Світлана Олєйнікова, експертка з пошуку та залучення ресурсів (фандрейзингу), розвитку соціальних, культурних та бізнес-проектів, керівна партнерка групи компаній Synergy Universe / Synergy Development Consulting розповіла «Будуй своє» про пріоритети грантонадавачів (донорів), попит на консультаційні послуги у питаннях грантів, найпопулярніші запити, вимоги донорів та інше.
Інформаційна довідка: Synergy Universe / Synergy Development Consulting 一 група компаній, що консультує у питаннях грантових програм, надає послуги аутсорсингу написання конкурсних заявок, навчає створювати грантові проекти та залучати кошти для бізнесу, освітніх, культурних, громадських та інших організацій.
一 Світлано, яким бізнес-проектам наразі віддається перевага?
一 Гранти надаються під запити цільової аудиторії. Наприклад, актуальними запитами бізнесу є розширення або форматування діяльності підприємств через кризу та коронавірус.
Форматування 一 як-от перехід з офлайну в онлайн тощо. В такому випадку бізнесу, наприклад, школам іноземних мов потрібне обладнання для роботи з учнями онлайн: ноутбуки для відеоконференцій, штативи та камери для запису уроків, ліцензійне програмне забезпечення тощо. Відповідно, конкурси повністю або частково фінансують закупівлю такого.
Розширення 一 коли бізнесу потрібно збільшувати кількість клієнтів або територію продажів. Наприклад, якщо виробник мінеральної води раніше продавав товари лише в одному регіоні офлайн, то розширення дозволить працювати по всій Україні та за її межами — продавати онлайн на маркетплейсах в Україні та інших державах тощо. Конкурси в такому випадку фінансують і консультаційні послуги, і закупівлю обладнання тощо.
Що в першому, що в другому випадках є спільне: не було повної зміни діяльності підприємства, тому простіше отримати безповоротні кошти. Якби була зміна діяльності: компанія до карантину виготовляла гумові чоботи, а тепер маски для індивідуального захисту, тоді фінансування отримати складніше, тому що немає ані досвіду у конкретній галузі, ані репутації.
一 Кількість запитів клієнтів зросла чи зменшилася?
一 До кризи та під час неї кількість запитів клієнтів не змінилася: як було багато запитів, так і залишилося, підвищився попит на навчання завдяки широкому інформуванню донорів про можливості.
一 Світлано, які найбільш популярні запити клієнтів щодо конкурсів?
一 Ми працюємо з запитами клієнтів від €10 тис до €50 млн.
一 Чи змінювалися умови конкурсів для бізнесу?
一 Нічого не змінилося. Як і раніше підприємцеві подеколи потрібно бути готовим сплатити частину коштів 一 30-50% вартості проекту. Це допомагає розподілити відповідальність сторін за виконання проекту. Коли є особистий вклад власника бізнесу у проект, тоді краще, свідоміше, якісніше виконання проекту. Інколи не потрібно сплачувати внеску, коли це конкурс на заснування справи, закупівлю обладнання, навчання персоналу.
一 Чи є секрети успішного проекту?
一 Якщо успіх виміряти у 100 відсотках, тоді його компоненти це: 30% 一 репутація, тому що для гранту потрібно мати репутацію, досвід у галузі, позитивні відгуки та вчасні успішні проекти; 30% 一 пропозиція або рішення запиту суспільства або бізнесу. Наприклад, запитом суспільства може бути працевлаштування людей з інвалідністю. У такому випадку грант передбачає фінансування створення робочих місць через закупівлю техніки, навчання персоналу, щоб передати вміння новим працівникам. Ще 30% 一 заявка та її оформлення, відповідність умовам конкурсу. Інші 10% 一 суб’єктивні фактори, що складно ідентифікувати та впливати на них.
一 Чи є зараз так званий фокус на проектах?
一 Постійно працюють декілька типів грантів 一 на розвиток 一 щоб вирішувати запити регіону, бізнесу, гуманітарні 一 для надзвичайних ситуацій в світі, країні, пандемія, стихійні лиха тощо, вирішення військових конфліктів на Донбасі.
Наразі всі проекти фінансуються, ще більше коштів виділяється на гуманітарні проекти, щоб впоратися з пандемією та її наслідками в Україні. Впоратися з наслідками можуть не лише науковці, а й приватні підприємці, що допомагають вирішувати проблеми та боротися з наслідками. Така тенденція зберігатиметься протягом наступних трьох років.