Тематичний тиждень
Нерідко сімейним бізнесом вирішують зайнятися не лише подружжя або батько з сином, а й брати з сестрами, і навіть далекі родичі. «Будуй своє» зібрав найголовніше, що потрібно знати про запуск сімейного бізнесу.
1. Дізнайтеся все про майбутнього бізнес-партнера
Перед започаткуванням справи підприємці подеколи не вивчають попереднього досвіду своїх потенційних партнерів у бізнес-проектах та інших — освітніх, волонтерських тощо — результатів. А дарма, оскільки є ризик залучити у справу людину із заплямованою репутацією.
Аби цього уникнути, потрібно ретельно зібрати якомога більше інформації, перед тим як пропонувати цій людині, навіть родичу, бізнес-партнерство.
2. Поговоріть відверто
Іноді один із партнерів, загорівшись ідеєю, наполегливо запрошує досвідчених родичів у цю справу. Багато хто з запрошених не вміють відмовляти, а буває, просто не бажають займатися бізнесом через власні причини, але беруться за справу, «тому що так сталося».
Таким чином до проекту потрапляють незацікавлені люди. У підсумку страждають бізнес-ідея та її автор. Останній може навіть зневіритися та полишити проект.
Щоб цьому запобігти, слід у приватній розмові з'ясувати справжні наміри один одного і готовність починати бізнес.
3. Зафіксуйте домовленості
Часом бізнес-партнери не фіксують домовленостей будь-якого характеру на папері або інших формах документів. Це негативно впливає на проект, адже немає чітко прописаних зон відповідальності та інших моментів, внаслідок чого страждають і самі бізнес-партнери, і результати їхнього співробітництва.
Обов’язково занотуйте домовленості. Бажано у електронному вигляді, як-от у Google Drive. Тобто на таких носіях, де документи збережуться назавжди — навіть при пожежі тощо.
Зафіксуйте такі аспекти бізнесу:
— Входження у бізнес під час запуску.
Наприклад, що вкладають партнери: один вкладає гроші, другий — час тощо.
— Долі.
Якщо на папері не занотовані долі в компанії, то з роками домовленості забуваються. У підсумку — ганебні наслідки, як-от конфлікти щодо коштів, майна тощо. Важливо занотувати домовленості та розміри часток у компанії, і чому вони саме в такий спосіб розподілені на момент створення компанії.
— Зони відповідальності.
Тобто хто за що відповідає і що це означає: наповнення сторінок в соціальних мережах контентом із зазначенням видів, частоти тощо/звітування у податковій інспекції.
— А «якщо»?
До запуску проекту важливо прописати зони відповідальності на випадок відпустки одного з партнерів, хвороби тощо. Тобто прописати, хто відповідатиме за ту чи іншу частину роботи у випадку відсутності одного з партнерів за вищезазначених обставин. Також можна прописати, чи будуть залучатися фрілансери або інші спеціалісти для виконання завдань за відсутності одного з партнерів. Особливо це стосується процесів, що виконуються лише одним з партнерів, оскільки інший не має знань та досвіду в цих галузях. Наприклад, створюється контент або графіка, або пишеться програмне забезпечення.
— Штрафні санкції.
Скажімо, за саботаж проекту протягом якогось періоду партнера позбавляють частини прибутку або долі в компанії тощо.
— Нові партнери.
Важливо зафіксувати умови появи бізнес-партнерів. Обговорити портрет партнера, наявність у нього досвіду. І на яких умовах до компанії долучається партнер — кошти, знання тощо. І відповідно, навпаки, якого партнера та на яких умовах входження в проект не бажають бачити в компанії.
— Вихід з бізнесу.
Щоб не провокувати конфлікт, краще ретельно прописати: якщо бізнес-партнер виходить зі справи, що саме відбувається з його долею у бізнесі, в який спосіб та кому вона продається тощо.
4. Працюйте за зрозумілим для всіх графіком та використовуйте однакові програми
Нерідко підприємці припускаються помилки — не обговорюють, хто, коли та яким чином займатимуться проектними питаннями. Втім, чим краще будуть сформульовані домовленості, тим менша вірогідність виникнення саботування і непорозумінь в компанії.
Існують найважливіші аспекти робочого розпорядку:
— Час роботи.
Важливо домовитися та зафіксувати в документах, у які дні і години команда працює та що вона робить. А якщо працює у різних поясах, то в який часовий проміжок за таким-то часовим поясом обговорюються ті або інші питання. Наприклад, об 11:00 за київським часом.
— Програмне забезпечення.
Виберіть програми для пошти та планування, що працюватимуть на гаджетах усіх учасників проекту. До речі, перед тим як вносити завдання чи документи, варто протестувати Google Keep до Trello, Bitrix та інші на працездатність. У випадку збоїв — замінити на їхні аналоги.
5. Вивчіть законодавче поле
На жаль, автори бізнес-ідей роблять одну і ту ж помилку — дивляться, як зробили інші, і повторюють за ними. Це стосується і реєстрації підприємства, і розподілу часток, і багатьох інших аспектів. У підсумку, знову ж таки, страждають і учасники проекту, і сам проект.
Щоб не поповнювати списки тих, кому довелося перереєструвати своє підприємство або КВЕДи через поспіх, краще вивчити законодавче поле — самостійно або з залученням консультантів.
6. Зареєструйте підприємство
Не всі підприємці відразу реєструють підприємство. Іноді деякий час працюють «по-чорному». У будь-якому випадку такий підхід може обернутися як конфліктами, штрафами, так і втраченими клієнтами.
Приміром, якщо підприємство зареєстроване як ТОВ, вищезазначені домовленості — щодо розміру долі, графіку роботи тощо — можна прописати у статуті. Всі умови бізнесу будуть дійсними відповідно до законодавства України.
До того ж, якщо не реєструвати підприємство, можна отримати штрафи за ведення підприємницької діяльності без реєстрації.
Ще гірше — втратити важливих клієнтів, які відмовляться купувати товар або послугу у підприємства без реєстрації.
Підсумки
По-перше, обирайте відповідальних і зацікавлених партнерів. До питання підходьте не з огляду на симпатію, а спираючись на попередній досвід у будь-яких проектах.
По-друге, домовляйтеся про все та якомога детальніше описуйте всі процеси і зони відповідальності в електронних документах. Чим краще описані процеси, тим краще розвивається проект що на запуску, що далі. Так, наприклад, правильні інструкції для команди зекономлять час у майбутньому на роз’яснення партнерам, працівникам тощо.
По-третє, зареєструйте підприємство. В такий спосіб і зафіксуєте домовленості, і попередите штрафні санкції через відсутність зареєстрованого підприємства.
Тож займайтеся бізнесом, але підходьте до цього конструктивно!
Тематичний тиждень