Про свій вдалий досвід співпраці з ЄБРР «Будуй своє» розповів Микола Гордійчук, засновник компанії «Агріко Україна».
Інформаційна довідка. «Агріко Україна» заснована у 2007 р. в Києві. Напрями діяльності — постачання високоякісного насіннєвого матеріалу картоплі з Нідерландів, а також зберігання та продаж картоплі, вирощеної підприємцями з усієї країни.
Поштовх до дії
Два роки тому я навчався на курсі MBA у Києво-Могилянській академії (KMBS). На одне з занять до слухачів курсу прийшов представник ЄБРР в Україні, щоб розповісти про наявні можливості для малого та середнього бізнесу. Тоді я й дізнався, що ЄБРР в Україні, починаючи з 2016 р., надає підтримку власникам малого та середнього бізнесу (МСБ) в рамках ініціативи ЄС — EU4Business.
З’ясував я й подробиці співпраці та можливості отримання гранта. А саме, що подавати заявку можуть підприємства у формі ТОВ або ФОП, які зареєстровані та працюють на теренах України понад 2 роки. Щодо інших умов, то 50% власності компанії акцій має належати громадянам України, а у штаті підприємства повинно бути від 10 до 250 співробітників.
У ЄБРР чекають заявок від будь-яких підприємців, окрім представників грального, військово-промислового, фінансового, тютюнового і пов’язаного з міцним алкоголем бізнесів.
Отримавши детальну інформацію щодо гранта, водночас я оцінив, наскільки мій бізнес відповідає умовам його отримання. Після цього вирішив подавати заявку на грант вже наступного року.
Для чого знадобився грант?
На момент подачі заявки «Агріко Україна» була відома підприємцям у різних регіонах України. Проте я планував розвивати новий напрям діяльності — продаж у відомих продуктових мережах столової картоплі для смаження та варки в упаковці по 2 кг.
Передумови для реалізації ідеї у нас були хорошими — гарна ділова репутація, складські приміщення з активною вентиляцією. Однак для втілення задуму треба було створити ще один бренд, адже «Агріко Україна» відомий саме як постачальник високоякісного насіннєвого матеріалу картоплі з Нідерландів. А для продажу картоплі з нашого матеріалу ми з командою вирішили створити нове ім’я на ринку.
З чого потрібно починати?
Розробка бренду підпадала під грант на консалтингові послуги, що надається ЄБРР за рахунок ресурсів Євросоюзу в рамках ініціативи EU4Business, тож навесні 2018 р. я подав заявку. Для цього я підготував документи про компанію. А саме:
— скан-копію анкети-заявки за підписом директора компанії;
— скан-копію виписки з Державного реєстру або електронний витяг з Держреєстру за останній або поточний рік;
— скан-копії фінансових звітів (форми 1 і 2) за останні 2 роки, з печаткою державного органа про їхнє отримання або з прикріпленими електронними квитанціями про отримання звіту державними органами.
Всю цю інформацію про компанію надіслав листом на knowhowukraine@ebrd.com та чекав на відповідь 2 тижні.
По закінченні цього часу отримав запрошення до офісу ЄБРР у Києві. Там зустрівся з координатором, який поставив більше запитань про компанію — щодо досвіду роботи, результатів тощо. Також я розповів докладніше про плани на майбутнє — тобто про створення нового бренду.
Європейський банк реконструкції та розвитку допомагає МСБ у першу чергу ідентифікувати їхні проблеми і завдання, допомагає клієнтові та консультанту, який згодом працює над реалізацією консалтингового проекту, скласти проектну документацію. Спеціалісти банку відразу виключають, наскільки можливо, потенційно проблемні зони та перевіряють кожну деталь, щоб у підсумку отримати абсолютно реалізований проект.
У кінці зустрічі мені повідомили, що остаточне рішення прийматиметься впродовж 2 тижнів. На щастя, воно було позитивним для мене!
Далі на мене чекали приємні турботи. А саме — оголошення тендеру на розробку нового бренду серед креативних агенцій. Хочу зазначити, що компанію, з якою співпрацювати, обирає власник бізнесу. ЄБРР радить, орієнтує компанію, але вибір консультанта — це суто рішення самого підприємця. Єдина умова для консультантів — вони повинні пройти попередню кваліфікацію ЄБРР до початку проекту. Тобто, завдання банку — зробити так, щоб власник бізнесу отримав максимально безпечну угоду. В рамках цієї процедури спеціалісти банку збирають інформацію, яка може підтвердити досвід і кваліфікацію консультанта, його здатність реалізувати завдання такого масштабу і у зазначеному напрямку. До того ж, залучаючи донорські ресурси ЄС, ЄБРР має можливість залучати консультантів, як локальних, так і міжнародних. У підсумку тендер виграла команда Arriba!
Вони розробили бренд Papas за декілька місяців. Ми дуже поспішали, тому що запланували постачати столову картоплю у розфасовці по 2 кг вже восени. А щоб це втілити, окрім бренду, ми мали замовити у підрядників в Іспанії упаковку, розфасувати та вчасно завезти продукцію на полички супермаркетів.
І ми все встигли — команда Arriba! чудово впоралася з поставленими завданнями, а новий продукт потрапив у кошики покупців.
Підсумовуючи, про певні результати говорити поки що рано. У сільськогосподарському бізнесі вони будуть помітні не раніше, ніж за 4-5 років. Проте вже сьогодні результатами ми задоволені — ми підписали контракти на постачання продукції до GoodWine та «Сільпо». Разом з відомими мережами ми з командою активно розвиваємо та прищеплюємо культуру правильного споживання картоплі, вчимо покупців розрізняти продукт для смаження та варіння задля виготовлення смачних страв.
Маємо багато інших планів. Тож слідкуйте за новинами!