Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.10 41.55
EUR 48.20 48.85

Як отримати компенсацію за зруйноване житло

АТ "Ощадбанк"

Порада від спеціаліста

24 лютого 2022 року стало датою, яка змінила життя мільйонів українців: станом на 2025 рік, за словами Олени Шуляк, ворог зруйнував понад 60 млн квадратних метрів житла в Україні. Десятки тисяч людей залишилися або без даху над головою, або з нерухомістю, в якій неможливо жити через вибиті вікна, розкидані уламки та відсутність води, світла чи газу. Сьогодні розкажемо, яка компенсація за зруйноване житло передбачена, як отримати виплату, хто може на це претендувати та скільки часу треба чекати.

Хто може отримати компенсацію?

Відшкодування за зруйноване житло можуть отримати всі громадяни України, майно яких відповідає таким вимогам:

  • має зареєстроване право власності;
  • є житловим (квартира, будинок, кімната тощо);
  • було пошкоджене або зруйноване внаслідок бойових дій після 24.02.22 та не відремонтоване самостійно;
  • розміщене на території, яка не є окупованою та на якій на момент подання заяви не ведуться бойові дії.

Так, порядок отримання компенсації за зруйноване житло не передбачає відшкодування за пошкоджену чи знищену комерційну нерухомість, автомобілі, побутову техніку та інше майно. 

Щодо права власності: для отримання компенсації за пошкоджене житло, що має кілька співвласників, потрібна реєстрація об’єкта в ДРРП і згода всіх співвласників, а ось допомога щодо зруйнованого майна доступна, лише якщо власником нерухомості є одна людина.

Компенсація за зруйноване майно НЕДОСТУПНА в таких випадках:

  • особа-заявник підпадає під санкції держави;
  • особа-заявник має судимість за злочини проти нацбезпеки України;
  • особа-заявник не є громадянином України;
  • особа-заявник є неповнолітньою або недієздатною (виключення — представники таких людей);
  • житло знаходиться на окупованій території або території, де ведуться бойові дії;
  • право власності на майно не зареєстровано, або ж зруйнована (не просто пошкоджена) нерухомість має кілька власників;
  • майно було зруйновано до 24.02.22 або після цієї дати, але не через бойові дії (пожежа, повінь тощо).

Важливо зазначити й те, що компенсація за втрачене житло під час війни доступна власникам, співвласникам та інвесторам в будівництво, а також членам житлово-будівельних кооперативів, спадкоємцям або замовникам будівництва, чиє житло було пошкоджене або зруйноване внаслідок бойових дій. Це стосується не лише приватних будинків чи квартир, а й кімнат у гуртожитках, житлових приміщень у будинках садибного типу, а також садових і дачних будинків.

Які види компенсації передбачені?

Зараз в Україні працює лише одна програма — єВідновлення, запущена в травні 2023 року. Станом на 2025 рік, майже 150 тисяч заявок було подано, а понад 90 тисяч заявників вже отримали виплати. Наразі доступні 3 види допомоги:

Фінансування ремонту (пошкоджене житло). Передбачена виплата у розмірі до 350 тисяч грн для власників квартир і до 500 тисяч грн для власників будинків. Комісія місцевої влади визначає суму компенсації в індивідуальному порядку. Ця сума надсилається на картку єВідновлення заявника двома частинами, якщо компенсація перевищує 200 тисяч грн — 70% суми разово та решта згодом. Кошти можна витратити лише на купівлю матеріалів та оплату послуг з ремонту в компаніях-учасниках програми (наприклад, ОЛДІ, Епіцентр, Вікна та Двері тощо). Використати компенсацію треба протягом 12 місяців після отримання (суму до 200 тисяч грн або перший транш суми від 200 тисяч грн).

Грошова допомога (зруйноване житло). Компенсація за втрачене житло під час війни, яке не підлягає відновленню, визначається за спеціальною формулою та не має верхнього порогу максимуму. Для отримання відшкодування житло повинно мати лише одного власника, а сам власник — володіти земельною ділянкою для будівництва нової нерухомості за отримані кошти. Гроші зараховуються на картку єВідновлення двома траншами — перші 50% одразу та ще 50% після початку будівельних робіт, підтвердження витрат і реєстрації кошторису в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва. Витрачати кошти можна на послуги, товари та розробку кошторису в компаніях-учасниках програми.

Житловий сертифікат (зруйноване житло). Документ, що дозволяє придбати нову домівку. Купити можна будь-яку житлову нерухомість на території України в будь-якій області, навіть якщо та відмінна від попереднього місця проживання. Після успішного надання допомоги за сертифікатом бронюється визначена комісією сума відшкодування, яка зараховується на рахунок продавця житла після укладання угоди щодо купівлі у нотаріуса. Документ також дозволяє інвестувати гроші в об'єкт ще на етапі його будівництва (котлован). Скористатися допомогою можна протягом 5 років з моменту отримання сертифіката.

