Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Швидкий старт для рестораторів-початківців

Ресторанний бізнес, як і будь-який інший, має давати прибуток. Плануючи відкривати свій заклад, ви хочете вдало вкласти заощадження або інвестиції, щоб швидко окупити початкові витрати та працювати на перспективу. Саме тому багато підприємців вирішують відкрити свій перший ресторан або кафе за франшизою. Докладніше розглянути це питання нам допомогли хлопці з Poster, першої української компанії – розробника систем автоматизації для ресторанів і кафе.

Чому франшиза?

Усупереч кризі 2014-2015 років доходи ресторанної галузі стабільно зростають. За даними дослідження Franchise Group, наприкінці 2017 року в Україні працювало понад 500 франчайзерів. Більшість закладів не лише успішно пережили кризу, а й збільшили свій дохід (65% розширили свою мережу; це кав’ярні, бургерні, кальянні та концептуальні кафе).
Багато людей, особливо у великих містах, просто не встигають готувати їжу самостійно і віддають перевагу улюбленому кафе. Це економить найцінніше – час, який вони проводять у компанії друзів або колег.
Щоб запустити подібний бізнес і зробити його рентабельним, уникнути банкрутства або швидкого закриття, багато рестораторів-початківців обирають франшизу з готовим бізнес-планом і робочими схемами. До того ж у цьому випадку не потрібно розкручувати новий і ще не популярний заклад, що набагато складніше і довше.

Що таке франшиза?

Кількість місць громадського харчування, відкритих за франшизою, постійно зростає. Зазвичай такі кафе й ресторани повністю окупаються протягом 1,5-2 років, чого не можна сказати про заклади, відкриті з нуля, частина з яких швидко припиняє свою роботу, не виправдавши сподівань власників.
Відкриваючи заклад за франшизою, ви не купуєте частину бренда. Вам лише дають можливість заробляти, використовуючи досвід, знання, продукти та технології франчайзера. Усі основні моменти та нюанси регулюються спеціальним договором. За використання відомого бренда з метою одержання прибутку необхідно внести одноразовий платіж – паушальний внесок – і регулярно платити роялті, розмір якого становитиме від 2% до 7% від виторгу або обсягу продажів закладу.

Як обрати франчайзера

Перед тим як починати пошуки франчайзера, визначтеся з тим, що й для кого ви хочете відкривати. Вибір франшиз нині доволі широкий: громадське харчування посідає друге місце після ритейлу за кількістю пропозицій на ринку франшиз.
Вибрати можна самостійно або за допомогою консультантів і юристів. Сплачуючи паушальний внесок, можливо, варто перестрахуватися та порадитися з професіоналами. Але всі агенції беруть плату за свої послуги і зацікавлені в тому, щоб прилучити вас до своїх клієнтів-франчайзерів.
Якщо вас це влаштовує, можете розглянути такий варіант. Хочете спробувати спочатку самостійно вибрати франшизу? Тоді в нас є декілька порад:
• Спочатку відвідайте заклад потенційного франчайзера та поспостерігайте за його роботою – так ви зможете оцінити адекватність обіцянок, які він даватиме.
• Майже все, що вам потрібно, є в інтернеті. Дізнайтеся, що цікавого відбувається у закладах майбутніх партнерів у вашому місті. Почитайте відгуки про них у Facebook, Instagram, Trip Advisor. Лише за кілька годин ви зрозумієте, що відбувається на ринку франшиз у сегменті, що вас цікавить. Відвідайте спеціалізовані виставки, наприклад щорічний Franchithink у Києві.
• Сходіть у ці заклади. Що більше ви їх відвідаєте, то краще, і бажано у різний час, щоб об’єктивно оцінити: трафік, кількість замовлень, страви, що зазвичай замовляють гості, про що вони говорять і як працює персонал. Ви маєте зрозуміти, чи хотіли б ви самі ще раз повернутися до закладу, наскільки там смачно готують і добре обслуговують. Так ви ще дізнаєтеся, за що цінують заклади їхні постійні клієнти.

