Уявіть собі, що у «Кока-Коли» немає ритмічного логотипа, життєствердного червоного кольору і милих усміхнених облич на білбордах. Що залишиться? Коричнева рідина, яка шипить і б’є з оптимізмом у ніс? Ви готові проголосувати за таке своїм гаманцем? Навряд чи. Але поговорімо не про великий бренд, а про малий бізнес.
Головні функції айдентики – ідентифікація та спілкування. Про вашу компанію дізнаються настільки, наскільки ви самі розкажете про неї. І не просто розкажете про цінності, про те, що ви корисні, а змусите відчути потрібні емоції, надасте доступ до потрібної енергії.
Чи знаєте ви свою аудиторію? Чого вона хоче? Що думає про вас і ваш продукт? Айдентика має бути зрозумілою і близькою цим людям: їхнім потребам, очікуванням і бажанням, їхнім мріям про те, чого у них немає, але дуже-дуже хочеться, щоб було.
Логотип, знак, фірмовий стиль – базис графічного дизайну. За останні 10-15 років через стрімкий розвиток цифрового світу і мультимедійного простору професія графіків-дизайнерів дуже змінилася. Дизайнери відмовилися від оформлення і зосередилися на візуальній комунікації, в якій головні зміни були пов'язані не стільки з новим характером візуальної мови, скільки з можливостями швидкого і точного донесення візуальних повідомлень до своїх аудиторій.
Сайти, упаковки, логотипи, фірмові стилі – усе це швидко перейшло у категорію засобів для досягнення мети. Вони стали інструментами для вирішення робочих завдань бізнесу. Тому якщо у вас відсутня вдала айдентика, вашому клієнтові буде складно обрати вас з-поміж інших. Потрібно надати йому можливість – дізнатися про вас і легко ідентифікувати, зачепитися за щось оком або розумом.
Основна ставка: Концепція. Образ. Емоція.
Починати варто з головного – логотипа або знака. Саме у них сконцентровані увага та подальше упізнавання. На чому концентруватися? Звичайно, на цінностях і місії. Як їх передати через графічну форму? Спочатку знайти інсайт, образ, емоцію. Потім реалізувати через чітку систему.
Логотип дозволяє швидко привертати увагу однодумців і відсіювати тих, хто не повинен стати вашим клієнтом. Ви наче визначаєте загальні рамки та створюєте умови, які врешті приведуть до продуктивної комунікації з аудиторією. Або ці рамки та умови не зійдуться, і ви відмовитеся від непотрібної аудиторії, ви задаєте певний тон , з ким вам по дорозі, а з ким ні.
Логотип чи знак? Шрифтове рішення чи ілюстративне?
Трохи теорії: візуальна культура оперує знаковими системами. А візуальна комунікація – це передання повідомлення від одного джерела до іншого. Наприклад, від вас – вашому клієнтові. У випадку з логотипом ми кодуємо і передаємо глядачеві відбиток якогось слова, який він має спочатку прочитати і запам’ятати, а за повторної зустрічі – легко згадати.
Логотипи, як комбінація літер і зображень, добре сприймаються, тому що у людини одночасно працюють кілька каналів сприйняття інформації – зоровий і вербальний, а ось краще запам’ятовуються образні, які підкріплені яскравою емоцією. При цьому абстрактні знаки, попри те що вони легко зчитуються, споживач не любить. Він обирає геометричні та літерні рішення або ілюстрації.
До речі, логотип ґрунтується на літерах, а літери – це абстрактні знаки, яких нас навчили у дитинстві, і ми на все життя запам’ятали ці коди. Логотип – це знак. Але не кожен знак є логотипом. Деякі знаки поєднують літери та ілюстрації, їх називають комбінованими. Це найкращі знаки, тому що вони добре запам’ятовуються і зручні за подальшої експлуатації.
Навіщо це потрібно знати? Замовники дизайну часто не розрізняють можуть заміщати ці поняття, але професіонал зобов’язаний знати, як знайти для клієнта найкраще рішення.
Єдність стилю та варіативність. Призначення. Середовище. Простір.
До того як замовляти айдентику, подумайте, в якому середовищі вона житиме, в онлайн-форматах чи у друкованому форматі? Її варто створювати як єдину систему, комплексний проект, з визначенням специфіки середовища проживання, зі стратегією розвитку мультимедійного простору, з розумінням завдань інформаційних каналів тощо. Потрібно сформувати головний меседж (раціональний або емоційний), спроектувати систему знаків, елементи, шо створюють стиль, патерни, колірне кодування... Сервіси і мобільні додатки персоналізують досвід і роблять спілкування з користувачами більш індивідуальним, в останні роки з’явилося багато цікавої айдентики без прив'язки до певного стилю, але зі збереженням упізнаваності, наприклад, на основі композиційних принципів або характеру візуальної мови. Хороший стиль вимагає варіативності, взаємодоповнюваності, взаємозамінності, так зручніше його використовувати і легше знайти нове призначення для вже наявного. Чи можемо подвти візуальний приклад?
Айдентика у брендбуці і кейвіжуалах
Щоб система айдентики не виглядала випадковою і не викликала візуального шуму, її потрібно структурувати. Наочно це дозволяє зробити така форма, як брендбук. Проектування брендбуку – справа довга, але потрібна, навіть для малого бізнесу. Можна бути локальними, але при цьому піклуватися і плекати якість вашої візуальної комунікації і культури.
Кейвіжуал – це формат, який відображає головний напрям, вектор для безлічі рішень (від слогана до графічних елементів на різних носіях) у рамках певного завдання. Донесення інформації відразу через кілька інформаційних каналів або низку асоціацій.
Скільки коштує хороша айдентика? Чи можна самому якісно реалізувати дизайнерський проект?
Сьогодні технічно легко відтворити будь-яку ідею, кожен користувач Photoshop або Illustrator вважає, що він може самостійно розробити дизайн. Це хибна думка. Дизайнер-графік – це мультидисциплінарна складна професія, це багато років спеціалізації, навчання і практики. Важлива частина проекту – дослідження, пошук візуальної концепції, унікального рішення. Якщо цього немає, вийде малювання гарних картинок, а не вирішення завдань. Айдентика – завдання для професіонала. Тому розробка айдентики не може бути дешевою.
Як знайти потрібного дизайнера і на що звернути увагу?
Щороку восени я намагаюся відвідати London Design Festival. Щосезону в рамках цього проекту відбувається понад 400 виставок, презентацій, показів провідних світових дизайнерів.
Якщо ви шукаєте хорошого дизайнера, потрібно поцікавитися:
• Які у нього були проекти? Де і у кого навчався? Який має практичний досвід?
• Чи Розбирається він у бізнесі? Скільки у нього вдячних клієнтів, яким своїми дизайн-рішеннями допоміг вирішити бізнес-проблеми?
• Чи вчасно він виконує замовлення? Чи працює за договором? Чи Несе матеріальну відповідальність за недотримання термінів?
Якщо після цих поставлених запитань він і далі зоче працювати з вами – сміливо довіряйте йому свій проект!