Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Полонити серця покупців

Катерина Спориш

З кожним роком маркетплейси стають дедалі популярнішими. Завдяки продажам на цих платформах стираються кордони між країнами і підприємці отримують покупців по всьому світові. Невпинно збільшується кількість клієнтів маркетплейсів, щороку зростає і їхня виручка. «‎Будуй своє» поцікавився історією розвитку маркетплейсів по всьому світу, відслідкував головні тенденції та дізнався, що прогнозують аналітики для цього ринку.

Трохи історії

Онлайн-маркетплейс — це торговий майданчик, де продавці виставляють свої товари, а покупці купують, отримуючи додатковий сервіс — доставку тощо. Маркетплейси часто порівнюють з універсальним ринком або гіпермаркетом в інтернеті, де продавці пропонують товари або послуги. За вдалі продажі торгівельні майданчики беруть комісію, яка досить істотно відрізняється на різних платформах за розміром. Так, в Allegro це 2%, тоді яка на eMAG стягують 25%.

Перший маркетплейс з’явився у США. Найвідоміший на сьогодні та найбільший у світі маркетплейс Amazon було створено у 1995 р. Спочатку планувалося, що торговий майданчик пропонуватиме лише книги. Згодом концепція змінилася і додалася низка інших товарів.

За кілька років маркетплейси відкрилися в Азії: у 1996 р. — Rakuten в Японії, у 1999 р. — Alibaba у Китаї. Дещо пізніше торгівельні платформи розповсюдилися по багатьох країнах світу. Наразі їх вже понад 150. Кількість відвідувачів маркетплейсів становить від 10 тис., в той час як на Amazon їх 4,6 млрд на місяць.

В Україні останніми роками маркетплейси також активно розвиваються. Найбільш популярні Prom.ua, OLX, Rozetka.

Тенденції ринку

У світі загалом, та в Україні зокрема простежуються кілька тенденцій, які сприяють розвитку ринку маркетплейсів.

1. Все більше підприємців відмовляються від власних інтернет-магазинів та надають перевагу маркетплейсам.

Це пояснюється кількома причинами. По-перше, витрати на підтримку сайту, SEO-оптимизацію подеколи значно вищі за комісію маркетплейсу.

По-друге, ринок електронної комерції активно глобалізується — і товари від різних виробників знаходять покупців по всьому світові.

«Маркетплейс — неминучий формат глобалізації, коли покупець в одному місці отримує можливість закрити повний спектр запитів, порівняти загальні характеристики двох продуктів, дізнатися про досвід інших покупців і зрештою придбати товар‎»‎, — вважає Андрій Матяш, засновник компанії 4B.

2. Маркетплейси змінюються якісно.

Мається на увазі, що покращується сервіс на маркетплейсах. Це пояснюється тим, що користувач ставиться до маркетплейсу як до гіпермаркету, де продається все. Відповідно, очікує, що швидкість обробки замовлень та швидкість доставки дедалі прискорюватимуться.

«Задоволений обслуговуванням покупець повернеться знову і знову. Навіть коли ціна товару або послуги буде дорожчою»‎, — переконаний Андрій Матяш.

3. Покращується якість товарів.

Що стосується якості, то ще кілька років тому на маркетплейсах іноді продавалися товари сумнівної якості. На сьогодні тут все більше турбуються про якість виставлених товарів, підтримуючи та захищаючи бренд маркетплесу, який не можна псувати неякісними товарами.

В Україні загальносвітові тенденції ретельно наслідують: сервіс маркетплейсів покращується, збільшується довіра до покупок онлайн і популярність торгівельних майданчиків невпинно підвищується.

Як змінюватиметься ринок маркетплейсів?

Маркетплейси найближчими роками посилюватимуть свої позиції, а інтернет-магазини втрачатимуть свою частку ринку і загалом слабшатимуть. Це підтверджує прогноз американської дослідницької компанії Forrester Research: в 2022 р. майже 70% покупок в інтернеті люди робитимуть не в онлайн-магазинах, а на маркетплейсах.

Стосовно обігу коштів, з року в рік він більшатиме. За інформацією аналітиків, найближчим часом ринок маркетплейсів активно зростатиме. Так, на кінець 2019 р. загальний обсяг транзакцій становитиме $3,4 трлн, а вже у 2021 р. прогнозують $4,88 трлн. Тобто буде приріст у 45% за два роки.

Що стосується України, то на кінець 2019 р. у порівнянні з 2018 р. планується приріст продажів на маркетплейсах на 25%, а обіг коштів становитиме 97 млрд грн.

Щодо інших тенденцій, цікаво, що вже незабаром на маркетплейсах буде введено грошову та кримінальну відповідальність за правопорушення.

«‎Найближчими роками з’явиться кримінальна відповідальність за продаж неякісних продуктів харчування тощо»‎, — відмічає Федір Дейниченко, підприємець, що продає на Amazon.

Підсумовуючи, очевидно, що власним розвитком маркетплейси стимулюватимуть і розвиток малого та середнього бізнесу по всіх країнах світу. Підприємці все частіше відмовлятимуться від власних сайтів через витрати на підтримку тощо. Малі підприємства знаходитимуть перших покупців саме на торгівельних платформах, а середні — збільшуватимуть продажі завдяки глобалізації. Таким чином бізнес зростатиме, водночас покращуватиметься і економічна ситуація в багатьох країнах світу.

АТ "Ощадбанк"