• Пам’ятайте, що ви витрачаєте чималі гроші на франшизу, тому уважно розглядайте кожну деталь договору та умов. На перший погляд вони можуть здатися однаковими або дуже схожими, але не все так просто. Якщо вам кажуть щось на кшталт «Ми би вже два заклади відкрили, поки з вами розбираємося», можливо, не варто взагалі розглядати цей варіант.
• Приділяйте особливу увагу цифрам і ставте запитання щодо них. Більшість даних перевірити просто. Якщо вам кажуть, що середня кількість чеків у будній день 250, а ви просиділи у кафе цієї компанії у п’ятницю ввечері й нарахували 25-30 відвідувачів, є привід засумніватися.
• Переглядаючи бізнес-план франчайзера, збільшуйте витрати на 20%, а доходи знижуйте. Якщо після цього прибутку в розрахунках не буде, краще розглянути інший варіант.
• Вам доведеться розібратися з обліком: звітами про прибутки та збитки, звірянням балансу, окупністю інвестицій та закупівлі. Тут краще не економити та проконсультуватися з експертами ресторанного консалтингу й бухгалтерами, які працюють у галузі громадського харчування. Для малого бізнесу тримати у штаті окремого працівника досить витратно, і вам доведеться самому контролювати заклад. Радимо вже під час відкриття закладу впроваджувати систему автоматизації та обліку, щоб полегшити це завдання.
• Зверніть увагу на неочевидні витрати. Вони можуть називатися по-різному: приховані, непередбачувані, похибки тощо. Обов’язково змусьте франчайзера прописати всі платежі, з якими вам доведеться мати справу.
• Час окупності. Якщо, за даними франчайзера, цей період становить понад два роки, можете не розглядати такий проект. Для ресторатора-початківця це ризиковано та, найімовірніше, невиправдано. А надто якщо це заклад на 30 посадкових місць, забудьте нього. Ідеальний термін окупності – від 10 до 15 місяців.
• Якщо ви берете під бізнес кредит, то краще в національній валюті. Знайдіть вигідні умови зі щомісячним погашенням відсотків, а тіло позики можна виплатити вже після періоду окупності, наприклад через 18 місяців або два роки.
• Перші півроку на вас чекає повна зайнятість. Заклад сам по собі не працюватиме і не даватиме доходу навіть за франчайзингом. Готуйтеся приділяти багато часу бізнесу, незалежно від розкрученості бренда та умов франчайзера. Якби він міг заробляти гроші без вашої участі, він би не продавав франшизу, тому сподівайтеся тільки на себе.
• Обираючи партнерів (а франчайзер передусім має бути вашим партнером), не бійтеся довіряти своїм відчуттям. Якщо з людиною вам приємно спілкуватися, вона доступно пояснює, ви можете ставити будь-які запитання з теми, тоді з нею варто працювати. Якщо вам неохоче йдуть назустріч, то після підписання договору краще не стане. Уявіть, що ви обираєте друга.

Що потрібно взяти до уваги під час відкриття закладу за франшизою

Франчайзинг, як і будь-який бізнес, потребує додаткових вкладень крім купівлі франшизи. Розраховуючи початкові інвестиції, зважте на такі витрати:
• оренду приміщення;
• закупівлю обладнання та інвентарю;
• юридичне оформлення бізнесу;
• зарплатний фонд на кілька місяців;
• закупівлю товарів, продуктів і сировини;
• систему обліку.

Висновок

Для підприємців-початківців в Україні, які хочуть запустити успішне кафе або ресторан, є сенс розглядати варіант із купівлею франшиз: за статистикою Franchise Group, 70% нових закладів громадського харчування у 2016-2017 роках відкрилися за франшизою. Залишилося обрати відповідний тип закладу та знайти франчайзера з вигідними умовами співпраці й доступними цінами. Не бійтеся розпочинати свій бізнес, головне – добре до нього підготуватися.

Основні поняття

Франшиза – договір між франчайзі та франчайзером щодо права використання торговельної марки, бренда останнього з комерційною метою на правах оренди.
Франчайзер – власник бренда, торговельної марки, який продає право користування ними і власними продуктами й технологіями (надає франшизу).
Франчайзі – той, хто отримує франшизу.
Паушальнийвнесок – вартість франшизи.
Роялті – щомісячний платіж франчайзі франчайзеру. Може бути фіксованим або відсотком з доходу чи обороту (найпоширеніший варіант).

Плюси та мінуси відкриття закладу за франшизою

Плюси:
• Основна перевага такої схеми – це відомий, розкручений бренд. Ви, як франчайзі, купуєте право працювати під чужою торговельною маркою, яка вже здобула довіру і добре зміцнилася на ринку громадського харчування.
• Успішна бізнес-модель. Ви одержуєте готовий план розвитку закладу, управління персоналом і детальний опис усіх робочих процесів.
• Досвід робіт і підтримка. Про усе підводне каміння, з яким мав справу засновник франшизи, ви вже знатимете. Ви завжди зможете звернутися по допомогу, адже франчайзер зацікавлений, щоб ваш заклад давав прибуток вам, йому та заробляв репутацію бренда у новому регіоні.
• Знижки й бонуси постачальників. Також франчайзер сам може виступати в ролі постачальника чи проводити навчання персоналу й допомагати з тестовим запуском закладу, поки не впевниться, що ваш бізнес повністю готовий до очікуваних обсягів роботи (зазвичай це стосується великих ресторанів на багато посадкових місць). 
• Мінімальний ризик і швидка окупність. З використанням готової та перевіреної бізнес-моделі шанс банкрутства набагато менший, ніж за відкриття закладу з нуля.

Мінуси:
• Мабуть, найбільший недолік франшизи – завищена сума початкових внесків. Це паушальний внесок за франшизу, витрати на відкриття свого закладу, оренду, обладнання, збирання документів і ліцензій.
• Далеко не всі бренди відомі. Що популярне в одному місті, не обов’язково спрацює в іншому. Краще проаналізувати ринок, інакше вам доведеться самому заробляти ім’я та підвищувати репутацію бренда.
• У вашого кафе чи ресторану будуть обмеження. Франчайзер заводить свої правила, за порушення яких вас можуть оштрафувати або навіть позбавити франшизи.
• Реорганізація або банкрутство франчайзера чи бренда та інші їхні проблеми вкрай негативно впливають і на франчайзі.

АТ "Ощадбанк"