Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

«‎Форс-мажори»: волонтерський проєкт для допомоги підприємцям

Наталія Найдюк

Порада від спеціаліста

У березні 2022 року в Україні з’явився волонтерський сервіс «‎Форс-мажори». Його створили для підприємців, які після 24 лютого не можуть виконувати свої зобов’язання перед партнерами. Через війну вони не мають змоги відвантажувати товар, оплачувати рахунки, надавати послуги тощо.

Партнерка юридичної компанії «Праве діло», податкова консультантка Юлія Горлова розповіла про проєкт, пояснила його важливість та як ним скористатися.

Що таке форс-мажор

Фактично це є непереборна сила, обставини, що не залежать від підприємця: стихійне лихо, революція, терористичні акти, війна тощо. Через них бізнесмен не може виконати свої зобов’язання за договорами. Наприклад, бомба влучила в склади, де зберігалася продукція, яку мали відвантажити контрагенту. 

В Україні перелік обставин, які є непереборними, наведено в другій частині статті 141 ЗУ «Про торгово-промислові палати». Втім, він може бути конкретизований самим договором між підприємцями. 

Форс-мажор не означає, що зобов’язання не потрібно виконувати. Він лише свідчить про те, що строк виконання контракту переноситься на певний строк. При цьому штрафи й пеня не нараховуються.

«‎Щоб засвідчити, що у вас труднощі через війну і після 24 лютого ви не можете виконувати зобов’язання, потрібно надіслати контрагенту лист-повідомлення. Так ви юридично зафіксуєте форс-мажор. Ваш партнер може не погодитися з цим, але то вже розглядатимуть через суд. Фактично з цього листа можна починати діалог із партнером щодо врегулювання спорів», – пояснює Юлія Горлова. 

Хто і навіщо створив сервіс

«‎Форс-мажори» – це сайт, на якому кожен підприємець може сформувати лист своєму контрагенту з повідомленням про форс-мажор. Ідея такого проєкту належить компанії «‎Праве діло». Її юристи й сформували відповідні документи для роботи сервісу.

«‎Основне спрямування нашої компанії – юридична допомога бізнесу. Коли почалася війна, клієнти почали масово звертатися за консультаціями: що робити, якщо не можеш відвантажити товар, як повідомити про форс-мажор тощо. Ми побачили велику кількість однотипних запитів. При цьому багато бізнесів скоротили персонал, бухгалтерів, юристів. І взагалі на людей навалилося чимало всього. Тож ми вирішили автоматизувати процес і зробити щось корисне», – розповідає партнерка юридичної компанії. 

Потім до втілення ідеї долучилися інші партнери. Сам сайт розробила компанія Clarity App. А просувало його агентство HTTP. Крім того, інформацію про сервіс поширили в різноманітних бізнес-спільнотах.

Як усе працює

Умовно роботу на сервісі можна розділити на 6 етапів:

1. Заповнення реквізитів. На сайті треба зазначити вихідні дані для листа-повідомлення, зокрема:

  • назву компаній;
  • дату та номер договору;
  • реквізити контрагентів;
  • пункт про форс-мажор тощо.

2. Формування листа-повідомлення. Система робить це автоматично, на основі внесених даних. 

3. Завантаження документів. Йдеться про сформований сервісом лист та сертифікат Торгово-промислової палати України (ТПП).

‎Раніше, щоб отримати статус форс-мажору, потрібно було погодження та сертифікація ТПП. Клієнт писав заяву, де викладав обставини своєї ситуації. Палата розглядала звернення й видавала сертифікат. Після цього випадок вважався форс-мажором. 

«Коли росія вдерлася в Україну, ТТП спростила процедуру. На своєму сайті виклала загальний офіційний лист, і будь-який підприємець може використовувати його як сертифікат. Цей документ треба обов’язково прикріплювати до листа-повідомлення, який особа сформувала на нашому сервісі або написала самостійно», – пояснює Юлія Горлова. 

4. Надсилання документів контрагенту.

5. Очікування відповіді. Ваш партнер може з розумінням поставитися до ситуації і погодитися, що вона є форс-мажорною.Однак може й заперечити це. 

6. Загальна консультація юристів. Це потрібно, якщо в клієнта виникли типові питання. 

Зазначені послуги «‎Праве діло» надає безкоштовно. Якщо користувач хоче віддячити розробникам, то може перерахувати кошти на рахунок фонду «‎Повернись живим». Його реквізити є на сайті сервісу «Форс-мажори». 

Якщо ж потрібне глибше вивчення ситуації, складання позову, представництво у суді тощо, такі послуги компанія надає на комерційній основі.

За словами Юлії Горлової, від початку роботи сервісу ним скористалися понад 500 підприємців. Бізнес під час війни повівся по-різному: хтось припинив діяльність, хтось перекваліфікувався, хто волонтерить. Але наразі підприємці потроху оговтуються і налагоджують бізнес, долучаються до галузевих спільнот. 

Форс-мажор не для всіх

Разом з тим є підприємці, які заявляють про обставини непереборної сили, хоча мають змогу виконати зобов’язання перед клієнтом. Щоб врегулювати це питання, у травні відбудеться круглий стіл за участю представників Торгово-промислової палати.

«‎У нас є клієнти, яким повідомили про форс-мажорні обставини. Однак вони знають, що партнери працюють у стратегічній галузі, отримали державні замовлення, мають гроші, нормально функціонують… Тож ми надсилаємо претензії контрагенту щодо виконання взятих на себе зобов’язань. Якщо спір не врегулюємо в досудовому порядку, подаватимемо до суду», – пояснює експертка.

Звісно, треба скористатися обставинами непереборної сили, коли ви не можете виконати зобов’язання через війну. Та якщо можете заплатити, зробіть це. Кожен форс-мажор є ударом по бізнесу контрагента, отже й по економіці загалом. А для перемоги над росією вона має бути сильною. 

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"