Покрокова інструкція для отримання компенсації

Порядок компенсації за зруйноване житло відрізняється залежно від обраного вами виду відшкодування, але загалом має одну й ту саму механіку. Розповідаємо, як подати заявку онлайн через Дію:

  1. Увійдіть або зареєструйтесь в Дія через BankID або електронний підпис.
  2. В застосунку або на сайті Дія натисніть на Послуги — Пошкоджене майно.
  3. Додайте інформацію про ваш об'єкт нерухомості, якщо система не завантажила її автоматично.
  4. Заповніть форму та зазначте дані про пошкоджений об’єкт (тип нерухомості, площа, адреса, стан, кількість мешканців тощо).
  5. Завантажте до 5 фото з видимими пошкодженнями та в описі вкажіть приблизний час і дату події, яка призвела до руйнування житла (кожне фото — до 50 МБ).
  6. Додайте свої контактні дані — електронну пошту та номер мобільного.
  7. Перевірте правильність введених даних і надішліть заявку.
  8. Відкрийте картку єВідновлення в банку (наприклад, це можна зробити в Ощадбанку безкоштовно).

Далі до справи береться спеціальна комісія міської влади: саме вона визначає суму відшкодування. Після завершення всіх вказаних вище кроків процедура відбувається так:

Крок 1. Протягом 5 днів з моменту отримання заявки заявник отримує повідомлення про дату проведення обстеження житла (до 30 днів з моменту прийняття рішення).

Крок 2. У визначену дату комісія особисто проводить обстеження нерухомості на місці та складає акт обстеження житла, а також формує довідку про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації.

Крок 3. Протягом 3 днів після обстеження заявник отримує онлайн готові вищезазначені документи.

Крок 4. Рішення комісії вноситься в Реєстр пошкодженого та зруйнованого майна автоматично.

Крок 5. Заявник отримує сповіщення щодо визначення суми компенсації та очікує на її зарахування на картку єВідновлення.

Що стосується сертифікатів на житло та грошової виплати, то тут процес майже ідентичний, за винятком того, що після отримання сертифіката потрібно в Дії додатково подати заявку на бронювання коштів для купівлі житла, а після отримання рішення стосовно суми грошової допомоги — заявити про початок будівельних робіт для отримання відшкодування на картку.

Подати заявку можна 1 офлайн через ЦНАП: для цього візьміть із собою паспорт і РНОКПП, а також фото/відео пошкоджень, та завітайте до найближчого ЦНАПу. Там працівники допоможуть вам створити та надіслати заяву.

Необхідні документи

Компенсація за знищене майно доступна заявникам, що попередньо надали через Дію або ЦНАП такі документи:

  • паспорт громадянина України;
  • РНОКПП (ідентифікаційний код);
  • нотаріально завірені копії документів про право власності на житло;
  • фото/відео зруйнованого чи пошкодженого житла, де видно самі пошкодження;
  • технічний паспорт на житловий об'єкт;
  • банківські реквізити рахунку єВідновлення для зарахування коштів.

Більшість з цих документів підтягуються в Дії автоматично, а тому вам потрібно буде лише заповнити заяву онлайн і внести частину потрібних даних. Що стосується ЦНАПу, то тут краще завчасно підготувати перелічені вище документи та завітати до відділення вже з ними.

Роль банку у програмі відновлення

Банки в Україні активно долучаються до програм компенсацій: їхня участь полягає у відкритті спеціальних рахунків-карток єВідновлення, на які надходять кошти від держави. Також банки дозволяють використати сертифікати для придбання нового житла через, наприклад, програму державного іпотечного кредитування єОселю.

Ощадбанк, як державна фінансова установа, є одним із ключових партнерів цієї програми. Тут можна отримати консультацію щодо відкриття рахунку, проведення операцій із сертифікатами та оформлення супутніх банківських послуг.

Висновки

Компенсація за пошкоджене житло за програмою єВідновлення — допомога держави у відновленні зруйнованих ворогом домівок, яка реально працює: станом на липень 2025 року, 97 тисяч українців вже отримали понад 9 млрд грн відшкодувань. Оформити заявку можна швидко та просто через портал Дія, а отримати кошти на рахунок або сертифікат на покупку нового житла — вже за 30-90 днів. Не зволікайте з поданням документів, слідкуйте за статусом своєї заяви та, за необхідності, звертайтесь за консультацією до фахівців. Разом ми зможемо відновити не тільки будинки, а й нормальне життя в Україні!

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"