Людмила Гуляєва, експерт із бізнес-планування та підготовки грантових проектних пропозицій, у рамках Першого міжнародного ярмарку грантів для бізнесу розповіла «Будуй своє» про найтиповіші помилки, яких допускаються учасники грантових програм, та порадила, як їм запобігти.
1. Не боятися провалів
За роки написання грантових заявок у потенційних учасників я бачила різні помилки. У когось немає досвіду подачі грантових заявок. Хтось не розуміє всієї суті гранту — безповоротної фінансової допомоги задля досягнення цілей, вирішення тих або інших завдань чи питань. Проте багатьох із них об’єднує спільна риса — побоювання невдач та незнання, що проект можна подавати на отримання фінансування повторно.
Однак, провал проекту та відмова у фінансуванні ще не означає, що ваша ідея безперспективна. Наведу приклад: до мене звернулася команда з 8 людей — представників різних країн світу з проханням підготувати заявку на отримання гранту. Лідером проекту вони обрали італійську організацію. Я прийняла їхню пропозицію, і протягом 6 місяців ми шукали партнерів, розробляли заявку, зважаючи на загальні та національні пріоритети. Оскільки очільник був з Італії, на цій країні ми зробили акцент, повністю підлаштувавши проект під національні пріоритети донора саме в цій країні.
За тиждень все було готово до подачі. Тоді й склалася ситуація, коли мені повідомили, що італійський партнер — лідер проекту боїться не впоратися з проектом. Того ж дня вирішили змінити очільника і зробити акцент на Польщі. Як наслідок, довелося піти на ризик та переписати заявку з нуля, змінюючи пріоритети і акценти. На жаль, ризики не виправдалися: те, що було цікаво для Італії, нецікаво для Польщі — і ми програли.
Наведу інший приклад, коли на одну і ту ж програму у різні роки подається різна кількість учасників з сильними та слабшими проектами. Слабші спершу інколи програють, зате в усі подальші рази здобувають перемогу. Трапляється й інше — коли експерти не завжди розбираються у темі проекту. Однак навіть у випадку програшу найважливіше — не боятися подаватися знову і ретельно аналізувати помилки.
2. Знання англійської мови — невирішальний фактор
Щодо рівня володіння англійською мовою точиться чи не найбільше суперечок. Адже, з однієї сторони, учасники — з різних країн світу, так само, як і експерти. Всі вони часто-густо — не носії мови. Тому я схиляюся до думки, що найважливіше — простота і зрозумілість викладу проекту, не забуваючи про «родзинки». З мого досвіду — вигравали проекти і з недосконалою мовою викладу.
3. Сила — у партнерстві
Спираючись на мій досвід, більшість грантодавців ставляться позитивно до партнерств, і як наслідок — дають їм більше можливостей. Якщо подаватися без партнерів, суми вимірюються десятками тисяч доларів чи євро, а з партнерами — сотнями.
Втім, в Україні існують певні проблеми у цьому питанні. Наприклад, партнери ще до отримання гранта ділять шкуру невбитого ведмедя та гають час на довготривалі перемовини— до 3 місяців. На відміну від українців, європейці активніше йдуть на контакт, швидше приймають рішення та завжди готові рекомендувати своїх партнерів для ваших проектів. Вважаю, варто вчитися домовлятися один з одним та розвивати партнерство.
4. Демонструвати ідею та її цінність
Часто-густо підприємці бояться з усіх сторін демонструвати ідею, бо вважають, що її вкрадуть. На мою думку, це неправильний підхід. Правильний — інший. Зробити все навпаки — демонструвати, показувати, ілюструвати переваги просто і зрозуміло.
5. All inclusive — все врахувати
Ставалося і так, що учасники не включали до бюджету проекту заробітних плат команди, податків тощо. І, хоча й здобували грант, зрештою податки та інше поглинали левову частку коштів, що зменшувало бюджет проекту і призводило до неприємних наслідків. Важливо зважати на це та вносити адекватні суми до бюджету проекту.
6. Уважно читати умови конкурсу
Частина компаній допускають помилки через неуважність. Сюди потрапили зірвані дедлайни — замість 5-го дня подають на 6-й, замість 3 партнерів подають 2, здають не ті бланки, документи тощо. Трапляється, що невраховані важливі умови донора — кількість учасників, їхнє місцезнаходження, обсяги фінансування. Іноді в одному конкурсі змінюються умови у різний період часу. Тому варто бути уважнішими.
7. Звертатися до консультантів
Багато хто не зважає на консультантів. Але останні допомагають зекономити час. І поглянути на проект з іншої сторони — тобто показати проект таким, яким бачать його грантодавці. Безперечно, у роботі консультантів важлива взаємодія з клієнтом.