Підприємець з історії
Компанія Eastman Kodak, відома у всьому світі як Kodak, була заснована в ХIХ столітті та відразу стала новатором у фотографії. Бренд відомий тим, що створив споживчий ринок для аматорської фотографії та став піонером технології, що дозволяє знімати голлівудські фільми.
Засновник компанії Джордж Істмен був людиною, «яка зробила себе сама» - унікальною особистістю незалежного розуму. Чому підприємець, який створив Kodak, заслуговує такої підвищеної уваги?
ШЛЯХ ДО УСПІХУ
Історія Kodak почалася з того, як 24-річний Джордж Істмен зацікавився інвестуванням в землі навколо нової американської військово-морської бази біля Санто-Домінго. Коли Джордж почав планувати поїздку, друг порекомендував йому купити камеру, щоб задокументувати всі можливості для інвестицій. Поїздка не відбулася, але Істмен вже придбав свій перший фотоапарат і незабаром захопився фотографією як хобі.
У той час фотографія вимагала серйозних вкладень грошей і часу. «Комплект», що придбав Істмен, складався з камери розміром з мильницю, штатива, підставки для фотопластинок, намету для темної кімнати, нітратної ванни та ємності для води, необхідної для фотографування. Професійні фотографи змирилися б з усіма неприємностями, але Істмен не хотів тримати у своїй маленькій кімнаті таке габаритне устаткування.
Тільки через три роки він розробив машину, яка механічно виробляла сухі пластинки, отримав патент США на кілька розробок і почав їх виробництво в 1880 році. Рік по тому, звільнившись зі своєї постійної роботи в банку, він повністю присвятив себе фотографії. В кінці 1880-х років Істмен відкрив свій перший роздрібний магазин на Оксфорд-стріт у Лондоні; незабаром з'явились магазини в Парижі та інших містах. У той самий час Істмен придумав нову назву для продукту — Kodak. Слоган лунав так: «Ви натискаєте кнопку, а ми робимо все інше». Ідея і назва стрімко поширилися.
ЧОМУ KODAK СТАВ УСПІШНИМ?
Перш за все, причиною успіху стало те, що Джордж Істмен вирішив демократизувати фотографію. Він вірив у те, що можна зробити її доступною для всіх, змінивши спосіб знімання. З розробкою інноваційної камери Kodak Істмен дозволив всім, хто цікавиться фотографією, робити якісні знімки без габаритного устаткування.
Протягом наступних десятиліть компанією розроблялися інновації та винаходи, які допомогли бізнесу досягти мети його засновника. У той час як пропозиція Kodak відповідала потребам клієнтів, бізнес-модель Eastman Company приносила дохід. Бізнес-стратегія Kodak слідувала моделі засновника Gillette, який практично роздавав бритви, щоб заробити на лезах. Фотоапарати Kodak продавалися за низькою ціною, щоб збільшити продажі додаткового товару — плівки. Клієнти робили фотографії за допомогою камери Kodak, а потім відправляли камеру на завод Kodak, де фотографії друкувалися.
ГЕНІЙ УПРАВЛІННЯ
«Минуле і постійне процвітання нашої компанії не пов'язане з вартістю патенту або винаходами. Якість може бути забезпечена тільки за допомогою екстремальних навичок і працьовитості не тільки окремих осіб, але й всієї організації», — говорив Істмен.
Компанія Eastman Kodak була лідером в наданні зручностей для співробітників — зон відпочинку, програм охорони здоров'я і страхування, а також пенсійних виплат. Істмен Кодак був одним з перших, хто запровадив книги скарг і пропозицій. Найбільшим нововведенням став «дивіденд заробітної плати», розпочатий в 1912 році. Щовесни працівники будь-якого рівня отримували бонусний чек у розмірі 2% від своєї заробітної плати за останні п'ять років. Крім того, співробітники мали можливість купувати акції компанії, а потім продавати по 575 доларів за штуку за номінальною вартістю 100 доларів. Завдяки високому рівню добробуту співробітників в компанії, у Eastman Kodak був один з найнижчих показників плинності кадрів в американській промисловості — менш ніж 10% на рік.
