Євген Ерік, засновник компанії SolarGaps, розповів «Будуй своє» про отримання гранту на суму €1 млн та чому це вдалося зробити не з першого разу.
Інформаційна довідка. SolarGaps — інноваційне підприємство, засноване у 2017 р. у Києві. Компанія виготовляє жалюзі з сонячними панелями, що генерують сонячну енергію. Жалюзі управляються за допомогою мобільного пристрою. Наразі SolarGaps на стадії — готовий до запуску серійного виробництва.
Перший вдалий досвід
Будь-який бізнес вимагає зусиль та грошових ресурсів для розвитку. Так сталося і з нашим продуктом: він потребував значних фінансових вкладень у розробку програмної частини, комерціалізацію та інші процеси. Щоб профінансувати усе це, ми шукали грошей різними шляхами, зокрема й через платформи Kickstarter та Indiegogo. Втім, жоден зі способів залучення коштів не покривав усіх витрат. І ми вирішили спробувати отримати грант.
Свій перший грантовий досвід ми отримали у 2017 р. Це була грантова програма для малого для середнього бізнесу Horizon 2020 SME Instrument Phase 1.
Скористалися послугами консультанта, міжнародної компанії CIVITTA, що мала низку успішних грантових проектів в Україні та світі. І тоді все вийшло з першої спроби: ми одразу виграли грант — €50 тис. (де 70% фінансувалися за рахунок гранту, 30% — власним коштом). Гроші витратили на дослідження ринку, написання бізнес-плану, запуск пілотного виробництва, комерціалізацію і масштабування SolarGaps.
Успішно освоївши кошти, ми знову замислилися про грант. Адже ми зростали, тому вирішили подавати заявку на нову фазу цього гранту.
Грант не з першої спроби
Отже, ми вирішили подаватися на Horizon 2020 SME Instrument Phase 2, де претендували вже на суму €1 млн. Компанію CIVITTA залучили і цього разу.
Навесні 2018 р. подали заявку на участь та всі необхідні документи: від детального аналізу ринку, конкурентів, можливостей зростання, бізнес-плану, моделі монетизації, до списку членів команди, їхньої кваліфікації та досвіду. Потім комісія детально розглядала пакети поданих документів. Пізніше кандидатів, які успішно пройшли відбір, запросили на співбесіду задля презентаційного пітчу (коротка структурована презентація проекту командою, що проводиться з метою не тільки представити проект, а й зацікавити інвесторів або грантодавців. — Ред.). Також претенденти на грант мали відповісти на запитання комісії.
Всього на другу фазу ми подавались чотири рази. На третій раз, хоча й набрали високий бал і отримали оцінку Seal of Excellence, але грант тоді так і не отримали.
Відразу ж після прикрої поразки ми заходилися аналізувати помилки та працювати над ними.
— Ми покращили сам продукт.
— Змінили фокус з B2C (бізнес для кінцевого покупця) на В2В-сегмент (бізнес для бізнесу).
— Знайшли інвестиції.
— Розширили мережу дистриб'юторів.
Виконавши все належне, ми знову подали заявку. І цього разу, навесні 2019 р., виграли грант на суму €1 млн. Зараз чекаємо на договір з усіма подробицями фінансування. Текст документа ще не готовий, тому деталі невідомі. Поки що знаємо основне — грант розбивається на транші, і наступний можна буде отримати лише за умови успішного освоєння попереднього. А якщо транш не буде освоєний, фінансування припиняється.
Інгредієнти успіху
Нас часто розпитують про секрети успіху. Зауважу, універсальної поради не існує.
Натомість є багато чинників, що впливають на прийняття позитивного рішення комісією.
Головне, працювати над такими аспектами:
1. Грантодавцям важлива цікава ідея, що змінить ринок товарів/послуг.
2. Спроможність стартапу реалізувати цю ідею.
3. Команда та її досвід.
4. Правильно складений пакет документів — як з формальної сторони, так і з боку освітлення фокуса і позиціонування.
Підсумовуючи вищесказане, конкретно у нашій історії провідну роль зіграли консультанти, які мали досвід саме в складанні пакету документів та підготовці грантових заявок. Крім того, ми були наполегливими. Це означало після поразки піднятися та рухатися далі!