Порада від спеціаліста
Якщо хочете вигідно працювати з клієнтами з усього світу й оптимізувати податки, відкривайте представництво свого бізнесу за кордоном. Максим Степаненко, керівний партнер групи компаній Innova Consulting Group, розповів, де це краще зробити.
Навіщо йти за кордон
Максим Степаненко назвав 4 найпоширеніші причини:
- Масштабування бізнесу. Компаніям, які зареєстровані в ЄС чи високорозвиненій економічній зоні, легше працювати з міжнародними клієнтами, партнерами й отримувати банківські платежі.
- Податкова оптимізація. Є юрисдикції, які дозволяють платити менше податків, ніж в Україні. Серед них – ОАЕ, Сінгапур, Естонія та Угорщина.
- Захист бізнесу. В ЄС і країнах із розвинутою економікою немає тиску на бізнес, якщо він працює в межах закону. Рейдерські захоплення з України нікуди не зникли, вони просто перейшли в юридичну площину. А за легкістю ведення бізнесу (показник, який визначає індекс Світового банку Doing Business) у 2020 році наша країна посіла 64-те місце. До прикладу, ОАЕ були на 16-му, а Сінгапур – на другому.
- Отримання ліцензії на криптовалюту. Це актуально для ІТ-компаній, які працюють із криптовалютою, блокчейном, створюють криптообмінники тощо.
«Класичні юрисдикції не розглядають криптовалюту як офіційну. Тож ІТ-бізнес перейшов до тих прогресивних країн, де можна легально працювати з криптовалютою й усім, що з нею пов’язано. Це Сінгапур, Естонія та Мальта. В Естонії, наприклад, розвинуто е-громадянство, що спрощує реєстрацію компаній в цій юрисдикції для іноземців», – зауважує експерт.
Від чого залежить вибір країни
Максим Степаненко наголошує, що не можна порадити підприємцям якусь універсальну країну, де вигідно відкрити представництво. Вибір залежить від багатьох чинників:
- виду бізнесу;
- специфіки діяльності;
- структури операцій;
- контрагентів та їх резидентності;
- мети компанії тощо.
У кожному випадку підприємцям підбирають країну індивідуально.
3 країни, що найчастіше підходять українцям для ведення бізнесу:
- Об’єднані Арабські Емірати. Там корпоративний податок становить 0 %. До того ж не треба проводити щорічний аудит бізнесу, а процес подання звітності максимально спрощений. Ще одна перевага – можна отримати для підприємця локальне резидентство. Це означає, що він не підпадатиме під автоматичний обмін податковою інформацією. У більшості інших юрисдикцій усі транзакції за рахунками, обороти автоматично стануть відомими українському податковому органу.
- Естонія. Головна перевага країни в тому, що до моменту розподілення дивідендів податок на прибуток може становити 0 %. Якщо прибуток не розподіляють між власниками, а знову вкладають у бізнес, податки платити не треба. Естонія дуже популярна серед ІТ-компаній. Вона значно спростила, як порівняти з іншими країнами Європи, ведення звітності й реєстрацію нових підприємств. Це зробили, щоб залучити нові інвестиції в економіку від нерезидентів.
- Угорщина. Підприємців приваблює 9-відсотковий корпоративний податок, зрозуміла стандартизована звітність і легка взаємодія з юристами. Країна значиться у білих списках: вона долучилася до багатьох міжнародних договорів, які унеможливлюють подвійне оподаткування. Угорщина – повноцінний член ЄС, тому зареєстрованій там компанії більше довіряють партнери й контрагенти.
Офшори більше не працюють
Експерт не рекомендує обирати класичні офшори, бо це вже «не зовсім робочий інструмент».
Нагадаємо, що цієї осені консорціум журналістів ICIJ оприлюднив документи 14 офшорних реєстраторів. Вони стосувалися 22 тисяч власників офшорних компаній, серед яких 35 – світових лідерів. Це спровокувало заклики до розслідувань справ політиків, корпорацій і знаменитостей.
Ще раніше, з 2012 року, у світі почали розробляти план BEPS - боротьби з методами агресивної податкової оптимізації. Країни, які дотримуються правил BEPS, визнані у світі як надійні й прозорі. Інші ж є сірими чи навіть чорними зонами. Компанії, що дбають про власну репутацію, не відправляють платежі в такі зони.
Та найбільша проблема, з якою стикаються бізнесмени: банки з міжнародним статусом не відкривають рахунки компаніям з класичних офшорних юрисдикцій і блокують платежі, спрямовані туди.
