Правильний вибір ніші – запорука успіху бізнесу. Адже у компанії-новачка невеликі шанси вижити, якщо вона робитиме те, що й багато інших учасників ринку: у неї немає такого самого досвіду і ресурсів, які є у її конкурентів. Як же знайти свою нішу? Про це піде мова далі.
Що таке ніша
Багато підприємців започатковують той бізнес, який просто зараз даватиме прибуток: ремонт авто, пошиття одягу, розведення тварин, продаж квітів… Проте зміна умов на ринку чи поява більш підготовлених гравців можуть примусити їх піти з ринку або переходити із сегмента у сегмент.
Але для створення стабільного та прибуткового бізнесу важливо не просто правильно визначити сегмент ринку, але й відшукати на ньому ту, часто дуже вузьку, ділянку, яка ще не зайнята або яку недостатньо використовують конкуренти. Потрапивши у цю нішу, нове підприємство може стати прибутковим і стійким.
Отже, ніша бізнесу – обмежений за масштабами вид бізнесу, орієнтований на чітко окреслене коло споживачів. Якщо ви виробляєте одяг, подумайте, що у вас виходить найкраще. І спозиціонуйте свій продукт на кшталт «одяг для вагітних бізнес-вумен» або «речі для передчасно народжених дітей» тощо.
Ознаки ніші такі: невелика, але стабільна ділянка ринку; високоіндивідуалізовані потреби споживачів; слабка конкуренція, адже масштаби та умови діяльності у цій ніші непривабливі для великих підприємств. Тому якщо підприємство зайняло певну нішу, вона часто стає непривабливою для інших.
Підхід перший: прагматичний вибір
Досить часто підприємці обирають ті напрями, у які кидаються всі. Але це означає, що завтра ця сфера буде перенасичена, і не факт, що ви зможете у ній втриматися.
Розумний підхід – шукати, де є незадоволені потреби, на яких можна заробити. Припустімо, ви хочете відкрити кафе у районі, де вже є десять кафе. Але чим ви можете вирізнитися з-поміж інших? Можливо, це буде заклад для гурманів, де пропонуватимуть альтернативні способи приготування кави та суміжні продукти – печиво, тістечка власного виготовлення. Можливо, у кафе буде створено антураж 30-х років, а в антикварній кавовій машині того часу готуватимуть тільки один вид кави, але такої, яка вражатиме навіть тих, хто не є кавовими фанатами.
Можна виготовляти навіть повсякденні продукти, але якщо це буде особливо якісний хліб чи сир, знайдуться люди, які його купуватимуть, нехай і не щодня. Також магазин із цими продуктами може бути орієнтований на жителів обмеженої території, де поблизу немає продуктів.
Є також варіанти, від яких друзі чи знайомі не будуть у захваті: дешева їдальня для людей із низьким рівнем доходу, які в іншому випадку харчувалися б бутербродами чи снеками; компанія з вивезення сміття тощо.
Займатися тим, чим ніхто не хоче займатися, – це здоровий підхід: до бізнесу не обов’язково ставитися як до ремесла чи мистецтва. Є непрестижна робота, яка дуже потрібна суспільству, і хтось має її робити. Припустімо, асенізація або перероблення сміття – не те, чим зазвичай хваляться, але, якщо цей бізнес міцно тримається на ногах, дає непоганий прибуток та покращує життя тих, хто навіть не усвідомлює цього, це достойна справа, і вона має право на життя.
Підхід другий: покликання
Досить часто люди, які полюбляють чимось займатися, не йдуть у цю галузь та започатковують геть інший бізнес, бо бачать обмеження. Припустімо, ви полюбляєте літаки та хотіли б відкрити аероклуб, але паливо, утримання, обслуговування та заміна техніки надзвичайно дорогі.
Проте підприємець мислить не обмеженнями, а можливостями. Технології сьогодення дають змогу створити аероклуб і без літаків: грамотна платформа буде місцем зустрічі клієнтів, які хочуть політати, та компаній, які можуть надати цю можливість, адже у авіакомпаній є літаки, які простоюють та з яких можна мати додаткову вигоду.
Для цього треба організувати промокампанію, створити вдалий сайт, виступати на ділових заходах тощо. Підприємець матиме змогу проводити основний час на аеродромах, глибше вивчати літаки, вчитися літати, розповідати іншим про літаки як про найкращий спосіб зняти стрес, з яким не зрівняються полювання чи ресторани.
Підхід третій: підвищення власної експертизи
Існує міф: якщо почати робити щось, що має великий попит, це автоматично вийде. Проте не кожен може досягти успіху в тій чи іншій справі. Причиною цього може бути рівень експертності у ній – те, наскільки добре людина знається на деталях своєї справи.
Здавалося б, ламати – не будувати, проте грамотно руйнувати старі споруди, вивозити будівельне сміття, готувати клієнтів до цих процесів зможе далеко не кожен. Усякий може вимити підлогу вдома, проте професійно прибрати великі площі, вичистити різні види поверхонь, не пошкодивши їх, зможуть не всі, і не всі полюблятимуть цю справу.
Тому доцільніше створювати нішу у тому, у чому ви експерт. Що майстерніше ви робитимете те, що ви робите, то більш індивідуалізовані потреби вдовольнятимете, менше буде конкурентів та вужчу нішу ви займатимете.
Протилежний підхід – ви знаходите справу, а потім стаєте у ній експертом. Визначте п’ять напрямів, у яких вже сформований попит та у яких, на ваш погляд, ви могли б непогано розвиватися. Для цього можна використати інструменти Google Trends (https://trends.google.com) та Google KeyWord Planner (https://adwords.google.com). Спробуйте щось запропонувати у цих п’яти і подивіться, у якому з них ви заробите більше і швидше. І якщо знайдете найперспективніший, то незабаром зможете дізнатися про цей напрям набагато більше, ніж ви знали про нього досі. Швидко ставши експертом та заробивши у певній ніші, ви, дуже імовірно, полюбите її.
Проте не припускайтеся помилки: не думайте, що ви заробите гроші у цій ніші, а потім займатиметеся улюбленою справою. Зразу обирайте ту, розвиток якої бачите через три – п’ять років і у якій маєте серйозні наміри залишитися. Не витрачайте час на те, у чому не бачите особистого сенсу.
Ніша як живий організм
Є думка, що потрібно лише один раз вдало обрати нішу у бізнесі, і це буде запорукою подальшого довготривалого успіху. Але це не так: життя та умови на ринку весь час змінюються. Якісь ніші відкриваються та відживають внаслідок законодавчих, технологічних та інших чинників. Тому вибір ніші має відбуватися постійно: коли ви запускаєте бізнес, диверсифікуєте його, осмислюєте чи модернізуєте.
Класично схема життєвого циклу будь-якого продукту чи проекту поділяється на певні стадії: започаткування, інтенсивний розвиток, розквіт, спад та припинення існування. Тому ще на стадії інтенсивного зростання варто створювати нові відгалуження діяльності компанії. Якісь будуть невдалими; якісь можуть бути перспективними, але невчасними, і їх можна буде перезапустити пізніше; а якісь уже дадуть прибуток.
Також перед вами можуть відкриватися нові можливості: припустімо, велика компанія запропонувала вам постійні замовлення, якщо продукція виходитиме під її брендом. Вам до душі стабільний прибуток, проте ви хочете існувати на ринку як бренд, тому створюєте ще один напрям. Отже, переосмислення власної ніші – постійний процес.
Тож нехай ваша ніша викликає у вас резонанс, палку енергію та сприяє успіху вашого бізнесу!