Тематичний тиждень
«Будуй своє» розпитав Романа Тугашева, фаундера та CEO компанії Ulichnaya Eda, про його організаційний досвід та майбутнє фестивального ринку України.
— Романе, розкажіть про свій досвід у фестивальному бізнесі?
— Перш ніж почати організовувати фестивалі, я побудував добру правничу кар’єру. Але згодом захотілося іншого, почав шукати нове та цікаве. Мене завжди приваблювала тема смачної їжі. Проаналізувавши ринок та досвід своїх мандрів, зрозумів, що фестивалів їжі у нас ще не було. Індустрія розваг сама по собі не була розвинена у той час. Так 2013 р. у моє життя прийшли фестивалі.
— Коли та де провели свій перший фестиваль?
— Перший фестиваль відбувся у Галереї «Лавра» влітку 2013 р. Досить неочікуваним було те, що прийшли близько 1 тис. гостей. Зрозумівши, що є попит, я вирішив продовжити фестивальну діяльність.
— Скільки проведено на сьогодні загалом фестивалів під вашим проводом?
— У середньому на рік ми проводимо 9-10 фестивалів. 2018 р. — це вже 6 наш фестивальний сезон, отже, ми провели їх приблизно 60. Якщо до них додати ті події, до яких ми були причетні, то з 2013 р. їх було близько 100. У 2015 р. ми почали розширювати формати. Так з’явилися «Білі Ночі» —танцювальний захід, Kyiv Beer Festival — фестиваль крафтового пива, Kyiv Coffee Festival — кавовий фестиваль, та карнавал Santa Muerte.
— Пригадаєте найменшу кількість гостей на ваших фестивалях?
— На першому фестивалі у Галереї «Лавра» було близько 1 тис. гостей. Це був наймінімальніший показник, який відтоді тільки зростав.
— А скільки найбільше відвідувачів бувало на ваших фестивалях?
— Найбільша кількість гостей на наших фестивалях була на арт-заході «Платформа» — 36 тис. людей. Фестиваль BeLive, що пройшов зовсім недавно, відвідало близько 50 тис. — чудовий показник, на мій погляд, як для першого разу.
— Поділіться секретом налагодження плідної та довгострокової співпраці з підрядниками, адже ви організовуєте заходи не самотужки?
— Головне — це стабільність, якість та порядність. За час роботи ми змінили десятки підрядників, однак від нещодавна прийшли до постійного партнерства з перевіреними компаніями.
— Які факапи найчастіше виникають під час підготовки та проведення фестивалів?
— Неможливо передбачити все, і кожного заходу відбувається щось не заплановане. Затримують поставки, відмовляються учасники або якась помилка у поліграфії. Наприклад, у ніч напередодні пивного фестивалю вся команда переклеювала логотип на 10 тис. брошур. Головне у таких ситуаціях — не панікувати та оперативно реагувати на труднощі, так, щоб гості не відчули, що щось пішло не так.
— Яке із своїх досягнень під час організації та проведення фестивалів вважаєте найбільшою перемогою?
— Головна перемога у тому, що ми зробили все, щоб гості полюбили фестивалі. Ми показали, що фестиваль — це ідеальний спосіб провести вихідні у місті для різних людей: і для сім’ї з дітьми, і для компанії друзів, і для відпочинку із старшим поколінням. Тож ми отримали багато шанувальників, які навіть у негоду йдуть до нас. Ми показали, що вулична їжа смачна та дуже різноманітна.
Щоразу ми забезпечуємо нашим гостям комфорт та якісний відпочинок, даруємо емоції, а учасникам — можливість протестувати себе та свій продукт, побачити, чи вони фінансово успішні.
— На останок у декількох словах розкажіть про ключові світові тренди фестивального бізнесу?
— Беззаперечним світовим трендом зараз є музичні фестивалі. Ринок таких подій зростає останні 4 роки, маючи стабільне зростання як глобально (+10,2% у 2017 р., +8,3% у 2018 р. у грошовому еквіваленті), так і локально.
— Наскільки динамічно на тлі світових трендів розвивається український фестивальний ринок?
— Кількість івентів в Україні у 2018 р. збільшилася практично в 1,5 рази у порівнянні з 2017 р. Очікується, що у найближчі 4 роки український фестивальний ринок продовжить приносити на 3-5% більше прибутку щороку.
Тематичний тиждень