Цифри, наведені Міністерством економіки, свідчать, що експорт українських товарів від лютого скоротився удвічі, як порівняти з довоєнним періодом, а обсяги імпорту впали ще більше. Однак, попри агресію росії, міжнародна торгівля України витримала удар і зараз починає відновлюватися.
Тож розгляньмо, які наразі існують варіанти розрахунків з іноземними контрагентами. Як провести оплату максимально швидко, скільки це коштує та як це зробити з мінімальною комісією.
Імпорт
Імпорт товарів та платежі за них через воєнний стан значно обмежений. Якщо суми контрактів суттєві, бізнесу дуже складно, а подекуди й неможливо здійснювати операції купівлі-продажу. Так, увезення продукції некритичного імпорту, що немає спеціальних дозволів, обмежене постановою НБУ №18, яка забороняє розрахунки на такі операції.
Валютні розрахунки резидентів з імпорту можливі лише в разі, коли товари чи послуги внесено до переліку, встановленого урядом. Такий перелік Кабмін затвердив постановою № 153 24 лютого 2022 року. Згодом його суттєво розширили, але документ все ще не охоплює багатьох сфер і не дозволяє проводити платежі за комплектуючі чи сировину.
То як же підприємцям за нинішніх умов забезпечити розрахунки за імпорт? Як варіант для переказу валюти за кордон можна отримати дозвіл у НБУ. Втім це достатньо тривалий процес, та й дозвіл такий потрібен на кожну окрему операцію. Плюс вам необхідно обґрунтувати доцільність здійснення кожної операції на час воєнного стану.
Інший варіант – розраховуватися валютною карткою за кордоном. Звісно, чоловікам через обмеження виїзду зробити це зараз складно. Крім того, встановлено ліміт у 400 тис. за одним контрактом. Тож таке розв’язання проблеми підійде переважно дрібному бізнесу, причому з великими обмеженнями.
Однак уряд анонсував зняття заборони щодо розрахунків за некритичний імпорт. Якщо рішення ухвалять, кількість платіжних опцій для підприємців, що займаються імпортом, суттєво зросте.
Експорт
На відміну від платежів в імпортних операціях, отримувати кошти з за-кордону можна без проблем і багатьма способами. Так держава стимулює розвиток експорту та приплив іноземної валюти в країну.
Закон дозволяє бізнесмену, зареєстрованому в Україні, відкрити підприємницький рахунок в іншій країні.
Отже, перший варіант отримання коштів від контрагентів за кордоном – відкриття рахунку в країні, де продаєте товари чи послуги.
Проте є багато нюансів, на які потрібно зважати:
◉ отримані на закордонний рахунок кошти підлягають зарахуванню на рахунки в банках України;
◉ переказати гроші в Україну потрібно не пізніше ніж за 90 днів. Так передбачено постановою правління НБУ № 68. Зазначимо, що раніше це був термін у 365 днів;
◉ дохід в іноземній валюті необхідно конвертувати в гривню за офіційним курсом НБУ на дату отримання грошей.
Якщо йдеться про фізичних осіб – підприємців, то експерти рекомендують відкривати рахунки за кордоном саме у фінансових установах. Від цього залежить, чи поширюватиметься на ФОП валютний контроль.
◉ підприємці на спрощеній системі оподаткування не можуть використовувати електронні кошти, тож важливим є і статус коштів – краще, щоб вони були звичайні;
◉ важливо, який саме рахунок відкрила ФОП – для бізнесу чи для фізособи на загальних умовах. Якщо це особистий рахунок, то й дохід може бути оподатковано надалі як особистий.
Однак варіант відкриття рахунків за кордоном не дуже популярний серед підприємців. В Україні більше поширена торгівля на експорт з використання системи SWIFT-платежів за інвойсом або отримання коштів за товари та послуги через платіжні сервіси. Є й інші способи розрахунків, але ми розглядаємо варіанти, коли виторг за товар, проданий за кордон, має бути зарахований на рахунок підприємця.
SWIFT та інвойси
Американці та європейці не розуміють фрази «скинути кошти на картку», проте їм добре знайоме формулювання: «оплатити інвойс».
Фактично інвойс – це рахунок, який ви виставляєте контрагенту для оплати товару. Деякі сервіси, через які обслуговуються інтернет-магазини українських підприємців, мають дуже корисну функцію – формувати інвойс безпосередньо в особистому кабінеті користувача.
Інвойс може складатися й у довільній формі. Отримати зразок інвойсу можна у своєму банку, або ж його надають сервіси-партнери.
