Тематичний тиждень
Співзасновник прокатної компанії Profi.LTD Євген Гусаров розповів «Будуй своє» про планування фестивалів в Україні та світі, про розбіжності між ними, про факапи, що виникають. Та поділився тим, наскільки швидко світові тенденції наслідуються в Україні.
Інформаційна довідка: компанія Profi.LTD заснована 2005 року Денисом Хохловим та Євгеном Гусаровим у місті Запоріжжі. Напрями діяльності компанії 一 послуги прокату обладнання для концертів: сценічного, світлового, звукового, кінетичного та інших. За плечами компанії музична премія M1 Music Awards, Miss Ukraine 2017, виступи відомих гуртів, таких як Океан Ельзи, іноземних - The Prodigy, David Guetta та багато інших. Серед фестивалів — Atlas Weekend, BeLive. А також проекти по всьому світові 一 Азербайджані, Казахстані , Іспанії, Франції, Туреччині і не тільки.
一 Розкажи, за скільки часу розпочинається підготовка до масштабних фестивалів?
一 Для прикладу, за світовою практикою роботи з підготування сцени та необхідного для заходу обладнання починаються за 3-6 місяців до дати проведения. Цього часу достатньо, щоб підлаштувати технічні параметри під райдери співаків та гуртів, що відвідають захід. Та разом з цим провести необхідні розрахунки по навантаженнях, як електричних, так і вагових. Адже обладнання на сьогодні важить тонни, тому сцена, дах мають витримати усе це. Тим паче, що в останні роки спостерігається тенденція до збільшення навантажень. В Україні ситуація відрізняється. Насправді, на підготовку часто маємо часу в 3-4 рази менше 一 це 1-2 місяці. Зрозуміло, що цього замало, адже через стислі строки компанії стикаються з форс-мажорними обставинами. Чому такі ситуації виникають? На жаль, часто гурти, виконавці-хедлайнери з іноземних держав надто довго не підтверджують своєї участі у фестивалі. Як наслідок, його організатори не отримують вчасно технічних райдерів по світловому, звуковому та сценічному параметрах. А без виконання цих параметрів виступи не відбуваються. Українські ж артисти при цьому змушені підлаштовуватись під наявні умови.
一 На яких етапах факапи стаються найчастіше?
一 Коли хедлайнер та його райдер підтверджується запізно, то виникають певні форс-мажори. Та навіть не лише з цього приводу, ще можуть статися кардинальні зміни по учасниках буквально напередодні, тому доводиться повністю перерозподіляти час та зусилля команди. Коли вже все підтверджено на 100%, то й тут виникають певні проблеми та непорозуміння. По-перше, потрібного обладнання може не бути взагалі, по-друге 一 обладнання може бути задіяне на іншому заході, а по-третє 一 воно може бути в іншому регіоні, та навіть у іншій країні. За нашим досвідом, найближча країна, з якої ми терміново привезли обладнання для шоу в Україні 一 це Польща, привозили також з Німеччини та навіть Англії. Через це виникають проблеми з логістикою. А ще проблеми з підтриманням працездатності команди, адже стислі строки 一 це не лише обладнання, а в першу чергу — люди, що змушені працювати понаднормово і не спати ночами.
Що ще? Обладнання ламається. Наприклад, такий провідний інструмент на заході, як звукорежисерський пульт, може зламатися, і виникнуть проблеми, які потребують негайного вирішення. Одного разу виникла така ситуація, коли у звукорежисера з іншої компанії зламалися так звані «мізки» пульту, проте це не означало краху програми та проведення фестивалю. На щастя, постачальники програмного забезпечення до цього пульту працюють в місті Києві, вони дуже швидко його замінили. При великому скупченні людей можливі збої частот бездротових мікрофонів.
Та й не тільки це обладнання. Тому компанія, що надає обладнання, має опцію «бекап», що означає додаткове обладнання на випадок форс-мажорних обставин. До речі, багато форс-мажорів створюють природні умови. Щоб було зрозуміло, звук 一 це звукова хвиля, і на неї впливають погодні умови. Наприклад, прогнозувалася тепла суха погода 一 налаштували обладнання за одними параметрами, та раптом все змінилося вже під час фестивалю. Тому звукорежисеру доводиться переналаштовувати обладнання під час виступів так, щоб якість звуку не постраждала, а глядачі нічого не відчули і були задоволені.
一 За твоїм досвідом, скільки коштує обладнання для величезних фестивалів як Atlas Weekend?
一 Вартість обладнання обчислюється десятками мільйонів доларів.
一 Як ти вважаєш, чи змінюється якість шоу в Україні?
一 Мені приємно бачити, що величезні заходи, наприклад, той же Atlas Weekend, стає подібним до тих фестивалів, до яких звикли гості по всьому світові 一 як по світло-музичному забезпеченню, так і по організації та інших параметрах.
一 Чи існують на сьогодні певні тенденції на фестивальному ринку?
一 Так, їх справді декілька. По-перше, як по всьому світу, так і в Україні підвищуються вимоги до обладнання. По-друге, з’являється уніфікованість, і це стосується вже України. Якщо декілька років тому величезні заходи проводилися з використанням обладнання різних виробників, то зараз вдається величезні стадіони, як Арена Львів чи Олімпійський, покрити обладнанням одного бренду. Адже 一 один бренд 一 одне програмне забезпечення та менше проблем, багато брендів 一 різне програмне забезпечення та більше проблем. Зараз один захід 一 один бренд, і це величезна перемога!
Що ще? Якість обладнання щороку покращується, а разом з цим і якість шоу, що наближається до світових. Обмежують ці процеси бюджети. Проте і ця ситуація змінюється.
Тематичний тиждень