Тематичний тиждень
Філіп Блох, співзасновник тревел-платформи Hotailor, одного зі стартапів у Google for Startups (Campus Warsaw), ділиться з «Будуй своє» досвідом роботи на ринку, який оцінюється в $1,3 трлн, та розповідає, як завдяки роботі у кампусі збільшив кількість користувачів з 60 до 1000.
— Філіп, розкажи про себе, про свою компанію. Чим ви займаєтеся?
— Ми — це рішення для людей у відрядженнях, яке дозволяє їм зосередитися на своєму бізнесі, подорожуючи у справах. Кінцева мета — заощадити час і гроші. Наразі такі технології та засоби автоматизації, як штучний інтелект, призначені саме для вирішення таких питань в організаціях.
Отже, з одного боку — у нас дуже просунута автоматизація, що надається разом з Google, Microsoft, а з іншого — до ваших послуг 3 тис. туристичних агентів у різних частинах світу, які допоможуть вам на кожному етапі подорожі.
Саме ця гібридність робить Hotailors дуже ефективним і задовольняє потреби наших клієнтів, економлячи їм 30% грошей, витрачених на поїздки, і 90% часу, необхідного для планування і бронювання дорогою відрядження.
— Як довго ви працювали над цією ідеєю?
— З 28 квітня 2016 р. Це був час, коли ми створили компанію в одному з кращих у Європі акселераторів — ABC. Це були 6 місяців за кордоном з виходом на ринок, з доступом до ментора тощо. Потім ми повернулися до Польщі, і з грудня 2017 р. зосередилися на ділових поїздках. З березня наш найбільший клієнт — Google.
— Розкажи про Campus Warsaw.
— Це колишній горілчаний завод, який за часів комунізму став пусткою. Останні 10 років він розвивався — міжнародні компанії перетворили його на високотехнологічний центр. Частиною цього центру і є варшавський кампус.
Саме тут стартапи, фрілансери, люди, що перебувають в екосистемі стартап-підприємництва, можуть отримати доступ до технологій Google, до її ноу-хау. Це також відмінне місце для спілкування. Ми є частиною 6-місячної програми Google for Startups Residential program, і протягом цих 6 місяців Google прискорює наше зростання, орієнтуючись на такі показники, як дохід, кількість співробітників тощо.
— Як змінилася ваша компанія відтоді, як стала резидентом Google, і якою є зараз?
— Найважливішим нашим завданням було збільшити кількість користувачів через Google. Коли ми приєдналися до програми, у нас було 60 користувачів. Сьогодні — вже близько 1 тис. Плануємо додати ще пару тисяч у наступні кілька місяців.
Також ми отримали багато важливих контактів. Влітку минулого року у нас була можливість спілкуватись з більш ніж 10 експертами з філій Google в США, які є чудовими фахівцями з вертикальної бізнес-стратегії, розробки продукту, маркетингу, UI/UX тощо.
Нетворкінг — дивовижна можливість отримати доступ до даних, які обробляє Google. На моє переконання, всі стартапи тут отримали $100 тис. на сервіси Google Cloud. Багато нових зв'язків — з людьми з Google, і з інших організацій. Ми завжди пишемо листи людям, яких зустріли тут. Один із наставників, наприклад, інвестував в Hotailors вже за тиждень. У нас була 1 сесія менторства, а через кілька днів ми отримали лист з умовами. Ще за кілька днів у нас на рахунку були інвестиції.
— Чому ви обрали саме цей вид бізнесу?
— Передусім це через наш досвід. Я і мої 2 співзасновника працювали: один в ІТ, інший в сфері сейлз, я — понад 10 років у сфері подорожей. Ми знали, чого не вистачало у цих сферах. І бачили, що нові технології виходять на ринок, а у нас був досвід, щоб використовувати їх.
— З якими проблемами ви стикаєтеся в своєму бізнесі?
— Це міжнародне зростання. Потрапити у різні культури, в різні часові пояси досить складно. Як і наймати багато людей. Відтоді як ми приєдналися до програми акселерації тут, команда з 14 співробітників зросла до 28. Ми отримали людей з різних культур, з різних вікових груп.
— Говорячи про планування ділових поїздок, які саме проблеми у цій галузі ви виділили, щоб знайти їм рішення?
— Що таке ділові поїздки? Це ринок на $1,3 трлн. Все ще забагато паперової роботи. Безліч організацій ще не перейшли в цифрову фазу. Ми ж є гібридним рішенням, тобто адаптуємося.
— Розкажи про плани на найближче майбутнє або подальші кроки після випуску з кампусу.
— Ми зараз зосереджені на ринку США — відкриваємо там 2 філії, одну на Східному узбережжі, іншу на Західному. Ймовірно, для мене і для компанії однією з найбільших проблем на цей рік буде переїзд частини команди до США.
— А де взяли грошей, щоб почати цей бізнес?
— Нам платили клієнти. Ми почали отримувати прибуток з першого дня, прикидаючись машинами. Це досить кумедно, тому що сьогодні існує безліч чат-ботів, які прикидаються людьми. Тоді ж, 2 роки тому, у нас був інтерфейс, в який треба було вводити дані, куди ви збираєтеся їхати тощо. А на бекенді було кілька людей, які працювали в інших системах і надавали результати.
У нас були й особисті кошти, які ми інвестували. До того ж на ранньому етапі акселератори побачили прекрасну можливість в нас інвестувати, і дали нам €50 тис. Пізніше ми виграли пару конкурсів для стартапів. Отримали гранти зі США — ще $200 тис. Тепер інвестори звертаються до нас щотижня.
— Якби ти почав вести бізнес з нуля, що б зробив по-іншому?
— Я б змінив відправну точку — краще почати в США, там легший доступ до ринку. У той час, коли ми починали, ABC Accelerator фактично був єдиним рішенням для стартапів. Тепер я знаю чудові акселератори в Естонії, Чехії, і Польщі, їх стає все більше. Очевидно, сьогодні стартапу набагато простіше запускатися.
— Де зараз знаходиться ваша компанія?
— У нас є 4 філії на даний момент, і ми відкриваємо п'яту. Ми знаходимося тут, у Варшаві, в кампусі Google, але збираємося переїхати в інше місце. Ми є у Сан-Франциско, в Нью-Йорку. І сподіваємося невдовзі відкрити філію в Дубаї.
— Як щодо рівня конкуренції на вашому ринку?
— $1,3 трлн — це величезний ринок. І вельми застарілий у своїх процедурах. Ми конкуруємо переважно з туристичними агентствами. Вони глобальні, у них багато ресурсів, людей, але через це вони задорогі.
Зрозуміло, ми не єдині, хто створює такі рішення по всьому світу. Є 2 або 3 компанії, які ми вже помітили. Звичайно, вони більш просунуті, ніж ми, тому що у них є інвестиції. Зате ми маємо велику перевагу в ресурсах для розробки. За розробника в Силіконовій долині нам треба було б платити $10 тис. на місяць, а тут ми платимо $3 тис.
— Чи працюєте з розробниками з України?
— Поки що ні, але було кілька пропозицій. Нещодавно мав зустріч в Нью-Йорку з великою девелоперською компанією, яка володіє девелоперськими конторами в Україні, і вони хотіли скористатися нашими послугами для ділових поїздок. Так що це може бути одна з безпрограшних угод.
Тематичний тиждень