«Будуй своє» розпитав підприємців сфери HoReCa про проблеми з персоналом та які існують способи їх вирішити.
Що спричиняє нестачу персоналу?
Бізнеси у сфері HoReCa (готелі, кафе, ресторани. — Ред.) щорічно зіштовхуються з нестачею персоналу. Проблему викликають декілька причин.
По-перше, частина бізнесів HoReCa працюють лише сезонно — від травня до вересня, в зимовий період ці підприємства законсервовані. Переважно такі бізнеси розташовані у курортних містах на морському узбережжі півдня України. А ще — біля озер та річок. Наприклад, у Волинській області є Шацькі озера, у Чернігівській — Блакитні тощо.
По-друге, іноземні роботодавці буквально полюють на кухарів, офіціантів, адміністраторів. І на відміну від багатьох українських роботодавців, пропонують заробітну платню в євро або доларах, зручний графік і комфортні умови проживання на території готелів або у гуртожитках підвищеного комфорту з кондиціонерами та душовими кабінами у кімнатах, із зонами відпочинку тощо.
У підсумку українські підприємці, як представники сезонного бізнесу, так і цілорічного (кафе, ресторани, готелі), регулярно стикаються з нагальною проблемою — нестачею персоналу. Через що змушені терміново шукати все нових способів її вирішити.
Хто саме потрібен і для чого?
Підбиваючи підсумки наприкінці календарного року чи то сезону, представники сфери HoReCa у звітах аналізують, чи вдалося досягнути поставленої мети, як-от збільшити прибуток або повернути інвестиції. Разом з перемогами стають очевидними і проблеми бізнесу — у якості сервісу, у підборі персоналу тощо.
Підприємці досліджують не лише власні, а й бізнеси конкурентів у регіоні та у країні в цілому. До того ж вивчають загальносвітові тенденції цього ринку. Подорожують до інших країн, аби дослідити, як працюють бізнеси там, і як змінюються. До прикладу, якщо це готель з системою харчування all inclusive, власники подібних бізнесів в Україні з’ясовують для себе, скільки персоналу працює, як там організована безпека, дозвілля, а також харчування людей. Придивляються, що бізнесу вдалося оптимізувати за роки функціонування, як це вплинуло на його розвиток тощо.
Засновники невеликих готелів з України по світу шукають подібні та досліджують ті ж самі аспекти задля вирішення схожих питань — безпеки, наймання персоналу тощо.
«Наприклад, в Австралії я підмітив тенденцію: у невеликих готелях немає нічного адміністратора. Натомість туристи до прибуття у місто отримують код, за допомогою якого відкривають двері готелю та потрапляють до свого номера», — розповідає Артур Лупашко, засновник та генеральний директор керівної компанії Ribas Hotels Group.
Ще одне цікаве спостереження — у різних частинах світу підприємці вдаються не лише до скорочення штату, а й до інших способів оптимізувати кількість працівників.
«Останнім часом спостерігається тенденція, коли один працівник виконує дві функції — адміністратора та бармена у апарт-готелях», — відзначає Артур.
Зрозуміло, такі рішення підходять не лише для готельної сфери, а подеколи і для кафе та ресторанів. А от що стосується великих мереж HoReCa, то там такі підходи неактуальні через значний потік гостей.
Але якщо бізнесові вдається оптимізувати витрати за рахунок скорочення штату — виграють і працівники, і власники. Працівники насамперед виграють внаслідок перегляду зарплат. Адже, скоротивши одну одиницю, підприємець отримує можливість збільшити оплату праці або покращити умови проживання працівникам, або і те, й інше. Відповідно, і вакансія стає більш конкурентоздатною на ринку праці, що привертає увагу більшої кількості претендентів на неї. Разом з цим з’являється шанс найняти мотивованого співробітника на сезон або надовго.
Де знайти потрібних людей?
У будь-якому випадку підприємцю завжди слід завчасно шукати персонал до себе в готель, кафе або ресторан.
Стосовно лінійного персоналу існують кілька перевірених способів, якщо співробітники потрібні «на вчора».
Перший — офлайн-інструменти:
— паперові повідомлення на стовпах, дошках оголошень;
— оголошення у транспорті: в електричках, рейсових автобусах тощо.
Цей спосіб ефективний лише для деяких категорій співробітників.
«До прикладу, прибиральниці, помічники кухаря та інші зазвичай не заходять до інтернету. Вони шукають собі роботу в оголошеннях на зупинках або на стовпах», — констатує Артур Лупашко.
Другий спосіб — онлайн-пошук, через інтернет, соціальні мережі, таргетовану рекламу тощо. Таким чином значно пришвидшується підбір персоналу.
«За наявності в організації методик швидкого включення в роботу нова команда може стартувати вже у той же день, коли її зібрали», — підкреслює Юлія Сухорукова, засновниця компанії Box catering.
Нюанси онлайн та офлайн-пошуку
Що стосується оголошення, то існують певні вимоги щодо оформлення. У офлайні має міститися наступне:
— кого шукають та з яким досвідом;
— заробітна плата;
— умови проживання;
— контакти.
Всю інформацію треба подавати на оголошенні крупним шрифтом, щоб зацікавлена особа змогла і побачити, і при нагоді сфотографувати подробиці цієї пропозиції.
Щодо розташування також є особливості. Так, на стовпах розклеювати оголошення найкраще по колу. В такому випадку кандидат його побачить з будь-якого кута. У транспорті — краще розміщати на виходах або біля них, там людина затримує свою увагу перед завершенням поїздки.
Щодо оголошень в інтернеті, то інформація має бути викладена в такому ж порядку, як і офлайн. Втім, можливі й інші варіанти, з деталізацією переваг роботодавця — бонусами, комфортними умовами проживання тощо.
Підсумовуючи, зазначимо, не існує проблем, які не можна вирішити. У питаннях підбору персоналу можна вирішити все, якщо цього забажати та почати діяти у правильному напрямку — шукати тих, хто потрібен, і там, де можна знайти кандидатів для тих або інших вакансій.