Виробництва багатьох світових брендів розташовані у Китаї. Адже саме там сконцентровані досвід, обладнання та людський ресурс, який швидко адаптується до потрібних умов.
Останнім часом українські компанії почали запускати своє виробництво на китайських потужностях через низку причин: зниження вартості кінцевої продукції та можливість самостійно контролювати весь цикл її виготовлення. Наявність місцевого виробництва забезпечує захист компанії та гарантії на законодавчому рівні, чого не дають, наприклад, торгові договори.
Компанія функціонує у місцевому правовому полі нарівні із китайськими підприємствами і вважається резидентом КНР. Так, офіційне представництво має право працевлаштовувати китайських робітників і виплачувати їм офіційне соціальне страхування та здійснювати візову підтримку для своїх співробітників, що переїхали до Китаю.
Для ведення підприємницької діяльності або організації виробництва у Китаї необхідно створити підприємство зі 100%-ковим іноземним капіталом. Це може бути компанія тільки з іноземними учасниками або спільне підприємство з китайськими партнерами. Відкриття спільного підприємства відбувається за спрощеною процедурою, тому цей варіант вигідніший для українських компаній, водночас реєстрація підприємства зі 100%-ковими іноземними інвестиціями потребує більше часу та ширшого пакета документів.
Наприклад, у бюро розробки хардверних продуктів ARTKB виробництво зосереджено у Китаї з 2014 року. Володимир Хилюк, директор із виробництва, розповідає, що для відкриття представництва вони звернулися до агенції, яка взяла на себе всі бюрократичні перипетії з оформлення компанії. Такі послуги коштують кілька тисяч доларів, а процес реєстрації триває майже три місяці.
Китайські потужності ARTKB зареєстровані у Гонконзі. Володимир наголошує, що угоди з китайськими компаніями легше укладати з Гонконгу, адже правове поле цього регіону зручніше для ведення бізнесу. І насамперед тому, що там без проблем можна спілкуватися англійською, а це значно полегшує комунікацію.
Маючи прототип продукту, варто провести попередній моніторинг місцевих потужностей і обрати той завод, який відповідає всім вимогам. Потрібно також самостійно знайомитися з умовами виробництва. Наступний етап – розробка схеми роботи з підрядником, оптимізація конструкції та виведення продукту на конвеєр. І наостанок – патентування та налагоджування логістики.
Підводні течії
Хоча Китай і називають країною з безліччю можливостей, українським підприємцям краще не вірити на слово, а ретельно перевіряти кожен крок.
Вважається, що, мовляв, достатньо лише надати китайцям ґрунтовно підготовлене технічне завдання і отримаєш готовий продукт. Потрібно не забувати про культурну різницю. Володимир Хилюк радить особисто обговорювати всі технічні нюанси через різні підходи. Бо якщо у китайських фахівців виникнуть запитання, вони не чекатимуть, поки в Україні почнеться робочий день, щоб узгодити все з головним офісом, а вирішать їх якнайшвидше, максимально оптимізуючи виробництво. Часто це шкодить продукту. Якщо детально не пояснити механізм функціонування продукту та не наглядати за виробництвом особисто, китайці можуть на свій розсуд змінити функціонал або дизайн. Надто це стосується складних інноваційних продуктів – тут потрібен ретельний нагляд за виробництвом.
Ще одне хибне уявлення про китайське виробництво – зразки продукції обійдуться у кілька разів дешевше, ніж в Україні. Однак це не так. Якщо це разовий продукт, він буде навіть дорожчим, ніж в Україні, адже вартість роботи китайських фахівців така сама, як і українських.
Головне – бути на зв’язку 24/7, особливо з самого початку. Але після налагодження усіх процесів ви отримаєте механізм, що працюватиме як годинник.
На думку В'ячеслава, важливо розуміти, що команда вирішує все: «Створіть повагу до себе і до свого бізнесу, залучіть у нього співробітників і в результаті ви будете успішні». СЕО потрібно володіти знаннями з управління і бути собою, не намагаючись здаватися кращим або гіршим.
СПЕЦИФІКА БІЗНЕСУ З КИТАЄМ
«Особливостей ведення бізнесу в Китаї багато. Але головне, що варто знати підприємцю, який хоче відкрити там бізнес: якщо ви хочете бути ефективні в Китаї, поважайте цю націю. Не ставте себе вище, будьте з ним на рівних» — ділиться В'ячеслав. Важлива характеристика, яка виділяє азіатських працівників, — це їх працьовитість. Однак важливо розуміти менталітет країни, в якій підприємець хоче відкрити бізнес, і підлаштовуватися під нього замість того, щоб вимагати дотримання своїх національних правил. Тож, як необхідно робити в Китаї, щоб досягти успіху?
1. Налагоджувати зв'язки
Специфіка ведення бізнесу в цьому регіоні така, що особисті зв'язки завжди виходять на перший план. У Китаї навряд чи ефективно вирішувати питання онлайн — місцеві підприємці віддають перевагу особистим зустрічам. Крім того, варто погоджуватися на всі пропозиції спільної вечері або обіду, а краще навіть ініціювати такі зустрічі — для китайців важлива неформальна сторона співпраці. Відмовившись від неформальної зустрічі закордонний бізнесмен ризикує уславитися грубіяном. Чутки про образу, яку підприємець завдав своєму китайському партнеру таким чином, швидко розповсюджуватися в діловому середовищі. Оскільки для китайців важливі особисті рекомендації, це може вплинути на перебіг угод в подальшому.
2. Демонструвати повагу китайському партнеру
Бажано, щоб на ділових зустрічах була присутня перша особа компанії. Так бізнесмен продемонструє серйозність своїх намірів. Також в Китаї прийнято дублювати деталі домовленості про зустріч в письмовому вигляді — навіть якщо здається, що час і місце зустрічі вже улагоджені, краще надіслати додатковий імейл з підтвердженням.
За образу китайські партнери можуть сприйняти запізнення на зустріч або галантність із жінками-підприємцями. У цій країні жінки давно займають рівне місце в бізнесі з чоловіками. Відкриваючи їм двері або подаючи руку, підприємець ризикує уславитися анахронічним.
3. Не поспішати
Українському підприємцю не потрібно розраховувати на швидке укладення угоди з китайським партнером. Переговори можуть тривати від двох місяців до року. За цей час сторони придивляються один до одного, торгуються, шукають слабкі місця та компроміси.
На початкових етапах українському підприємцеві краще звертатися до послуг компаній-посередників, які володіють певним статусом на китайському ринку. З ними більшість китайських підприємців вже знайомі, так що вони більш охоче погодяться на співпрацю. До того ж, такі компанії знімають ризик натрапити на шахраїв для тих, хто ще не дуже орієнтується у китайському ринку.