Зазвичай підприємці самотужки шукають гранти та будь-які інші можливості для розвитку підприємства, втілення нових ідей тощо. Проте інколи можливості самі стукають у двері компаній, як у випадку з підприємством PRANA. Роман Кузич, директор PRANA, розповів «Будуй своє» подробиці участі у грантовій програмі «Інноваційні ваучери».
Інформаційна довідка. ТМ PRANA заснована у 2012 р., спеціалізація — виробництво енергоефективного вентиляційного обладнання для користувачів, які прагнуть організувати вентиляцію власної оселі, офісу або іншого виду приміщень. Обсяги виробництва — біля 25 тис. рекуператорів станом на 2018 р., що на 30% більше за показники минулого року. Ринки збуту — Україна та 26 країн світу, серед яких Італія, Швеція, Ірландія, Норвегія, Румунія, Польща, Казахстан, Монголія, Азербайджан.
Несподівана пропозиція: як все закрутилося?
Навесні 2018 р. PRANA брала участь у виставці в Києві, де презентувала себе. На одному із заходів виставки продукцією компанії зацікавились представники Greencubator. Вони й запропонували підприємству стати учасником конкурсу «Інноваційні ваучери».
Ця грантова програма спрямована на розвиток українських компаній, які працюють на ринку кліматичних технологій і реалізують проекти зі скорочення споживання енергії, зменшення викидів парникових газів та зниження ресурсоємності виробництва.
Пропозицію Greencubator команда PRANA охоче прийняла, адже конкурс передбачає надання фінансування на суму до €50 тис., а загальний призовий фонд конкурсу становить €1 млн.
Як готувалися: документи і не тільки
Стратегічна ціль участі у грантовій програмі: покращити енергоефективність українських та іноземних будинків за допомогою інноваційного вентиляційного обладнання — рекуператорів. У тому числі і з їхньою допомогою зменшується вуглецевий тиск на нашу планету, адже зниження споживання теплоносіїв (природний газ, вугілля) знижує і рівень забруднення повітря.
Також підготували низку документів. Передусім прорахували детальний бюджет проекту, оскільки розробка вентиляційного обладнання вимагає фінансування та планування кроків для втілення. Знадобились і реєстраційні та статутні документи підприємства (витяг з ЄДРПОУ, свідоцтво про державну реєстрацію, податкові сертифікати і витяги з податкових реєстрів). До того ж необхідна інформація про наявні банківські рахунки компанії, баланс і звіт про прибутки та збитки (звіт про фінансові результати) за останні 2 роки, а ще — відомості про кількість працівників компанії. І звичайно ж, перелік патентів, ліцензій, сертифікатів. Ну, а потім було змагання з іншими конкурсантами і очікування.
Відповідь позитивна — що далі?
Зрештою, у травні 2018 р. PRANA увійшла до 10 фіналістів другої хвилі грантової програми та отримала €50 тис. для розробки інноваційної системи керування високоефективної системи вентиляції (рекуператора) на основі мідного теплообмінника.
Всі кошти витратили на втілення задуму в життя. Виконавцем проекту обрали «СЕА Електронікс Україна» — відомого розробника та виробника електронних компонентів для пристроїв. Згідно з умовами грантової програми, компанія PRANA повністю оплатила «СЕА Електронікс Україна» розробку оновленої системи керування рекуператорів (розміщення елементів на платі, програмування).
Слід зауважити, що грантові кошти відшкодували лише 75% вартості проведених робіт. Пізніше для рекуператора розробили ще й мобільний застосунок PRANA Remote Control на базі Android та iOS — також за кошти компанії.
Що ще дав підприємству грант?
Участь у грантовій програмі стала початком масштабних змін у компанії. По-перше, перемога у такій грантовій програмі — це публічний успіх та народна довіра. По-друге, з’явилася чудова можливість взяти участь у Кліматичному саміті ООН, де у грудні 2018 р. компанія представила свій досвід впровадження екологічних та безпечних систем вентиляції. Окрім всього цього, підприємство отримало ще й нагороду на всесвітньо відомій виставці BUDMA 2018 — «Золоту медаль».
Підсумовуючи результати, вдало реалізований грант — беззаперечна ознака позитивної діяльності компанії, та й галузі енергоефективності в цілому. І тим, хто ще тільки планують брати участь у грантових конкурсах, порада: слід запастися терпінням, чітко спланувати бюджет, підготувати креативну презентацію про всі переваги продукту або технології. І постійно працювати над удосконаленням продукту!