Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

У якій країні відкрити представництво, щоб вигідно працювати з ЄС

Наталія Найдюк

Порада від спеціаліста

Якщо хочете вигідно працювати з клієнтами з усього світу й оптимізувати податки, відкривайте представництво свого бізнесу за кордоном. Максим Степаненко, керівний партнер групи компаній Innova Consulting Group, розповів, де це краще зробити.

Навіщо ‎йти за кордон

Максим Степаненко назвав 4 найпоширеніші причини:

  • Масштабування бізнесу. Компаніям, які зареєстровані в ЄС чи високорозвиненій економічній зоні, легше працювати з міжнародними клієнтами, партнерами й отримувати банківські платежі. 
  • Податкова оптимізація. Є юрисдикції, які дозволяють платити менше податків, ніж в Україні. Серед них – ОАЕ, Сінгапур, Естонія та Угорщина.
  • Захист бізнесу. В ЄС і країнах із розвинутою економікою немає тиску на бізнес, якщо він працює в межах закону. Рейдерські захоплення з України нікуди не зникли, вони просто перейшли в юридичну площину. А за легкістю ведення бізнесу (показник, який визначає індекс Світового банку Doing Business) у 2020 році наша країна посіла 64-те місце. До прикладу, ОАЕ були на 16-му, а Сінгапур – на другому. 
  • Отримання ліцензії на криптовалюту. Це актуально для ІТ-компаній, які працюють із криптовалютою, блокчейном, створюють криптообмінники тощо. 

«‎Класичні юрисдикції не розглядають криптовалюту як офіційну. Тож ІТ-бізнес перейшов до тих прогресивних країн, де можна легально працювати з криптовалютою й усім, що з нею пов’язано. Це Сінгапур, Естонія та Мальта. В Естонії, наприклад, розвинуто е-громадянство, що спрощує реєстрацію компаній в цій юрисдикції для іноземців», – зауважує експерт.

Від чого залежить вибір країни

Максим Степаненко наголошує, що не можна порадити підприємцям якусь універсальну країну, де вигідно відкрити представництво. Вибір залежить від багатьох чинників:

  • виду бізнесу;
  • специфіки діяльності;
  • структури операцій;
  • контрагентів та їх резидентності;
  • мети компанії тощо. 

У кожному випадку підприємцям підбирають країну індивідуально. 

3 країни, що найчастіше підходять українцям для ведення бізнесу:

  • Об’єднані Арабські Емірати. Там корпоративний податок становить 0 %. До того ж не треба проводити щорічний аудит бізнесу, а процес подання звітності максимально спрощений. Ще одна перевага – можна отримати для підприємця локальне резидентство. Це означає, що він не підпадатиме під автоматичний обмін податковою інформацією. У більшості інших юрисдикцій усі транзакції за рахунками, обороти автоматично стануть відомими українському податковому органу.
  • Естонія. Головна перевага країни в тому, що до моменту розподілення дивідендів податок на прибуток може становити 0 %. Якщо прибуток не розподіляють між власниками, а знову вкладають у бізнес, податки платити не треба. Естонія дуже популярна серед ІТ-компаній. Вона значно спростила, як порівняти з іншими країнами Європи, ведення звітності й реєстрацію нових підприємств. Це зробили, щоб залучити нові інвестиції в економіку від нерезидентів.
  • Угорщина. Підприємців приваблює 9-відсотковий корпоративний податок, зрозуміла стандартизована звітність і легка взаємодія з юристами. Країна значиться у ‎білих списках: вона долучилася до багатьох міжнародних договорів, які унеможливлюють подвійне оподаткування. Угорщина – повноцінний член ЄС, тому зареєстрованій там компанії більше довіряють партнери й контрагенти.

Офшори більше не працюють

Експерт не рекомендує обирати класичні офшори, бо це вже «‎не зовсім робочий інструмент». 

Нагадаємо, що цієї осені консорціум журналістів ICIJ оприлюднив документи 14 офшорних реєстраторів. Вони стосувалися 22 тисяч власників офшорних компаній, серед яких 35 – світових лідерів. Це спровокувало заклики до розслідувань справ політиків, корпорацій і знаменитостей. 

Ще раніше, з 2012 року, у світі почали розробляти план BEPS - боротьби з методами агресивної податкової оптимізації. Країни, які дотримуються правил BEPS, визнані у світі як надійні й прозорі. Інші ж є ‎сірими чи навіть ‎чорними зонами. Компанії, що дбають про власну репутацію, не відправляють платежі в такі зони. 

Та найбільша проблема, з якою стикаються бізнесмени: банки з міжнародним статусом не відкривають рахунки компаніям з класичних офшорних юрисдикцій і блокують платежі, спрямовані туди.  

