Інколи підприємці не здогадуються про причини відмов у фінансуванні. Насправді, все очевидно. «Будуй своє» зібрав найтиповіші помилки підприємців під час пошуку грошей для бізнесу. Читайте уважно і ніколи так не робіть!
1. Не в той час, не у тому місці
Далеко не кожному інвестору байдуже, куди вкладати кошти. Зазвичай, у інвесторів існує спеціалізація, тобто фокус на конкретних напрямах діяльності, галузях. Наприклад, одні інвестують в аграрні проекти, другі — в IT-рішення для бізнесу, треті — у виробництво екологічних товарів для дому тощо.
Інвестори відвідують спеціалізовані заходи — лекції, виставки, ярмарки. Саме там вони придивляються до нових учасників і обирають найцікавіших. Трапляється, у гонитві за знайомствами з інвесторами підприємці відвідують якомога більше різноманітних заходів. І в результаті, у кращому випадку, втрачають час, зусилля, кошти. У гіршому — зневірюються через відмови, відсутність зацікавлення. А згодом, буває, і відкладають до кращих часів втілення ідеї.
2. Немає конкретики — нема інвестицій
Інвестори не люблять витрачати власний час даремно, особливо на розмиті ідеї без конкретики та фокусу. Тому потрібно конкретизувати, тобто пояснити важливі аспекти передусім собі, а вже потім — іншим.
Конкретика полягає у відповідях на наступні запитання:
— Хто ми такі?
— На якій стадії розвитку наразі проект?
— Що ми робимо?
— Для кого?
— У чому наші переваги над іншими?
— Що ми зробили або вже робимо зараз, та що плануємо зробити і для кого?
— Результати діяльності: дії, інвестиції тощо?
3. Непродумана мета отримання інвестицій
Подекуди підприємці не розуміють або не можуть пояснити, на що їм потрібні гроші та скільки це рішення коштуватиме. Інвестор, зі своєї сторони, це підмічає і аналізує доцільність такої інвестиції. Адже якщо немає конкретики, відсутня послідовність дій, існує ризик: кошти будуть витрачені даремно або нераціонально. Скажімо, написання сайту буде замовлене у підрядників за завищеними тарифами.
4. Недолуга презентація бізнесу
Ця проблема випливає з попередньої. Буває, підприємці не турбуються про структуровану, просту та привабливу презентацію ідеї або бізнесу: тексти, відеоконтент, сторінки у соціальних мережах тощо. Навпаки, роблять абияк, якнайшвидше, а отже — й неякісно, начебто змагаються у створенні найгіршої презентації. І на жаль, навіть не замислюються, який вона має вигляд зі сторони.
Втім, даремно, адже інвестори витрачають лише 1-3 хвилини на знайомство з проектом. І якщо не встигнути за цей час презентувати його у текстовій або відеопрезентації, шанси на інвестування — нульові.
5. Погана фінансова історія
Мова про кілька аспектів: власні інвестиції, інвестиції інших людей, кредити, звітність.
Так, відсутність вкладених власних коштів для інвестора може означати: якщо засновник не вірить у власний проект та не вкладає грошей, тоді не такий вже він цікавий і перспективний.
Інвестиції інших людей — звичайно ж, інвестору потрібно знати, хто вже інвестував у проект. Були це власні кошти, чи FFF, янголи тощо. Також його цікавить виконання зобов’язань перед сторонами, наявність або відсутність конфліктів.
Щодо кредитів, відсутність або наявність таких та результати — вчасно виконані зобов’язання. І звичайно ж, важлива звітність перед державою. Поганий варіант — «сіра» бухгалтерія у зареєстрованого підприємства.
6. Неуважність до юридичних аспектів взаємовідносин
Поспіх, бажання зробити щось швидко і не завжди якісно — у результаті підприємці на етапі перемовин неправильно презентують проект та легковажно ставляться до звітності. А у подальшому — неуважно читають умови договору.
Через це потрапляють у неприємні історії, погоджуючись на кабальні умови: велику частину в компанії в обмін на гроші тощо.
Отже, слід зважати на досвід інших підприємців. Насамперед відповідально ставтеся до того, що і як ви робите. Втілення проектів абияк, непродумано — погане безперспективне рішення, оскільки власноруч, через халатність і неуважність, можна зіпсувати враження інвесторів. У підсумку даремно витрачаються час та зусилля, подекуди люди і взагалі зневірюються.
І звичайно, не слід забувати про пильність. Керуйтеся правилом — 7 перевірок перед важливою домовленістю. Адже від того, наскільки детально та зрозуміло будуть прописані і зафіксовані умови співпраці, настільки меншими будуть і ризики втратити підприємство тощо.