Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як релокувати бізнес: експерти KSE створили гайд для підприємців

Наталія Найдюк

Порада від спеціаліста

Від початку повномасштабної війни до більш безпечних регіонів релокувалися сотні підприємств. Тільки завдяки державній програмі таких 772 об’єкти. Ощадбанк у 2022 році межах державної програми релокації профінансував 14 підприємств на суму 84 млн грн. 

Однак процес релокації потребує від бізнесу значних ресурсів, яких у МСП часто не вистачає. Аби знизити витратну частину, до переїзду слід готуватися. Експерти Київської школи економіки (КSE) створили гайд, як це зробити. Бізнес-консультант, експерт KSE Graduate Business School та проєкту USAID «Економічна підтримка України» Олег Зубченок поділився подробицями й посиланням на сайт, де можна безкоштовно завантажити посібник та ознайомитися з актуальними порадами й новинами для бізнесу.

Запит на релокацію не зник після перших місяців війни

Влітку 2022 року на зустрічі експерти KSE шукали варіанти, як допомогти малому й середньому бізнесу під час війни. 

«Вже після перших тижнів активної фази вторгнення стало зрозуміло: через бойові дії, ракетні удари та окупацію окремих регіонів України із зони ризику потрібно вивозити не тільки людей, а й підприємства. Ми бачили запит на допомогу в релокації та перезапуску безпосередньо від компаній, які приходили на безкоштовні консультації у проєкт KSE Graduate Business School RE:empower RE:locate RE:start. Разом з тим повідомлення від держорганів свідчили, що на перших місяцях війни тенденція релокації не закінчилася», – розповідає про передумови виникнення проєкту Олег Зубченок.

Державні підприємства та великі компанії мають відповідні ресурси й плани в разі надзвичайних ситуацій, а ось малий та середній бізнес – не завжди. До того ж навіть за наявності фінансів, якщо компанія обере невдалий регіон для переїзду, вона не зможе відновити повноцінну діяльність на новому місці. 

Тож варіант допомоги підприємцям був очевидним, тому експерти наприкінці серпня приступили до розроблення гайду. 

Коли підприємству потрібно переїздити в інший регіон

Олег Зубченок виділив кілька причин, які сигналізують про необхідність релокації:

  • Фізична загроза людям й активам компанії через ризик ракетних ударів, розташування підприємства біля лінії фронту, в зоні влучання артилерії чи регіоні з високим ризиком вторгнення. Загрозою вважається й межування офісу або виробничих потужностей з важливим інфраструктурним чи військовим об'єктом.

  • Інфраструктурні проблеми. Висока ймовірність відсутності електроенергії, води та теплопостачання, які потрібні для нормальної роботи підприємства.

  • Неможливість працювати, спричинена виїздом з регіону ключових співробітників через небезпеку для їхніх сімей. Або порушення ланцюгів постачання, зменшення клієнтської бази настільки, що неможливо забезпечити рентабельність бізнесу.

  • Поява можливостей щодо зручнішого розміщення бізнесу в іншому регіоні, кооперації чи партнерстві. 

Як підготуватися до переїзду

Детально все розписано в гайді, але приблизний чек-лист складається з таких етапів: 

  • створити команду реагування на кризи та загрози бізнесу й розпочати опрацювання плану релокації;

  • оцінити ризик розміщення активів компанії на певній локації;

  • підготувати сценарії ескалації та обговорити їх зі співробітниками;

  • почати готувати антикризовий план, у якому розписати всі ризики та дії в разі настання тих чи інших подій, наприклад пожежі в цеху. План релокації є частиною антикризового. Його застосовують, якщо далі працювати у населеному пункті неможливо через наведені вище причини;

  • розрахувати бюджет переїзду;

  • оцінити запропоновані регіони для переїзду з погляду вимог до ведення бізнесу;

  • підготувати перезапуск бізнесу після релокації.

На думку Олега Зубченка, підготувати компанію до планової релокації реально за 1–3 місяці. Позапланово змінити місце розташування підприємства можна й за 1–2 тижні, але це призведе до значних фінансових втрат і помилок. 

З чого складається гайд та де його взяти

«Є дослідницька та аналітична частини гайду – це аналіз потенційних регіонів для релокації. Команда розробила розділи за всіма доступними джерелами інформації. Це допоможе раціонально обрати регіон для повного або часткового переїзду», – пояснює експерт.

Наступні кілька блоків і рекомендацій стосуються інструментів та підходів до планування переїзду. Вони напрацьовані з досвіду великих локальних та міжнародних компаній. А потім експерти адаптували їх до реальної ситуації, в якій перебувають українські підприємства. У цій частині гайду є приклади, які допоможуть керівництву та співробітникам швидше підготувати плани й розрахувати бюджети переїзду. 

«У багатьох випадках досвід переїзду в новий регіон або розширення бізнесу вже мали компанії в інших країнах. Потрібно було врахувати весь наявний досвід, щоб не винаходити велосипед. А потім врахувати особливості українського бізнесу та сьогоднішню ситуацію», – зазначає пан Зубченок.

У гайді є блок із рекомендаціями, що робити після переїзду, як змінити бізнес-модель тощо. З теоретичної частини підприємці дізнаються, як краще підготувати бізнес до нових умов та викликів.

В останньому блоці міститься інформація про актуальні гранти, програми допомоги, фінансування, індустріальні парки, ініціативи в регіонах для бізнесу та контакти місцевої влади. Ця частина на сайті постійно оновлюється. 

«Ми впевнені, що й окремі розділи, й посібник загалом буде корисним не тільки компаніям, які планують або вже переїжджають. Гайд стане у пригоді тим, хто воліє мати підготовлений й опрацьований план дій на випадок кризової ситуації до того, як вона може статися», – вважає розробник посібника.

Гайд доступний для безкоштовного завантаження й використання повної та скороченої версії у форматі pdf та на сайті https://relocation.kse.ua/.

Подати заявку на фінансування релокації в Ощадбанку можна тут

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"