Наталія Заверуха, засновниця і власниця Manageable — агенції з опису та оптимізації бізнес-процесів, розповіла «Будуй своє» про основні бізнес-процеси та їхню роль на старті заснування бізнесу.
Основні бізнес-процеси показують суть нашого бізнесу. Вони формують той результат, за який готові платити клієнти. Саме основні процеси створюють цінність для них. Варто зауважити, що з ростом вашого бізнесу кількість основних процесів може змінюватись.
Основні бізнес-процеси завжди формуються у залежності від того, в якому сегменті та форматі ви розвиваєте власну справу. Основними бізнес-процесами юридичного чи бухгалтерського консалтингу будуть юридичні та бухгалтерські питання. При цьому в класичному бізнесі юридичні аспекти та бухгалтерія переважно відносяться до обслуговуючих бізнес-процесів.
Аналізуючи власні проекти та досвід наших замовників, ми виділили кілька категорій бізнес-процесів, які гратимуть роль основних на різних етапах розвитку компанії.
Розробка продуктів
Зазвичай ми розпочинаємо власний бізнес, коли розуміємо, яку проблему чи завдання хочемо вирішити за допомогою свого проекту, і бачимо, який сервіс нам у цьому стане у пригоді. Залишається подумати над тим, яким чином ми надаватимемо свої послуги, хто буде нашими клієнтами і де почнемо їх шукати. Даний процес є основним за будь-яких умов, адже саме від наявності та успішності продукту залежить майбутнє вашого бізнесу.
Маркетинг та збут
Де ми рекламуємось? Як рекламуємось? Як розробляються вхідні запити?
Всі ці питання є ключовими для просування та продажу нашого продукту.
Постачання і закупівлі
В рамках цих процесів слід розуміти, що закупівлі можуть бути пов'язаними не лише з нашим продуктом. Вони можуть здійснюватися і для внутрішніх потреб компанії. Наприклад, офісна техніка або канцелярія. Тому все, що ми купуємо під наші клієнтські запити, можна віднести до основного бізнес-процесу. Закупівлі для внутрішніх потреб — це про обслуговуючі процеси.
До основних бізнес-процесів також можна віднести виробництво, сервіс та доставку.
Важливо розуміти, що не буває єдино правильного підходу до виділення основних процесів. Бізнес — це живий організм. Часто, масштабуючи власну справу, наші клієнти передають свої основні бізнес-процеси на аутсорс. Ті ж процеси, які можна передати на аутсорс ще на етапі формування бізнесу, варто одразу перенести до обслуговуючих. Адже вони не становлять ту цінність, за якою до нас приходять клієнти.
Більше про те, як виділити та описати основні бізнес-процеси, читайте у наступному матеріалі.