Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Обираємо систему оподаткування: загальна

Які податки потрібно платити на загальній системі і чим вона може привабити підприємців

Вибір системи оподаткування – це доволі складне завдання, адже для розуміння податкових законів потрібно ретельно вивчати ці питання самому або звертатися до фахівців. Але відкрити комусь свої доходи теж непросто, оскільки не завжди можна довіряти експерту.

 

Утім, неправильний вибір системи оподаткування на стадії відкриття бізнесу може звести нанівець ідею та спричинити лише збитки.

 

Податковий кодекс України передбачає загальну та спрощену систему оподаткування. Окрім того, законодавство дозволяє особам, що провадять незалежну професійну діяльність (адвокатам, аудиторам, нотаріусам тощо), не реєструватися підприємцем, а отримати саме статус суб’єкта, що займається незалежною професійною діяльністю. Як зробити вигідний вибір?

 

Загальна система оподаткування для приватного підприємця

  • Що почитати? Статтю 177 Податкового кодексу України.
  • Як підприємцеві обрати загальну систему оподаткування? У прямому сенсі ніяк. Якщо спрощену систему треба обирати шляхом подання заяви, то на загальній системі оподаткування будь-який суб’єкт опиняється одразу після реєстрації.
  • Які податки сплачує суб’єкт? Податок з доходів фізичних осіб (18%), військовий збір (1,5%) та єдиний соціальний внесок (22%) з чистого підприємницького доходу. За певних умов (за перевищенні обсягу операцій суми в 1 млн грн) набуває статусу платника ПДВ.
  • Відповідальність. Підприємець відповідає за своїми зобов’язаннями (у тому числі перед бюджетом) усім своїм майном.
  • Звітний період. У приватного підприємця на загальній системі оподаткування річна звітність. Він подає декларацію про доходи, заповнює її відповідно до даних Книги обліку доходів і витрат.
  • Термін сплати податків. Оскільки звітним періодом є рік, основне зобов’язання з податків перераховується також раз на рік на підставі декларації. Проте передбачена сплата авансових внесків з податку на доходи, які сплачують щокварталу до 20 числа (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). Як правильно розрахувати суму авансового внеску у бюджет? Новостворений суб’єкт може написати листа у ДФС про свої наміри заробити певну суму грошей, і авансовий внесок йому розрахують, зважаючи на такий прогноз. Не варто у цьому випадку зазначати надто оптимістичний дохід, оскільки прогноз може не справдитися, а податок доведеться сплатити. Підприємець, який працює не перший рік, розраховує авансові внески, зафіксовані торік у Книзі доходів та витрат.
  • Працевлаштування співробітників. Кількість людей, яких може найняти підприємець, не обмежена. Йому слід сплатити всі належні податки на зарплату своїм працівникам.
  • Зберігання документів і ведення обліку. Оскільки підприємець має сплатити податки із суми чистого доходу, він зобов’язаний не тільки вести облік доходів та витрат, а й зберігати всі підтверджувальні документи. Витратами можуть бути лише ті суми, що безпосередньо стосуються отримання доходу. Наприклад, підприємець придбав десять цеглин, а продав лише одну. Він може зарахувати до  витрат вартість лише однієї, проданої, цеглини, а не усіх десяти.
  • Можливість приймати готівку за товари чи послуги. Фізичні особи-підприємці на загальній системі оподаткування мають право приймати готівку за товари чи послуги тільки із застосуванням касового апарата. На відміну від багатьох підприємців, що застосовують спрощену систему, готівкова виручка підприємців-загальносистемників має проводитися через належним чином фіскалізований реєстратор розрахункових операцій. Щоб не порушувати законодавство і не ставити касовий апарат, розрахунки необхідно проводити лише через рахунок у банку (безготівкові розрахунки).
  • Спосіб розрахунків. Розрахунок за товари чи послуги можна проводити як грошовими коштами, так і зарахуванням зустрічних однорідних вимог чи працювати за бартером.

 

Наступного разу поговоримо про спрощену систему оподаткування, облік і звітність для підприємців.

АТ "Ощадбанк"