Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Мобільний застосунок: навіщо й кому він потрібний

Сергій Чигир

Понад половина споживачів в Україні періодично або регулярно купує через смартфони, тож недивно, що підприємці таким чином намагаються прив’язати користувачів до свого бізнесу. Приміром, деякі сфери торгівлі та сервісу зараз контактують із клієнтом тільки шляхом власного мобільного застосунку. Деякі ж бізнеси використовують його частково. Чи варто всім підприємцям витрачатися на такий вид сервісу? На це запитання докладно відповіла менеджерка з маркетингу «Мій Дім Online» Юлія Дружинська.

Час, проведений у мобільних застосунках, постійно зростає. За даними дослідження App Annie, у 2020 році користування ними збільшилося на 25 % і сягнуло 4,5 годин. 

Тренди. Мобільний трафік і купівельна поведінка користувачів задають тенденції, яким бізнеси хочуть відповідати, щоб не втратити аудиторію: 

  • швидкий і простий доступ до потрібної інформації. Один-два дотики пальцями – і вже відбувається взаємодія з вашим брендом, зберігаються доступи, які не потрібно щоразу вводити;
  • персоналізація та підвищення лояльності: в застосунку можна зберегти власні налаштування, сформувати вподобання, отримати потрібну персональну інформацію, виставити зручні формати сповіщень, надавати більш персоналізовану технічну та клієнтську підтримку тощо;
  • швидкі продажі: товар та можливість його сплатити в буквальному розумінні в руках користувача. Споживач через застосунок обрав – з мобільного оплатив. Це зручно, заощаджує час, формує лояльну аудиторію, на якій можна робити повторні покупки.

«Перевагою серед конкурентів буде, якщо ваша компанія, наприклад, першою створила потрібний застосунок. Чітка аналітика та інсайти серед вашої аудиторії», – підсумовує вищенаведене Юлія Дружинська.

За словами експертки, за допомогою застосунку ви отримаєте оперативний і більш детальний портрет вашого покупця, що дає перевагу перед конкурентами, які такого застосунку не мають. 

Де застосунки спрацювали, а де ні 

Виправдане використання. Сервіси, як-от онлайн-таксі, доставлення їжі, прокат електросамокатів, майже повністю перейшли на застосунки. Тут клієнт може замовити послугу, поставити оцінку, залишити коментар, отримати заохочувальні бали тощо. В обмін на це людина залишає персональні дані, завдяки чому підприємець отримує повну маркетингову картину свого бізнесу. Для кожного споживача можна робити персональні пропозиції, й завдяки цьому збільшувати дохід. 

Маркетплейси, деякі служби сервісу (побутові послуги з виїздом до клієнта), мобільні оператори, онлайн-курси використовують застосунки 50 на 50. 

Прораховуйте зиск. Однак левова частка малого й середнього бізнесу не має свого мобільного застосунку. Кілька років тому було модним робити собі застосунки, але виявилося, що їх утримання коштує значних грошей, а виторг вони дають не завжди. Не всі були готові повністю перейти в онлайн. 

Тож, перед тим як вирішити, розвивати свій мобільний застосунок або ні, треба чітко визначити, чи відповідають йому ваші товари (сервіс). 

Види товарів/сервісу, що продаються онлайн. Через смартфон здебільшого замовляють: 

  • чоловіки – електроніку; 
  • жінки – одяг, парфумерію, товари для дітей;
  • щодо сервісу: таксі, доставлення їжі, поштові послуги, авіаквитки. 

Характерно, що обсяг замовлень через мобільні застосунки на ці товари й послуги може у 10–20 разів перевищувати продажі через мобільну версію сайту. 

Плюси для клієнта. Для споживача мобільний застосунок має багато переваг. Так він не проґавить повідомлення, акційну пропозицію чи появу нового продукту, тут зберігаються його історія звернень і накопичувальні бали. Врешті-решт, через застосунок клієнт може зв’язатися з ботом або оператором, не телефонуючи в компанію. 

Переваги для підприємця. Насамперед це ідеальний інтернет-магазин: тут клієнт перебуває постійно, бо йому надходять повідомлення. Завантаживши програму на свій апарат, він автоматично погоджується на оброблення даних, зокрема й тих, що є в його смартфоні. Так підприємці дізнаються про ті чи інші плани щодо купівлі товару чи сервісу й одразу пропонують це власнику телефону. 

Вартість розроблення застосунку. Залежно від переліку сервісів та якості програми діапазон цін коливається від 3 до 10 тисяч доларів. Найдорожчою частиною застосунку буде наявність інтернет-магазину, бо він передбачає не лише операційну платформу, а й сервіс оплати інтернет-покупок. 

