у постачальника, який не є платником ПДВ. Що тоді?
Тоді вона не отримує податковий кредит.
Тут хочу повернутися до прикладу №2 із попередньої моєї статті:
Компанія, яка надає послуги і є платником ПДВ, отримала дохід 10 тис. грн, у тому числі ПДВ — 1666,66 грн.
Витрати у компанії наступні:
а) зарплата працівникам та податки;
б) оренда офісу.
Орендодавець не є платником ПДВ. Тож у цьому випадку податкові зобов’язання є, а податкового кредиту немає. До бюджету треба сплатити ПДВ у розмірі 1666,66 грн.
Також необхідно розуміти принцип підрахування ПДВ до сплати в бюджет.
ПДВ до сплати
=
Податкові зобов’язання — Податковий кредит.
Податкові зобов’язання — це сума ПДВ, яка нараховується з доходу, тобто з першої події.
Податковий кредит — це сума ПДВ, яку отримують від постачальників, котрим заплатили за товари або послуги і які також є платниками ПДВ. Якщо компанія платить постачальнику, який не є платником ПДВ, податковий кредит вона не отримує. Коли кошти витрачаються на зарплату та податки, із цих сум податковий кредит також не отримується. 6. А якщо компанія є платником ПДВ і купує товар у постачальника, який також є платником ПДВ?
Тоді компанія отримує податковий кредит і тим самим зменшує суми ПДВ до сплати у бюджет.
7. Чому одні товари можна продавати без ПДВ, а інші — ні?
Це як раз залежить не від товару, а від компанії, яка їх продає. Якщо компанія є платником ПДВ, то все, що вона продає – вона продає з ПДВ. Якщо компанія не є платником ПДВ — усі товари та послуги вона продає без ПДВ.
Але треба знати два нюанси.
По-перше, є категорії товарів та послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ. Повний перелік можна прочитати у ст. 197 Податкового кодексу України. Наведу кілька прикладів: це продукти дитячого харчування; предмети церковного призначення; послуги з освіти навчальних закладів, що мають ліцензію; ритуальні послуги; постачання періодичних видань друкованих засобів масової інформації; видання книжок тощо.
І по-друге, окрім ставки ПДВ 20%, ще є ставки 7% та 0% (ст. 193 ПКУ). На що вони розповсюджуються?
Ставкою 7% оподатковуються медичні вироби та лікарські засоби.
Ставкою 0% оподатковуються товари, які продаються на експорт; постачання товарів: для заправки або забезпечення морських, повітряних суден, космічних кораблів, наземного військового транспорту.