«Також не раджу клієнтам відкривати компанію у Великобританії. Там змінився порядок оподаткування прибутку: засновники партнерства, зареєстрованого на території Сполученого Королівства, мають сплачувати податки на отриманий прибуток за місцем реєстрації своєї резиденції. Фактично, це нівелює необхідність відкриття підприємства в цій державі», – зауважує експерт.
Податки, документи й інші нюанси
Документи. Аби відкрити представництво компанії в будь-якій країні, потрібно звернутися до юридичних компаній, що надають такі послуги. З документів достатньо надати:
- закордонний паспорт;
- підтвердження місця реєстрації.
«Це може бути квитанція щодо сплати комунальних послуг, внутрішній паспорт зі сторінками реєстрації, довідка з банку про відкритий рахунок із зазначеним місцем прописки тощо», – пояснює експерт.
Далі все залежить від юристів, з якими працюєте. Ті, що давно на ринку та мають партнерство з багатьма локальними реєстраційними агентами, приймають документи у звичайному вигляді. Потім завіряють їх від свого імені. Так робиться у більшості країн.
Якщо ж юристи не мають акредитації, то клієнт має нотаріально засвідчити документи, перекласти їх й іноді проставити апостиль. Апостиль – це фактично штамп, який засвідчує достовірність підпису й печатки на документі.
В Україні апостилювати галузеві документи мають право 3 міністерства:
- освіти і науки;
- юстиції;
- іноземних справ.
Щоб відкрити бізнес і банківський рахунок в Угорщині, треба летіти туди особисто. Проте в більшості країн це можна зробити віддалено.
Офіс. За словами Максима Степаненка, мати офіс у країні, де відкриваєте бізнес, необов’язково. Однак переважно доведеться проходити так званий сабстенс – доказ присутності компанії в країні. Він потрібен банку, в якому ви відкриваєте рахунок, і все частіше – платіжним системам.
«Це може бути віртуальний офіс, поштова скринька, сайт, а іноді й місцевий директор, співробітники. Нюанси залежать від характеру бізнесу та країни», – пояснює пан Степаненко.
Місцевий партнер. Формально для реєстрації він не потрібен. Тимчасовим партнером буде юрист-агент, через якого ви відкриваєте фірму.
«Партнер вам може знадобитися для розвитку бізнесу. Але обирати його треба дуже уважно, укладати договір та інтегрувати в систему бізнесу», – попереджає юрист.
Наймані працівники. У більшості країн не вимагається брати на роботу саме місцевих мешканців. Такий сценарій реалізується тоді, коли засновник отримує дозвіл на постійне проживання в державі, де відкрита нова компанія. Тоді потрібно, щоб підприємство вело активну діяльність. На етапі реєстрації може знадобитися локальний директор.
«Місцевий персонал винаймають, якщо треба дотриматися якихось специфічних умов, наприклад ліцензування. Така вимога діє в Сінгапурі. Але зауважу, оформлення відносин – це окрема специфічна тема. Іноді краще створити певну структуру: щоб компанія в одній країні зареєструвала персонал, друга фірма в іншій державі приймала платежі, а в третій мати компанію – зберігача активів», – пояснює експерт.
Податки. Здебільшого податок на прибуток платять у країні, де відкрили представництво. Якщо виводите дивіденди, треба сплатити ПДФО та в окремих випадках податок на репатріацію в Україні – 15 %. Проте необхідність сплати таких податків залежить від кожного конкретного випадку. Є країни, які не справляють податків, але їх треба сплатити в Україні. Наприклад, Сполучене Королівство Великої Британії. Також це стосується держав, з якими Україна не уклала договори про уникнення подвійного оподаткування. Такі нюанси треба враховувати.
«Зараз ЄС розглядає меморандум, за яким світові корпорації незалежно від того, де вони відкриваються, мають платити 15 % зі свого світового прибутку. Більшість країн вже долучилися до меморандуму. Поки ці зміни стосуються транснаціональних корпорацій з оборотом понад 750 млн євро. Але, я гадаю, в майбутньому цей тренд дістанеться й малого та середнього бізнесу. Коли незалежно від того, де зареєстрована компанія, треба буде платити податок за єдиною ставкою», – підсумовує Степаненко.
Отже, подумайте про нові можливості, ринки, бо сьогодні вони ближче, ніж коли-небудь, – на відстані екрана вашого смартфона. Головне, обрати правильного консультанта й чітко визначитися, навіщо це вам потрібно.
Порада від спеціаліста