Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Держава у смартфоні

Тетяна Кучер

Підбірка контенту

 Офіс ефективного регулювання (BRDO) – незалежна неурядова структура, яка упродовж останніх років активно працює над впровадженням реформ українського законодавства для налагодження діалогу між владою і бізнесом та покращення інвестиційного клімату в Україні.  

Цьогоріч у вересні ВRDO за підтримки Мінекономрозвитку запустив Платформу ефективного регулювання PRO – перший в Україні електронний сервіс, який сприяє покращенню комунікації між держструктурами і підприємцями, а також пропонує інструкції щодо започаткування власної справи.  

Платформа PRO працює за трьома напрямами:

 • надає повну стандартизовану інформацію щодо правил відкриття та ведення бізнесу, встановлених державою;  

 • містить низку інструментів для регулятора, які уможливлюють аналіз регуляторного впливу та розрахунок бюджетних витрат;

 • використовується як онлайн-майданчик, де представники бізнесу можуть постійно комунікувати із державою, щоб разом ефективніше створювати та вдосконалювати регуляторні акти.  

Під час розробки платформи особливу увагу приділяли потенційним можливостям, які сервіс може надавати підприємцям або тим, хто збирається започатковувати власну справу.  Розділ «Для бізнесу» містить покрокові інструкції реєстрації власної справи у тій чи іншій галузі. Натепер сервіс пропонує 15 видів бізнесу, які розробники обирали, зважаючи на їхню популярність, потенціал та вплив на економіку. Підприємець може дізнатися про необхідні дозволи, ліцензії та інші документи для відкриття ресторану, дитячого садка, служби таксі, міні-пекарні, кабінету сімейного лікаря, зарядної станції для електромобілів тощо.  

До кінця 2017 року розробники планують додати ще 15 бізнес-кейсів з інших галузей. Поки що інструкції розроблені для декількох міст – Дніпра, Вінниці, Миколаєва і Чернівців. Згодом додаватимуться нові кейси і для інших міст з урахуванням регіональних особливостей законодавства.  

Сервіс працює лише місяць, однак певні висновки вже можна зробити. Приміром, що найбільше українці цікавляться юридичними особливостями відкриття кабінету сімейного лікаря, ресторану та дитячого садка. Як розповідають розробники, вже понад 12 чоловік скористалися платформою та відкрили власну справу.  

Керівник проекту Олексій Дорогань, експерт з питань стратегічного розвитку, наголошує, що основною метою розробників було створення стандартизованої юридичної бази, яка б полегшила операційну діяльність для представників малого та середнього бізнесу. Команда аналітиків та експертів BRDO створила унікальний сервіс, він надає чіткі і доступні дорожні карти для підприємців, що пояснюють, як вести бізнес згідно із законом.  

Автори проекту вважають, що платформа стане одним із перших інструментів переведення більшості бізнес-процесів в онлайн-площину. У багатьох країнах подібні сервіси дозволяють бізнесменам швидко отримувати всі необхідні дозволи і починати підприємницьку діяльність – це суттєво мінімізує корупційні ризики, а також грошові і часові витрати бізнесу.  

Розробники підкреслюють: особливість українського сервісу в тому, що підприємець отримує персоналізовану дорожню карту із урахуванням його потреб та наявних ресурсів для відкриття власної справи. Щодо них користувач отримує низку питань у вигляді тестування. Система аналізує відповіді і формує особистий список рекомендацій, в якому зазначені всі необхідні документи, а також алгоритм їхнього отримання. Якщо ту чи іншу процедуру можна пройти онлайн, інструкція містить посилання на електронний кабінет. Так підприємці можуть не лише отримати теоретичну інформацію, а й одразу почати застосовувати її на практиці. Олексій Дорогань наголошує, що такий спосіб поєднання сервісів суттєво допоможе їхній роботі.  

Окрім того, платформа забезпечує постійну комунікацію між представниками бізнесу та державним регулятором. У розділі «Діалог» у форматі онлайн-консультацій та круглих столів за участі представників держави, гравців ринків та експертів обговорюються рішення та правила, що впливають на підприємництво в Україні. За результатами обговорень подається консолідований звіт із рекомендаціями щодо покращення регуляторного поля. На платформі провели низку подібних обговорень і сформували звіти за шістьма секторами економіки, що найбільше потребують змін у держрегулюванні, зокрема це будівництво, енергетика, інфраструктура, IT та комунікації, агро та ринковий контроль.  

Doing business по-українськи

Крім налагодження діалогу та отримання інструкцій представники бізнесу та держструктур також можуть ознайомитися із специфікацією роботи бізнесу в різних регіонах України. BRDO створив регіональний рейтинг Doing Business – рейтинг ведення підприємницької діяльності у кожній з областей країни на основі даних, отриманих під час опитування майже 2 тис. представників МСБ.  Рейтинг використав методику Світового банку, яка містить низку показників, що оцінюють різні аспекти ведення підприємницької діяльності, зокрема можливості одержання дозволів на будівництво, одержання земельних ділянок під об’єктами нерухомості, приєднання до електромереж, створення підприємства. Рейтинг також дослідив податки для різних груп підприємців.  

За результатами рейтингу аналітики BRDO розробили рекомендації для підприємців та місцевої влади кожного регіону і уже отримують перші фідбеки від бізнесу, які виявляють незвичні факти. Наприклад, таке, що у деяких регіонах від підприємців досі вимагають використовувати печатки, хоча закон про їх скасування діє в Україні від 15 липня цього року.  В Офісі ефективного регулювання наголошують, що наступний регіональний рейтинг Doing Business створюватиметься з урахуванням нових показників, таких як рівень інвестиційного клімату в кожному регіоні та можливості відкриття бізнесу онлайн. І додають, що платформа PRO має на меті допомогти українському бізнесу бути максимально прозорим та легальним, а також налагодити тісну співпрацю із державними структурами задля підвищення ефективності законодавчої регуляції МСБ.     

Підбірка контенту

АТ "Ощадбанк"