«У середовищі IT-розробників обсяг робіт вимірюється у годинах, що витрачаються на створення потрібного функціоналу. Вартість створення мобільного застосунку інженером-програмістом стартує від 20 дол./год. З нашого досвіду скажемо: оцінювання потрібних годин роботи ніколи не буває точною. Заявлений обсяг можна сміливо збільшувати на два. Додайте до цього витрати на управління проєктом та тестування. Загальна вартість розробки вас вразить. 

Крім того, мобільні застосунки випускаються для двох платформ – для андроїд-користувачів і тих, що віддають перевагу «яблукам». Є сучасні засоби розроблення, які дають змогу використовувати один і той самий код для запуску проєкту на обох платформах. Це може суттєво зменшити вартість проєкту», – зазначає Дружинська. 

Подбайте про те, щоб застосунок мав налаштування мобільних SDK платіжних платформ або банків-партнерів. Так ви зможете приймати гроші як за товари і послуги, так і за регулярну передплату на свій сервіс.

Чи має сенс? Експерти радять добре подумати щодо доцільності створення свого застосунку. Якщо через платформу робитиметься менше тисячі покупок на місяць, то подібний сервіс буде невигідним. 

Можна провести опитування серед своїх клієнтів або замовити маркетингове дослідження. Для цього спирайтеся на аналіз продажів через наявні інтернет-канали. Подивіться дані продажів через Google.Analytics. 

Люди зараз не дуже люблять завантажувати зайві застосунки, бо ті відбирають чимало місця у пам’яті смартфону та споживають багато енергії. Тож у вас мають бути залізні аргументи щодо необхідності мати свій застосунок.

Зараз є сервіси, які можуть перетворити звичайну вебсторінку на мобільний додаток. Вони займають менше місця, та й коштують значно дешевше. Однак функціонал в них поки значно поступається мобільним застосункам.   

«Якщо ваш проєкт працює у звичайному браузері, за кілька годин можна перетворити його на мобільний застосунок для однієї платформи, що буде виглядати як мобільний застосунок. Ознайомитись з виглядом такої програми можна тут. У будь-якому випадку ми радимо звертатися до досвідчених фахівців, щоб знайти варіант, який задовольнить ваші вимоги та гаманець», – підкреслює Дружинська. 

Просування застосунку. Для цього знадобляться додаткові кошти на контекстну рекламу й програми лояльності, просування в App Store і Google Play.

Інший шлях продажів. Щоб продавати через застосунок, необов’язково мати свій – скористайтеся послугами маркетплейсів, приміром rozetka і prom.ua. Так ви суттєво збільшите продажі, але доведеться поступитися своїм брендом, бо товари продаватимуться у застосунку чужого інтернет-магазину. Та й за послуги ці треба платити 5–7 % комісії. 

Альтернатива мобільному застосунку

Гарною альтернативою є боти, що працюють в поширених месенджерах, як-от Viber чи Telegram. 

«Месенджерами користується широка аудиторія. Користувачі знайомі з основними елементами інтерфейсу. Вони з більшою ймовірністю додадуть бота в месенджер, ніж встановлять на свій пристрій невідомий додаток. Функціонал бота може повністю задовольнити потреби користувача, а на його створення витрачається менше часу та ресурсів. Він коштуватиме замовнику дешевше», – зазначає Юлія Дружинська. 

За її словами, робота з ботами має свою специфіку, яка залежить від нагальних потреб користувачів. Варто враховувати такий чинник, як витрати на використання самого бота. Наприклад, у разі масової розсилки користувачам через бот деякі месенджери можуть стягнути плату за великі обсяги масових повідомлень.

Застосунки для власного вжитку 

Існують застосунки не лише для споживачів, а й для власних потреб бізнесу. Приміром, для обліку продукції, комунікації працівників та продажів B2B (бізнес для бізнесу).

Такі програми вигідні:

  • для контролю віддалених співробітників (визначення місця розташування, збір даних, моніторинг цін, аудит, контроль транспортних засобів); 
  • організації продажів B2B (відправлення заявок, перегляд залишків на складі, робота з клієнтською базою, створення каталогу продукції); 
  • сегмент роздрібної торгівлі (продаж квитків, замовлення товарів, бронь столиків тощо).

Можна користуватися готовими застосунками чи розробити програми під себе. Розроблення з нуля коштує від 3 до 5 тисяч доларів, буває, доводиться платити абонплату кілька сотень доларів за підтримання самого сервісу. Однак у цьому разі слід подумати, чи треба робити такий застосунок або ж достатньо користуватися послугами сервісів інтернет-гігантів Google, Microsoft, Apple.

АТ "Ощадбанк"