У кінці травня інтернет сколихнула новина про те, що митниця може заборонити ввезення майже 1200 торгових марок у країну. Спричинила розголос заява керівника одного з найбільших онлайн-маркетів – Rozetka.ua – Владислава Чечоткіна, що останніми тижнями посилки з пристроями Meizu, які покупці замовляли за кордоном через Rozetka.ua, затримували на митниці, що пов'язано з обмеженнями митного Реєстру прав інтелектуальної власності. Пізніше виявилося, що приводу для занепокоєння немає, адже змін у законодавстві не відбулося, та й сам реєстр існує не перший рік і служить для перевірки контрафактної продукції. Втім, посилки і досі інколи застрягають на кордоні.
Продукція багатьох марок потрапляє у країну трьома шляхами: офіційним, паралельного імпорту (ввезення оригінального товару, який був введений в обіг в іншій країні, без згоди власника авторських прав в Україні; така діяльність у нас є легальною) або контрабандою. Також є контрафакт – різноманітний Abibas, який митниця також повинна виявляти. У Митної служби є напівофіційний спосіб зупинити будь-яку приватну посилку із певною продукцією, яка приходить в Україну, і перевірити речі з неї на наявність товарів з реєстру авторських прав.
Чому і навіщо зупиняють?
У Митної служби виникають запитання, якщо:
- вміст посилки перевищує встановлений законом ліміт (це 150 євро і максимум 50 кг);
- посилка містить товари, заборонені до пересилання (зброя, вибухонебезпечні предмети, наркотики тощо);
- багато однакових речей;
- у співробітника виникли сумніви щодо достовірності суми, зазначеної у митній декларації (або вона не заповнена чи частково заповнена).
Посилка можуть зупинити на 10 днів для проведення експертизи, це справжній чи підроблений товар, але за цей час відбувається не тільки перевірка авторських прав на товар, а й ухвалюється рішення, чи є їх порушення, тобто, чи є посилка контрабандою або контрафактом. Якщо митники встановлюють, що права порушені, вони відправляють посилку на склад для подальшого з'ясування її долі з правовласником. За словами юристів, звернення до правовласника можливе лише в разі виявлення підробок, однак деякі компанії (знову ж таки напівофіційно) вимагають звертатися до них щоразу, коли зареєстровані на них торгові марки є у посилці.
Ввезення подібних товарів регламентується Митним реєстром авторських прав, який, за словами Чечоткіна, дозволяє маніпуляції із ввезенням товару для «неугодних» компаній, яким забороняли постачати товари юристи авторизованих реселерів, реальні виробники або компанії, які зареєстрували авторські права. Це затягувало процедуру митного оформлення товару на місяці, тому в Україні існувало лише два види товарів – офіційна продукція або контрабанда, ввезена без сплати податків і мит.
Що робити, якщо мою посилку зупинили?
Насамперед перевірте, хто є власником торгових прав на наявність у реєстрі доступному за посиланням. Він містить понад 1200 найменувань.
Якщо ви знайшли офіційного реселера, то можете звернутися за роз'ясненням до нього та до ДФС. Для цього вам потрібно надати сертифікат автентичності товару або накладну, яка підтверджує покупку в авторизованого продавця. У разі купівлі на сайті це може бути роздрукована форма замовлення або навіть скріншот. Термін очікування на відповідь – до двох тижнів.
Якщо причина зупинки – перевищення митного порогу, потрібно лише доплатити необхідну суму. Посилку доставлять на найближчий до вашої адреси митний склад, потім вам має прийти поштове повідомлення про те затримання посилки і необхідну оплату мита. Обов'язково дізнайтеся номер вашої справи на митниці (його можна знайти у телеграмі або зателефонувати на гарячу лінію і дізнатися там).
Список документів, які можуть попросити на митниці, можна переглянути тут. Якщо від вас вимагатимуть додаткові документи, сміливо посилайтеся на Митний кодекс, який це забороняє.
У ДФС кажуть, що перевіряють на контрафакт усі посилки, що потрапляють в Україну. «За відсутності порушень прав інтелектуальної власності правовласник інформує митницю про можливість відновлення митного оформлення. У більшості випадків саме так і відбувається, а покупці отримують свій товар. Така процедура застосовується в Україні давно. З одного боку, вона захищає права споживачів на отримання якісного оригінального товару, з іншого – захищає авторські права виробника», – говорить директор департаменту організації митного контролю ДФС Олексій Василенко.
Якщо протягом двох тижнів після скарги ви не отримали замовлений товар, а статус його у службі доставки все ще титрується «на митниці», ви можете звернутися до юристів, які допоможуть правильно скласти скаргу до ДФС. Але іноді варто просто поцікавитися у поштової служби, адже і там через надмір посилок трапляються затори.