ЦИФРА VS АНАЛОГ
У 1980-х роках індустрія фотографії почала зміщуватися в бік цифрових технологій. Можна було б подумати, що перехід до цифрових технологій буде наступним логічним кроком для Kodak. Однак компанія знову вирішила зробити ставку на супровідні матеріали і розробила новий напрямок — принтери. Компанія зосередилася на поліграфічній промисловості, створюючи дорогі принтери та недорогі чорнила, в той час як її конкуренти заробляли на продажу дорогих чорнил.
Як виявилося, цифрові камери не стали найпроривнішим відкриттям. Смартфони підкорили світ, а продажі виробників цифрових фотоапаратів почали швидко знижуватися. Споживачі переходили від друку фотографій до зберігання їх на цифрових пристроях або публікації в Інтернеті на платформах соціальних мереж.
За багато років до Facebook Kodak зробив несподіваний бізнес-крок і в 2001 році придбав сайт обміну фотографіями під назвою Ofoto. На жаль, замість того, щоб з часом перейти на Instagram, Kodak використовував Ofoto, щоб залучити більше людей до друку цифрових зображень. Однак бізнес Kodak буквально проґавив цифрову революцію, не зміг підлаштуватися, й тому провалився. Компанія була змушена оголосити про банкрутство в 2012 році.
ПРИЧИНИ БАНКРУТСТВА KODAK
1. Провал у визначенні білого простору
Компанії часто бачать руйнівні віяння, що впливають на їх бізнес і часто залучають досить багато ресурсів для участі в ринках, що формуються. Їх провал, як правило, полягає в нездатності по-справжньому прийняти нові бізнес-моделі. Компанія Kodak створила цифрову камеру, інвестувала в цю технологію і навіть зрозуміла, що фотографії будуть доступні в Інтернеті. Однак зазнала невдачі в розумінні того, що обмін фотографіями в Інтернеті є новим бізнесом, а не просто способом розширення поліграфічного бізнесу.
2. Самовпевненість
Організація, зайнявши тверде місце в своїй ніші, перестала оцінювати себе критично. Kodak вже не справлявся з цифровою революцією, коли Fuji почав краще працювати зі старою технологією — бізнесом кіноплівки.
3. Відсутність організаційної спритності
Відсутність у Kodak стратегічної креативності призвела до невірного тлумачення самої сфери діяльності та типу галузі, в якій компанія працювала, і яка згодом була зруйнована фундаментальними зрушеннями в бік цифрової ери. Стратегічні проблеми вирішувалися жорсткими засобами, і, оскільки помилки у виробничому процесі були дорогими, а прибутковість була високою, Kodak уникав ризикованих рішень і замість цього розробив процедури і політику для підтримки статусу кво.
УРОКИ НА ЧУЖИХ ПОМИЛКАХ
Що можна зрозуміти, аналізуючи тодішній провал Kodak:
- Слід постійно переглядати підходи до стратегії, бізнес-моделі й управління інноваціями;
- Бути готовими перейти від захисту конкурентних переваг компанії до радикальних і революційних змін;
- Прийняти гнучкість як організаційну стратегію розвитку.
ВІДРОДЖЕННЯ З ПОПЕЛУ
Однак у 2013 році компанія оголосила про повернення на Нью-Йоркську фондову біржу. Сьогодні Kodak з оновленою бізнес-стратегією, замість колишніх орієнтирів на сегмент масової фотографії, націлений на розробку і виготовлення упаковки, виробництво складних друкарських машин і друк електронних компонентів (екранів і мікросхем). Нова стратегія дозволила Kodak вийти з банкрутства й триматися на ринку.
Підприємець з історії