В інвойсі обов’язково зазначають:
◉ дату;
◉ номер;
◉ реквізити постачальника;
◉ його назву;
◉ назву платника;
◉ вартість та номенклатуру товарів;
◉ загальну вартість.
Краще попросити банківські реквізити для інвойсу у відповідній валюті у відділенні, в якому у підприємця відкритий валютний рахунок. Тут будуть окремі реквізити для кожної валюти.
Коли кошти за інвойсом надійдуть, сума буде зарахована на валютний рахунок у банку, що відіб’ється в банківській виписці. Можливо, копію інвойсу доведеться відправити через систему «клієнт – банк» до банку.
Строки транзакції – кілька днів. Банківський SWIFT-переказ платний, кожен банк має свої тарифи й утримує комісію за переказ коштів.
Ощадбанк пропонує вигідні умови – 1 % від суми (мінімум $15, максимум $500) за умови відправлення без відкриття рахунка. Виплата переказів, що надійшли системою SWIFT із-за кордону без відкриття рахунка, 1 % (мінімум $5) від суми переказу за еквівалентом у гривнях.
Інтернет-еквайринг, переказ через платіжні сервіси
Іншим популярним варіантом оплати послуг чи товарів є інтернет-еквайринг. Це сервіс, за допомогою якого інтернет-магазини приймають оплату банківськими картками або через платіжні системи через інтернет за допомогою спеціального інтерфейсу. Клієнт просто тисне кнопку «оплата» на сайті та перераховує кошти на рахунок продавця, вбудований у платіжний модуль еквайра.
Завдяки сервісу платіж проходить дуже швидко, а кошти можуть надходити на рахунок як в іноземній валюті, так і в гривнях, що залежить від платіжного сервісу.
Відбувається все таким чином: обравши потрібний товар, покупець оплачує його за допомогою банківської картки, електронним гаманцем, локальним методом або онлайн-банкінгом. Найпопулярнішим серед систем електронних грошей є PayPal – цифровий гаманець, прив'язаний до банківських рахунків та карток VISA й Mastercard.
Щоб працювати в цій системі, відправник, як й одержувач коштів, має створити обліковий запис, до якого прив’язаний електронний гаманець. Відправник вносить кошти в систему, наприклад перераховує зі своєї картки. Потім він може переказати їх отримувачу на виставлений рахунок. Комісія сервісу за переказ стягується з платника, зарахування на рахунок безкоштовне.
Розмір комісії залежить від регіону відправника, суми тощо. У разі комерційного переказу це приблизно 2,9 – 5 %.
Щодо надходження на валютний рахунок ФОП платежів через міжнародні платіжні системи, які використовуються для переказів між фізособами (Wise, Payoneer тощо), тут повної правової визначеності досі немає. Одні правники стверджують, що їх можна робити лише для особистих рахунків. Адже законодавство України, яким врегульовано порядок роботи з нерезидентами, передбачає, що суб’єкт господарювання (підприємець, підприємство) у бізнес-цілях може працювати лише через рахунки, відкриті в уповноважених банках. Тож якщо підприємець отримує кошти на рахунки в банках, про які податкову інспекцію не повідомляв, або ж використовує для приймання платежів платіжну систему, він порушує закон. Отже, приймати оплату через такі платіжні системи суб’єкт може лише як звичайна фізична особа, не підприємець.
Інші ж правники вважають роботу ФОПів через ці платіжні системи цілком законною. Так, у своїй консультації Костянтин Грітчин, юрист ТОВ «Юридична фірма «Грітчин та партнери» зазначає, що платіжні системи Payoneer та Wise є фінансовими установами, тому відкриття рахунків в цих платіжних системах прирівнюється до відкриття рахунка в банку.
«З огляду на вищенаведене, фізична особа – підприємець, платник єдиного податку, має право вільно користуватися коштами для власних потреб з поточного рахунка та платіжних систем, які відкриті для здійснення підприємницької діяльності за кордоном, за умови сплати всіх податків, зборів та інших платежів, передбачених чинним законодавством, від підприємницької діяльності», – вважає Костянтин Грітчин.
Дохід в декларації ФОПа має формуватися в гривні відповідно до курсу НБУ в день зарахування на рахунок Wise. Хоча юрист також додає, що чинне законодавство повною мірою не регламентує отримання доходу на платіжні системи.
Проте якщо бізнес зможе легально працювати через Wise, то це ще здешевить послуги з переказу, адже на час війни ця компанія взагалі скасувала комісію з українців, щоправда, мова йшла саме про фізосіб.