«‎Також не раджу клієнтам відкривати компанію у Великобританії. Там змінився порядок оподаткування прибутку: засновники партнерства, зареєстрованого на території Сполученого Королівства, мають сплачувати податки на отриманий прибуток за місцем реєстрації своєї резиденції. Фактично, це нівелює необхідність відкриття підприємства в цій державі», – зауважує експерт. 

Податки, документи й інші нюанси

Документи. Аби відкрити представництво компанії в будь-якій країні, потрібно звернутися до юридичних компаній, що надають такі послуги. З документів достатньо надати:

  • закордонний паспорт;
  • підтвердження місця реєстрації.

«‎Це може бути квитанція щодо сплати комунальних послуг, внутрішній паспорт зі сторінками реєстрації, довідка з банку про відкритий рахунок із зазначеним місцем прописки тощо», – пояснює експерт.

Далі все залежить від юристів, з якими працюєте. Ті, що давно на ринку та мають партнерство з багатьма локальними реєстраційними агентами, приймають документи у звичайному вигляді. Потім завіряють їх від свого імені. Так робиться у більшості країн.

Якщо ж юристи не мають акредитації, то клієнт має нотаріально засвідчити документи, перекласти їх й іноді проставити апостиль. Апостиль – це фактично штамп, який засвідчує достовірність підпису й печатки на документі. 

В Україні апостилювати галузеві документи мають право 3 міністерства:

  • освіти і науки; 
  • юстиції;
  • іноземних справ. 

Щоб відкрити бізнес і банківський рахунок в Угорщині, треба летіти туди особисто. Проте в більшості країн це можна зробити віддалено. 

Офіс. За словами Максима Степаненка, мати офіс у країні, де відкриваєте бізнес, необов’язково. Однак переважно доведеться проходити так званий сабстенс – доказ присутності компанії в країні. Він потрібен банку, в якому ви відкриваєте рахунок, і все частіше – платіжним системам.

«‎Це може бути віртуальний офіс, поштова скринька, сайт, а іноді й місцевий директор, співробітники. Нюанси залежать від характеру бізнесу та країни», – пояснює пан Степаненко.

Місцевий партнер. Формально для реєстрації він не потрібен. Тимчасовим партнером буде юрист-агент, через якого ви відкриваєте фірму. 

«‎Партнер вам може знадобитися для розвитку бізнесу. Але обирати його треба дуже уважно, укладати договір та інтегрувати в систему бізнесу», – попереджає юрист. 

Наймані працівники. У більшості країн не вимагається брати на роботу саме місцевих мешканців. Такий сценарій реалізується тоді, коли засновник отримує дозвіл на постійне проживання в державі, де відкрита нова компанія. Тоді потрібно, щоб підприємство вело активну діяльність. На етапі реєстрації може знадобитися локальний директор. 

«‎Місцевий персонал винаймають, якщо треба дотриматися якихось специфічних умов, наприклад ліцензування. Така вимога діє в Сінгапурі. Але зауважу, оформлення відносин – це окрема специфічна тема. Іноді краще створити певну структуру: щоб компанія в одній країні зареєструвала персонал, друга фірма в іншій державі приймала платежі, а в третій мати компанію – зберігача активів», – пояснює експерт.

Податки. Здебільшого податок на прибуток платять у країні, де відкрили представництво. Якщо виводите дивіденди, треба сплатити ПДФО та в окремих випадках податок на репатріацію в Україні – 15 %. Проте необхідність сплати таких податків залежить від кожного конкретного випадку. Є країни, які не справляють податків, але їх треба сплатити в Україні. Наприклад, Сполучене Королівство Великої Британії. Також це стосується держав, з якими Україна не уклала договори про уникнення подвійного оподаткування. Такі нюанси треба враховувати.

«‎Зараз ЄС розглядає меморандум, за яким світові корпорації незалежно від того, де вони відкриваються, мають платити 15 % зі свого світового прибутку. Більшість країн вже долучилися до меморандуму. Поки ці зміни стосуються транснаціональних корпорацій з оборотом понад 750 млн євро. Але, я гадаю, в майбутньому цей тренд дістанеться й малого та середнього бізнесу. Коли незалежно від того, де зареєстрована компанія, треба буде платити податок за єдиною ставкою», – підсумовує Степаненко.

Отже, подумайте про нові можливості, ринки, бо сьогодні вони ближче, ніж коли-небудь, – на відстані екрана вашого смартфона. Головне, обрати правильного консультанта й чітко визначитися, навіщо це вам потрібно. 

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"