Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

ФОП чи ТОВ: за і проти

Катерина Спориш

Тематичний тиждень

Катерина Пятаченко, керівник департаменту корпоративного права міжнародної юридичної компанії Kodex, розповіла «Будуй своє» про варіанти реєстрації сімейного бізнесу та особливості кожного з них.

Реєстрація фізичної особи-підприємця

Позитивні сторони

1. За умови реєстрації ФОП підприємство належатиме лише одному членові родини. Інші можуть допомагати у розвитку на волонтерських засадах та у якості найманих робітників.

2. Зручно працювати з готівкою. Тобто ФОП за готівку може придбати все що завгодно. Тому ФОП прийнято застосовувати для малого й середнього бізнесу в сферах торгівлі, побутових послуг, невеликих закладів громадського харчування тощо. Якщо ви вирішили, скажімо, відкрити майстерню з ремонту одягу, це означатиме, що гроші за роботу надходитимуть готівкою, закупівельні матеріали теж в основному будуть придбані за готівковим розрахунком. І ризик, наприклад, відшкодування за зіпсований костюм, не буде вважатися згубним для вашого майна.

3. Можна працювати без найманих працівників.

Негативні сторони

1. Реєстрація фізичної особи-підприємця проводиться за місцем реєстрації проживання, зазначеним у паспорті (прописка). Сплата податків і подання звітності також проводиться за місцем прописки. Але сама діяльність підприємця може здійснюватися на території всієї України і за її межами. Отже, для звітності доведеться навідуватися до рідного міста або отримати електронний цифровий підпис та розібратися з електронною формою звітності. Якщо ви зареєстровані у Києві, а працюєте у Львові, це не дуже зручно.

2. ФОП відповідають за всіма матеріальними ризиками в бізнесі, тобто усім своїм майном і грошима у випадку судових позовів тощо.

Як зареєструвати?

Подати документи державному реєстратору і до податкової інспекції. Для початку досить паспорта, ідентифікаційного номера майбутнього ФОПа і заяви на реєстрацію ФОП (Форма 10).

Для ФОПа, що збирається працювати на загальній системі оподаткування, достатньо подати документи державному реєстратору, оскільки дані про податковий облік автоматично з'являються в електронному реєстрі. І додатково подавати для обліку в податкову нічого не потрібно.

Якщо ж загальна система оподаткування не підходить (у неї найвища ставка податку — 18% від чистого прибутку), майбутньому бізнесменові необхідно вирішити, чи потрібен йому єдиний податок або ПДВ. Наприклад, у випадку, коли планується торгівля товаром з підприємствами, які будуть платниками ПДВ. Заявки на застосування єдиного податку або ПДВ можна подати відразу реєстратору при реєстрації або окремо у податкову інспекцію найближчими днями опісля державної реєстрації.

Подати документи держреєстратору можна особисто або через представника (оформивши на нього попередньо нотаріально завірене доручення).

Обов'язковим для всіх ФОП є отримання у податковій інспекції книги обліку доходів ФОП.

Для повноти пакету документів також рекомендується отримати довідку про реєстрацію нового підприємства в управлінні статистики. За бажанням ФОП може отримати печатку.

Реєстрація товариства з обмеженою відповідальністю

Позитивні сторони

1. За умови реєстрації ТОВ підприємство належатиме всім його засновникам. Долі розподілятимуться рівними частинами або за згодою сторін.

2. ТОВ можна зареєструвати у будь-якому місці, на підставі договору оренди.

Негативні сторони

1. У ТОВ неможливий вільний оборот або зняття готівки. Тобто якщо весь свій прибуток ФОП може витратити як завгодно, то в ТОВ це неможливо, оскільки прибуток законно виплачується лише у вигляді дивідендів або зарплат.

2. Те ж саме стосується закупівлі товару або обладнання — у ТОВ це вимагає більше документів і розрахунку в безготівковій формі.

3. ТОВ як мінімум потребує оформлення керівника та виплати йому заробітної плати.

Як зареєструвати?

Засновник або засновники повинні обміркувати назву компанії, адресу, де буде зареєстрована компанія, розмір статутного капіталу і розподіл часток між засновниками, кандидатуру керівника (директора).

Для подачі реєстратору слід підготувати статут ТОВ і протокол установчих зборів (якщо учасник один — складається документ під назвою «Рішення учасника»). У такому протоколі/рішенні затверджуються: найменування компанії, місце розташування, текст статуту, види економічної діяльності і призначається на посаду керівник (директор).

Статут ТОВ розробляється на підставі Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю». Статут — це основний документ юридичної особи, в якому обов'язково прописуються: найменування ТОВ, порядок входу і виходу з компанії учасників, органи управління, їхні повноваження, положення про статутний капітал (розмір статутного капіталу зараз можна не вказувати), порядок розподілу прибутку, порядок підписання і внесення змін до статуту, положення, які стосуються припинення діяльності компанії.

Протокол та статут підписуються засновниками і нотаріально завіряються у двох примірниках. Після чого заповнюється реєстраційна картка (форма 1). Форму легко завантажити з сайту Верховної Ради — у кінці тексту наказу про затвердження реєстраційних форм.

Подати документи державному реєстратору засновник або засновники, якщо їх декілька, можуть особисто або ж через представника (оформивши на нього попередньо нотаріально завірене доручення від кожного засновника) у центрі надання адміністративних послуг при районних адміністраціях міста. Або ж здійснити таку дію у нотаріуса, якщо той має повноваження на реєстрацію ТОВ.

Якщо ТОВ реєструється як платник єдиного податку або ПДВ, ці заявки можна подати або відразу під час реєстрації, або трохи згодом — найближчими після реєстрації днями — у податкову інспекцію. Для повного пакета документів рекомендується отримати також довідку в управлінні статистики.

Підсумовуючи, порада молодим підприємцям — не поспішайте із вибором форми ведення підприємницької діяльності. Натомість розробіть бізнес-план з детальними розрахунками та обігом коштів. Також подумайте про можливі напрями роботи, розширення тощо. Адже куди простіше підібрати відповідну форму ведення бізнесу з потрібними КВЕДами, аніж декілька разів перереєстровувати підприємство. Успіхів!

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"