Тематичний тиждень
По всьому світові сімейний бізнес стрімкими темпами розвивається, охоплює найрізноманітніші галузі та масштабується, перетворюючись з невеликих підприємств на бренди зі світовим ім’ям. Товари та послуги таких компаній у вжитку в будь-якому куточку Землі — це автомобілі, косметика, продукти харчування і багато іншого.
Зрештою представленість товарів та послуг сімейних компаній безпосередньо впливає на розвиток світової економіки, покращує ситуацію на ринку праці тощо. Тому «Будуй своє» вирішив дослідити найважливіші аспекти сімейного підприємництва — від особливостей до прогнозів на майбутнє.
Що включає у себе поняття сімейного бізнесу?
Сімейний бізнес в Україні та світі — це вид підприємницької діяльності, яким займається родина, тобто батьки та діти, брати і сестри, чоловіки з дружинами.
Можливі різні варіанти ведення підприємницької діяльності. Буває, в компанії — один засновник, а його родичі працюють у якості найманих працівників. Також нерідко у підприємства відразу декілька засновників. Відповідно, у першому випадку компанія повністю належить лише одному члену родини, а в інших долі розподіляються між засновниками або їхніми спадкоємцями.
Як і в будь-якому іншому бізнесі, долі всіх засновників можуть бути однаковими або ж ні. У другому випадку це пояснюється домовленостями або отриманням спадку. Наприклад, долі передаються нащадкам — від батьків до дітей, а останні розпоряджаються ними на власний розсуд — продають іншим членам родини тощо.
Як сімейний бізнес впливає на економіку?
Сімейні компанії представлені по всьому світові і відіграють провідну роль у наповнені бюджету держави, у розвитку економіки, у вирішенні соціальних питань. Як в Україні, так і в інших країнах активно розвиваються сімейні підприємства малого та середнього бізнесу. Так, у Європейському Союзі провідну роль відіграють сімейні аграрні підприємства, що виготовлять сир, олію, вино тощо. Загалом в ЄС нараховується 14 млн таких підприємств, 50% з яких останні 10 років невпинно збільшують прибуток.
Що стосується великого сімейного бізнесу, то продукцією таких компаній люди користуються щоденно. Наприклад, косметика від L’Oréal, відомі з дитинства ласощі Kinder Surprise, побутова техніка LG та Samsung, автомобілі Fiat. До речі, саме великі сімейні бізнеси зберігають третину світового багатства.
Щодо України, тут сімейні бізнеси представлені мало не в кожній сфері бізнесу — це й виробництво, і сільське господарство, і послуги.
Зауважимо, найбільш розвинені у нас в країні саме малі та середні сімейні підприємства, що підвищують самозайнятість у будь-якому віці, вирішують проблему працевлаштування як молоді, так і літніх людей. Про це детальніше найближчими днями читайте на «Будуй своє» — у спеціальній серії бізнес-історій про представників малого бізнесу. Героями наших публікацій стали засновники квіткової, фруктово-овочевої теплиць, фотостудії, компанії з надання консалтингових послуг тощо.
Представники сімейних бізнесів є й у числі найбільших платників податків в Україні. До прикладу, лише мережа «Епіцентр К» минулого року сплатила податків на суму 2 332,4 млн грн, посівши друге місце серед найбільших платників податків у сфері роздрібної торгівлі. Не менш відомі сімейні компанії — ритейл-мережа роздрібних магазинів на півдні України «Таврія В», виробник вина «Вина Гулієвих» та інші.
Про тенденції у сімейних компаніях
Таких вражаючих результатів сімейні компанії досягають завдяки трансформаціям та регулярному і своєчасному зростанню від малого бізнесу до корпорацій. Так само, як і інші бізнеси, сімейні дуже швидко реагують на зміни та змінюються самі.
Останнім часом спостерігається стійка тенденція до зменшення ролі родини у великих компаніях. Тобто чим довше існує компанія, тим рідше власники займаються її управлінням особисто. Все частіше до великих бізнесів долучаються наймані менеджери, наглядова рада, які підтримують сформовані бізнеси та задають темп розвитку. У підсумку залучення найманих менеджерів істотно покращує результати підприємства.
Що стосується малих підприємств, то вони належать до так званого авторського бізнесу. Це означає, що бізнес працює тоді, коли засновник або власник бере активну участь у процесах підприємства. Втім, приналежність до авторського бізнесу не заважає сімейним компаніям створювати нові робочі місця, впливати на ВПП як в Україні, так і в світі.
Що далі?
Аналітики по всьому світові налаштовані оптимістично стосовно розвитку сімейного бізнесу. За прогнозами відомої консалтингової компанії McKinsey, вже у 2025 р. кількість сімейних компаній з обігом понад $1 млрд зросте з 8 тис. до 15 тис.
Збільшиться і доля сімейних компаній порівняно з бізнесами інших форм власності. Так, аналітики прогнозують, що до 2025 р. представленість сімейних бізнесів у різних країнах світу буде такою: 75% — в Латинській Америці, 67% — в Індії, 65% — на Близькому Сході і 40% — в Китаї. У країнах, що розвиваються, їхня доля становитиме 37%. А у Південно-Східній Азії таких бізнесів буде близько 85%.
Збільшення кількості сімейних підприємств, у свою чергу, позитивно вплине на ринок праці. На сьогодні, за різними оцінками, вже 60% робочих місць створюються сімейними компаніями, у подальшому цей показник лише зростатиме.
Цілком вірогідно, що тенденція до зростання кількості сімейних компаній зачепить не лише великий бізнес, а й середній та малий. Вони також відіграватимуть значну роль у розвитку економік держав, впливатимуть на зайнятість населення тощо.
Отже, можна сміливо твердити, що за сімейними бізнесами — майбутнє не лише України, а й цілого світу!
Тематичний тиждень