Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.30 41.70
EUR 47.70 48.50

Захист від шахрайства з банківськими картками: корисні поради та рекомендації

АТ "Ощадбанк"

Порада від спеціаліста

Банківські картки давно стали незамінною частиною життя. Значна частина коштів людей у всьому світі зберігається саме на них, адже вони дають можливість легко здійснювати безготівкові розрахунки та онлайн-покупки. Фінансові операції стали ще більш варіативними, але водночас шахраї зосередилися на вигадуванні нових махінацій з банківськими картками.

Уважність і поінформованість користувачів стають головною зброєю проти таких злочинів. У цій статті зібрана інформація, яка допоможе вам захиститися від шахрайства або зробити правильні подальші кроки, якщо ви вже стали його жертвою.

Основні типи шахрайства з банківськими картками

Щоб захистити свій банківський рахунок від зловмисників необхідно знати, якими поширеними способами до нього можуть отримати доступ сторонні особи. Наведемо приклади найбільш розповсюджених видів шахрайства, а саме:

  1. Фішинг. Зловмисники імітують вигляд офіційного сайту банку або сервісу. Часто користувачі переходять на підроблену вебсторінку через листи чи повідомлення за посиланням і там вводять свої дані, як-от паролі, коди з SMS, номер банківської картки та CVV-код.
  2. Скімінг. На банкомати та платіжні термінали встановлюють спеціальні пристрої – скімери, які зчитують дані з магнітної смуги банківської картки під час фінансових операцій. Додатково зловмисники можуть вмонтувати мікрокамери для фіксації введеного PIN-коду.
  3. Соціальна інженерія. Це класичний вид шахрайства за допомогою психологічних маніпуляцій. Наприклад, вам телефонує так званий «працівник банку» й каже, що з вашого рахунку намагаються списати кошти та просить назвати PIN-код і CVV-код для підтвердження, що картка дійсно належить вам.
  4. SIM-свопінг. Злочинець отримує дублікат вашої SIM-карти у мобільного оператора. Після цього він має доступ до всіх ваших дзвінків та SMS, зокрема повідомлень від банку з кодами підтвердження. У такий спосіб зловмисник може увійти до вашого мобільного банкінгу та переказати кошти з рахунку.

Щоб не втратити гроші та захистити свою конфіденційну інформацію, насамперед варто знати, які дані банківської картки не можна вводити на підозрілих сервісах та розголошувати іншим людям. До таких даних, зокрема, належать:

  • PIN-код картки;
  • CVV/CVC-код (3 цифри на звороті картки);
  • термін дії картки;
  • паролі від веббанкінгу;
  • SMS-коди підтвердження.

Якщо хтось намагається дізнатися цю інформацію, негайно припиніть розмову з цією людиною, навіть якщо вона представляється працівником банку. Ощадбанк або будь-який інший офіційний банк ніколи не просить надати такі дані під час телефонного дзвінка.

Які способи захисту від шахрайства з платіжними картками

Надамо декілька рекомендацій, які допоможуть суттєво знизити ризик стати жертвою фінансових махінацій. Зокрема, дотримуйтесь таких порад:

  1. Установіть ліміти на операції. Це може бути денний або місячний ліміт на витрати, зняття готівки чи онлайн-платежі, що значно обмежує можливості шахраїв.
  2. Підключіть SMS або push-інформування. Так ви оперативно дізнаєтесь про будь-які транзакції з вашого рахунку та зможете швидко помітити підозрілі операції.
  3. Заведіть окрему картку для онлайн-розрахунків. Перш ніж здійснювати платіж в інтернеті, проаналізуйте, чи можна давати номер банківської картки та інші дані на цьому ресурсі. Онлайн-покупки часто неможливі без їх зазначення, але окрема картка для цієї мети захистить значну частину ваших коштів.
  4. Уникайте відкритих мереж Wi-Fi. Не заходьте до веббанкінгу, користуючись відкритими мережами в кафе, ТРЦ або транспорті. Такі підключення легко перехоплюються зловмисниками.
  5. Будьте уважними під час розрахунків і зняття коштів. Перевіряйте, чи немає на клавіатурі або картоприймачах підозрілих накладок, перш ніж користуватися банкоматом. Прикривайте клавіатуру рукою кожен раз, коли вводите PIN-код.
  6. Захищайте гаджети. Встановлюйте антивірусне програмне забезпечення, яке має високу оцінку користувачів у каталозі застосунків, використовуйте складні паролі та біометричний захист.
  7. Перевіряйте посилання, за якими переходите. Зверніть увагу, чи немає в ньому дивних символів або помилок у написанні. Наявність «s» після «http» в адресі вказує на захищене з'єднання (SSL-сертифікат), що є хорошою ознакою, але не гарантує безпеку самого сайту.

Ці кроки слугують профілактикою від зломів банківського акаунту, але у вас може виникнути питання, як повернути гроші від шахраїв, якщо вони вже отримали ваш переказ або заволоділи вашими даними.

Що робити якщо шахраї зняли гроші з картки

Якщо ви виявили підозріле списання коштів або маєте сумніви щодо безпеки своєї банківської картки, дійте негайно. Швидка реакція часто дає змогу зменшити втрати або навіть повернути кошти. Ось алгоритм дій, якого варто дотримуватися:

  1. Заблокуйте картку. Це можна зробити через мобільний додаток Ощадбанку, веббанкінг або зателефонувавши на нашу гарячу лінію.
  2. Зателефонуйте в банк за номером, вказаним на звороті картки, та повідомте про ситуацію, що сталася. Вам підкажуть, як можна повернути гроші від шахраїв офіційним шляхом.
  3. Опротестуйте банківську операцію у відділенні. Подайте заяву в банк на повернення коштів, у якій опишіть усі деталі: дату, суму та спосіб зняття коштів. Після подачі створіть ще один примірник цієї заяви.
  4. Зверніться до кіберполіції. Надайте другий примірник заяви правоохоронним органам для проведення розслідування. Після цього очікуйте відкриття кримінального провадження проти зловмисника.

Висновок

У сучасному світі, щоб захиститися від фінансових махінацій, вкрай важливо дотримуватися цифрової гігієни. Бажано не лише знати, як перевірити картку на шахрайство, але й діяти проактивно, а саме:

  • регулярно оновлювати мобільний додаток Ощадбанку;
  • уважно читати повідомлення від банку, бо вони можуть містити попередження;
  • не залишати свою банківську картку без нагляду;
  • навчати близьких, особливо літніх людей, як не потрапити на гачок шахраїв тощо.

Якщо ви помітили підозрілі дії, які можуть свідчити про спробу заволодіти коштами чи рахунками, зверніться до нашої служби підтримки. Така обачність може врятувати від шахрайства не лише вас, а й ваших знайомих.

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"