Цікаво, яким чином склався стереотип, що зміни — це боляче і складно? Звідки виникають такі асоціації, як «боротьба», «спротив», «напруження», «примус»? Чому більшість людей бояться змін? Світлана Котенко, ідеолог та співзасновник сервісу організації здорового харчування FoodEx, впевнена, що насправді більшість змін проходять самі собою, варто лише створити умови для втілення нового, і тоді зовнішні тригери стають простими, зрозумілими та прийнятними, а внутрішні захисні механізми перемикаються на імпульси. Свою історію прийняття рішень і трансформацій Світлана розповіла «Будуй своє».
Початок: трансформації
Малий бізнес в Україні працює в умовах турбулентності — зміна кон’юнктури, трендів, внутрішньополітичні та соціальні процеси. Здатність компанії трансформувати свій напрямок діяльності, бізнес-процеси і моделі управління стає питанням виживання. Втім, великі корпорації можуть працювати у режимі «день бабака», мати стратегічні плани на 3-5 років, переживаючи кризи. Та якщо ви самі — стартап, все просто: коли «кінь здох», злазь і трансформуй бізнес!
Компанія FoodEx — мій третій бізнес-проект. Перший, з доставки органічних продуктів, був «тренувальним». Він трансформувався у 2 сервіси: з доставки здорового харчування та продуктових наборів для самостійного приготування страв.
Я започаткувала «Бабусину торбинку» в 2012 р. Ідея була проста: тиждень ми збирали замовлення, а на вихідних розвозили клієнтам смачні натуральні продукти у кошиках. Мене надихав Riverford — схожий проект в Англії. Щоправда, там клієнт купував підписку і щотижня отримував свій м`ясний, молочний або овочевий сет.
В Україні ринок доставки фермерських продуктів лише зароджувався. Але нам вдалося знайти крутих фермерів. І то були не просто ділові відносини, а десятки історій про людей, які далеко від столиці робили сучасні неординарні речі. Ми познайомились із фермером, що виїхав зі столиці і купив корів. А своїх дочок відправив у Францію вивчати сироваріння. І організував в сільській школі фермерський клуб!
На жаль, модель «Торбинки» не витримала конкуренції з боку Goodwine і «Сільпо». Проект був операційно прибутковим, актуальним і сучасним, але не окупився. І ми вирішили трансформувати бізнес.
Запустили паралельно 2 сервіси: «Шпинат» і «Смакуй вдома». Дуже швидко стало ясно, що виводити на ринок обидва проекти складно. Другий сервіс, коли клієнт обирав на сайті страву і замовляв повний набір продуктів для приготування з готовим рецептом, мав меншу додаткову цінність і обмежував наші можливості, тож ми поставили його на паузу.
Розвиток: ребрендинг і масштабування
Я на 100% поринула у реалізацію ідеї «Шпинат» — сервісу доставки збалансованого харчування за меню від лікаря-дієтолога. Ми вже мали досвід організації доставки та передчували попит. Але потрібно було запустити виробництво.
Це був кризовий 2014 р. Я домовилась з кейтеринговою компанією, щоб вони готували наші раціони на своїй кухні. Таким чином ми врятували їхню команду у період зменшення замовлень і зробили перші кроки на нашому ринку.
Саме «Шпинат» став для нас із партнером прибутковим. У 2015 р. ми змінили назву «Шпинат» на FoodEx і розширили портфель послуг. Ребрендинг — дуже складне, але правильне рішення. Мені подобалась стара назва. Однак у клієнтів вона мала асоціацію з обмеженим дієтичним меню: «одна трава». Отже, знову трансформація і новий досвід.
Потрібно було наділити бренд сенсом, донести цінності, позиціонувати FoodEx як команду експертів здорового харчування для ділових людей. Вся кампанія по ребрендінгу тривала майже 9 місяців. А після ребрендингу бізнес масштабувався і запустив 7 франшиз у різних містах України.
Секрет успіху: команда
Зараз FoodEx працює в Києві та 7 українських містах. Ми маємо власне виробництво, офіс і службу доставки. Все це було б неможливим без постійних внутрішніх змін на рівні управління та організації бізнес-процесів.
Основа будь-якого бізнесу — люди. Тож мої зусилля як керівника і власника постійно спрямовані на зростання ефективності команди. Це і запровадження нових IT-продуктів, і покращення інфраструктури, і розвиток корпоративної культури. Все для заохочення участі співробітників у генеруванні нових ідей та підвищення рівня якості послуг.
В компанії Amazon вірять, що успіх — похідна від кількості експериментів. Чим більше запропоновано і реалізовано ідей, тим більша ймовірність, що отриманий результат рухатиме бізнес до лідерства на ринку. Щоб це правило працювало, я приймаю на себе роль тригера-подразника, з одного боку, і мотиватора — з іншого. Адже успішний трансформатор витягує людей із зони комфорту і змінює звичний порядок речей. Так, я — «поганий поліцейський»!
Минулого року ми запровадили програмне рішення для управління проектами. Аналог фітнес-трекерів, тільки в бізнесі замість кроків, сну і калорій, відслідковуються продуктивність, комунікації та результати. Це внутрішня трансформація для команди, яка дозволила кожному співробітнику працювати над своєю особистою ефективністю.
Для трансформації бізнесу потрібно і самому бути відкритим до змін та експериментів. Включати себе у стан потоку, адже стереотипи і шаблони створюються напруженим мозком. Звільнивши свідомість, ми розширюємо межі сприйняття нового.
У цьому мені допомагають регулярні практики медитації, пробіжки, вправи на гнучкість та, звісно, подорожі. З поїздок я завжди повертаюсь з новими ідеями, і команда про це знає.
Висновки, рекомендації: як не боятися змін у бізнесі?
1. Дайте собі відповідь на запитання, для чого ми впроваджуємо зміни? Трансформацію бізнесу слід починати з сильної місії. Інакше спрацюють захисні гальма поточних обставин.
2. Оцініть команду, з якою ви збираєтесь втілювати зміни. З’ясуйте, де всередині команди може «пройти розряд», де слабка комунікація, де не вистачає компетенцій?
3. Розглядайте трансформацію як продукт. Складіть беклог (список завдань проекту), пріоритетзуйте завдання, визначте відповідальних осіб. Встановіть спринт в 1 місяць та відслідковуйте статус щотижня.
4. Залишайтесь відкритими до нових ідей і вільно відпускайте ті, що не спрацювали.
5. Змінюйтесь самі.