Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Єдність, що зрушує гори

Жоден успішний бізнес не може функціонувати лише зусиллями однієї, навіть надзвичайно сильної і талановитої, людини. Завжди має бути команда, яка виконуватиме завдання, на які у керівника не вистачить можливостей або в яких він не дуже компетентний. Як же підібрати ефективну команду для бізнесу?

 

Кого шукати?

Якщо ви починаєте бізнес, то хочете створити продукт або послугу з новими якостями та цінністю. Вам не потрібен штат телефоністів чи працівників, які закручують гвинтики. Вам потрібні особливі люди – ті, які хочуть реалізувати свій потенціал. А таких набагато менше, ніж тих, хто хоче просто добре вдовольняти споживацькі потреби.

Тому перша проблема, яка постає перед вами, – це проблема пошуку й вибору потрібних людей. Вона непроста для будь-якої компанії, а для малого бізнесу і поготів. Чому?

1. Велика компанія наймає людину на чітко окреслену роль. Її досвід у певній галузі можна об’єктивно оцінити. Спеціаліст знає, яку роль він виконуватиме, і впевнений у своєму стабільному становищі у компанії і гарантованій винагороді.

У малій компанії роль кожного члена може змінюватися у широких межах, інакше не вийде діяти ефективно. Також там немає гарантій найближчого майбутнього. Тому дуже важливо, щоб людина, яка працюватиме в команді, була не просто професіоналом, а однодумцем, соратником, який, пори труднощі, хоче змінюватися, бути гнучким і результативним та зростати разом із компанією.

2. Великий бізнес може собі дозволити найняти крутих і дорогих спеціалістів – зірок. Малому це зазвичай не по кишені. До того ж зірки можуть суттєво переоцінювати свої якості та досягнення, а це гальмує розвиток цих фахівців, ускладнює їхній діалог та взаємодію з колегами.

Проте на перших етапах розвитку бізнесу не дуже критично зібрати зірок. Важливо знайти своїх людей – відданих, працьовитих, надійних, скромних, перспективних фахівців – та згуртувати їх навколо ідеї, надавши можливість навчатися. Тоді вони будуть зростати разом із вами та бізнесом. Така віддана і згуртована команда стане зіркою, яка зможе вирішувати складні завдання.

3. Ще одна проблема малого підприємця – ідея, що однодумці мають бути схожими на нього самого. Це дає тільки одну ілюзорну перевагу: такою командою легше керувати. Але справжня сильна команда має складатися з людей із різними поглядами і переконаннями, темпераментом, життєвими звичками і пріоритетами. У такій, здавалося б, різноманітній команді формуються збалансовані та сильні рішення. Головне завдання лідера у цьому випадку – виступати модератором. 

 

Де шукати? 

I. Сайти пошуку роботи та підбору персоналу. Найбільш відоме джерело спеціалістів – сайти пошуку та пропозиції роботи, де розміщують стандартизовані резюме. Або ж їх можуть надсилати на ваше оголошення про вакансію. На що треба звернути увагу у резюме? 

1. Звичайно, на освіту, досвід роботи, проекти, у яких кандидат брав участь, компанії, у яких він працював.  

2. Уміння та компетенції кандидата: це може прямо вказувати, чи здатний він виконувати потрібні функції. У деяких великих компаніях вважають, що рядок у резюме на кшталт веб-програміст / IT-спеціаліст / системний адміністратор» – це скоріше недолік, який свідчить про те, що людина не може виконувати жодну з цих ролей. Але для стартапа це може бути перевагою, адже веб-програміст може виконувати елементарні завдання системного адміністратора у невеликому офісі.

3. Багатозадачність кандидата – дуже цінна риса для бізнесмена-початківця. Якщо людина верстала матеріали для великої кількості проектів, можливо, вона зможе бути менеджером проектів, якщо вона встигає стежити за всім і одразу, уважна до деталей і робить все, щоб робота була виконана вчасно. Технічні навички не завжди відіграють головну роль – майже всьому можна навчитися, якщо для цього є умови.

4. Особисті якості та мотивація кандидата – чи не найголовніші критерії для бізнесмена-початківця. Нерідко у резюме зазначають, чому ця посада привабила кандидата, чому він хоче зробити кар’єру в цій галузі. Якщо людина бачить потенціал галузі, розуміє її майбутнє, швидко навчається на вміє працювати на результат, можливо, варто дати їй шанс.

Проте резюме не завжди дає повну інформацію про кандидата. Нерідко його прикрашають, ба навіть пишуть неправду. У резюме не відображається система цінностей кандидата. Також стандартизована форма може нівелювати дійсно талановиту і творчу людину – саме ту, яка стане не просто працівником, а й соратником. Тому варто брати до уваги також інші джерела пошуку співробітників.

II. Знайомі. Дуже добре запрошувати у команду людей, з якими ви вже співпрацювали та яких бачили і в роботі, і на відпочинку. Або ж це можуть бути знайомі ваших знайомих, яким ви довіряєте та які дадуть об’єктивну характеристику тим людям, яких вони рекомендують.

III. Близькі друзі та родичі. Дуже часто до родинних зв’язків у бізнесі ставляться негативно: мовляв, це перешкоджає і бізнесу, і стосункам. І це дійсно можливо. Проте є багато вдалих прикладів малого бізнесу сімейного типу, адже членам сім’ї простіше забезпечити спільне для всіх цілепокладання, вони здатні жити у суворому режимі, якщо потрібно пройти через багато проблем. У сторонньої людини така мотивація зазвичай відсутня. 

Тому варто оцінювати якості рідних так само, як і риси сторонніх людей. Також до початку справи треба розподілити сфери відповідальності, домовитися про розмір вкладень, прибутків та інші нюанси. А також розділити робочі та особисті відносини та визначити умови, за яких потрібно буде припинити спільне ведення бізнесу, щоб не постраждали сімейні стосунки.

IV. Професійні блоги. Деяких крутих професіоналів і творчих особистостей не задовольняє велика компанія, адже великий бізнес – це часто бізнес людей-гвинтиків. Відомий постулат «Незамінних співробітників немає» – чудова ілюстрація цього принципу. Таким людям затісно серед умовностей та обмежень у цих компаніях, у них немає однодумців, вони не можуть повністю реалізувати там свій потенціал та здобути визнання. 

Такі люди прагнуть  розвитку в улюбленій справі, вони весь час щось вивчають та не бояться ділитися з іншими, до того ж роблять це безкоштовно у власних блогах. Це ентузіасти. А малий бізнес і стартапи – це бізнес однодумців, у якому немає домінування та ієрархії, і саме така компанія може дати визнання, повагу колег і керівників та відчуття приналежності талановитій людині, яка дуже цього потребує.

V. Соцмережі та інші ресурси. Так, у соцмережах теж можна шукати працівників. Крім того, там можна розмістити інформацію про свій проект ще на етапі обговорення ідей, щоб залучити потрібних кандидатів. Багато талановитих людей, потрапивши у систему офісного домінування та умовностей, відмовляються від самореалізації. А реалізуватися вони можуть, потрапивши у сприятливе середовище, тож варто надати їм цю можливість, зробивши відкритою інформацію про проект та спілкуючись із потенційними кандидатами. Адже відкритість – важлива ознака перспективності сучасного бізнесу.

АТ "Ощадбанк"