Порада від спеціаліста
Касовий розрив – це тимчасова недостача коштів на рахунку компанії та нездатність здійснювати оплату витрат організації.
Про причини касового розриву і про те, як цьому запобігти, розповідає виконавчий директор аграрної компанії ГЛОБАЛ КОРМ Олександр Янчук. Саме сільськогосподарський бізнес найчастіше стикається з касовим дефіцитом, причинами якого є розрахунки з аграріями на умовах післяплати і сезонними ризиками, пов’язаними з закупівлею зерна.
Причини касового розриву
Касові розриви не обов’язково є показником нерентабельності бізнесу. Часто з цією проблемою стикаються компанії, що з тих чи інших причин помиляються з об’ємом закупівель товару. Особливо до цього схильні організації, які торгують сезонними товарами.
Але все ж основними причинами касових розривів є нерентабельна бізнес-модель підприємства, помилки у пріоритетності платежів, відсутність контролю (або він недостатній) дебіторської заборгованості.
Крім факторів, про які йшлося вище, дефіцит грошових коштів може виникати з об’єктивних причин:
– затримки перерахувань від клієнтів;
– експортні чинники, пов’язані з валютною політикою. Наприклад, компанія підписала контракт на продаж товару у валюті за курсом 27 гривень за долар, а по факту доставки товару клієнту курс знизився до 26 гривень за долар. У такий спосіб, компанія – постачальник втрачає одну гривню заробітку і отримує дефіцит коштів на рахунку.;
– різні умови розрахунку у постачальників і клієнтів. Найчастіше постачальники працюють на умовах передплати, а покупці за договорами післяплати, що призводить до дисбалансу на рахунку.
Прогнозування
Грамотне планування фінансових потоків є прерогативою фінансового директора, тому дуже важливо відповідально ставитися до підбору у компанію фахівця з фінансів. Адже для того, щоб запобігти наслідкам касових розривів або згладити їх, необхідна ефективна система контролю платежів і людина, яка зможе грамотно керувати процесом.
До переліку зобов’язань щодо запобігання касових розривів входять наступні:
– формування бюджету руху коштів;
– розробка критеріїв для послідовності платежів;
– формування бюджету доходів і витрат організації;
– складання і опрацювання платіжного календаря для оперативної роботи;
– контроль виконання бюджетів;
– проведення щоденного моніторингу того, що зроблено.
Існує універсальна і зрозуміла формула для розрахунку грошового потоку компанії, за допомогою якої можна виявити касовий розрив:
ГП = ЗГ + З - В, де
ГП – це грошовий потік на кінець певного дня. Грошовий потік— це сукупність надходження і вибуття коштів за певний період часу, формованих у процесі господарської діяльності;
ЗГ – залишок грошей на початок цього дня;
З – зарахування
В – виплати.
Згідно з цією формулою, для визначення можливого касового розриву вам потрібно до залишку грошей на початок певного дня – і далі на кожен день – додавати надходження та віднімати виплати. Зарахування можна вносити, орієнтуючись на плани продажів, а виплати здійснювати на основі запланованих бюджетів. Якщо залишок плюсовий – це говорить про те, що у вас вистачає грошей на покриття зобов'язань, а якщо ввійшли в мінус – то у вас касовий розрив.
Такі розрахунки бажано робити на два і більше місяців уперед.
Для зручності цю формулу можна закласти в таблицю Excel і у такий спосіб сформувати платіжний календар компанії, у якому щодня ви будете бачити прогноз залишку грошей у майбутньому.
Також окрім Excel можна використовувати платіжний календар у будь-якій зручній для вас фінансовій системі.
Як вийти з касового розриву
Що робити, коли компанія вже зіткнулася з касовим розривом і відчула на собі всі «принади» недостачі коштів на рахунку?
Найголовніше правило – ніякої паніки!
Пріоритетність платежів
Насамперед, зіткнувшись із проблемою касового розриву, потрібно визначити пріоритетність платежів. Спочатку проводимо аналіз, які платежі можна відкласти без відшкодування штрафних санкцій за прострочення, а які необхідно погасити в терміновому порядку.
Сегментувати платежі за пріоритетністю
Далі потрібно сегментувати платежі за пріоритетністю. Тут кожна компанія сама для себе визначає важливі групи. Стандартно ця градація виглядає так, як описано нижче.
– Невідкладні, обов’язкові платежіз фіксованою сумою і датою. До таких відносяться кредити, податкові виплати, оплата оренди приміщення і розрахунки з постачальниками, у рамках договорів із якими діють штрафні санкції за прострочення платежів.
– Платежі з відкритою датою або ті розрахунки, які можна відстрочити на пару днів. До таких, наприклад, відносяться зарплати співробітникам, інтернет-послуги та угоди з лояльними бізнес-партнерами.
– Лише після цього йдуть необов’язкові витрати: офісні, представницькі витрати тощо.
Відстрочка платежів
У ситуації, коли ви не можете вчасно розрахуватися з бізнес-партнерами, необхідно домовитися про відстрочку платежів і знайти компроміс по оплаті. Це можуть бути дрібні платежі, але які здійснюються з частою періодичністю. У такий спосіб ви показуєте партнеру свою надійність і спроможність, що в подальшому позитивно позначиться при укладанні нових контрактів. Роздрібнивши оплати постачальникам, ви будете довше з ними розплачуватися – тобто і грошей на рахунках буде залишатися більше.
Борги клієнтів
Якщо у вашій компанії є клієнти, які суттєво прострочили платежі за контрактами, то пора вибивати борги. Складіть список усіх боржників та починайте активну роботу по поверненню капіталу в компанію.
Можна почати з продзвону недобросовісних платників та з розсилок листів-повідомлень, де вказано суму боргу і дату його погашення. Більш радикальними заходами є припинення відвантажень, подача позовних заяв до суду, проте такі способи не гарантують оперативного вирішення проблеми.
Здача або продаж невикористовуваних активів
Якщо у компанії є активи що не використовуються у вигляді виробничого обладнання, техніки, приміщень, ви можете здавати їх в оренду або продати, щоб покрити недостачу.
Наприклад, виробнича лінія використовується рідко або тільки під спеціальні замовлення. Потрібно прорахувати, наскільки вигідно будете її продавати, щоб потім не піти в мінус при оренді таких потужностей у третіх осіб. Ще можна скласти графік роботи зі спецзамовленнями і визначити для себе, у які дні обладнання простоює і на який період його можна здавати без ризиків для компанії.
У будь-якому випадку потрібно заздалегідь прорахувати витрати, ризики, втрати і вигоди, які пов’язані з активами.
Бартер
Один із дієвих способів взаємозаліку між контрагентами – бартерний договір: ви пропонуєте партнеру якусь послугу/товар замість грошей. Наприклад, ви купили зерно на певну суму, а, крім переробки зерна, ваша компанія надає логістичні послуги. Таким чином, контрагент поставляє вам зерно, а ви на суму контракту надаєте послуги перевезення.
Факторинг
Якщо у вас із клієнтами налагоджено процес відстрочки, то є великий ризик касових розривів. Вийти з нього допоможе факторинг.
Такий тип кредитування дасть можливість отримання грошових ресурсів до того, як клієнт сплатить послуги. Ця послуга допоможе швидше повернути кошти в оборот компанії і скоротити касовий дефіцит.
У стандартному ланцюжку беруть участь три компанії: ваша, компанія-боржник і фактор (банк або факторингова компанія).
Фактор виплачує вам гроші замість покупця (орієнтовно 70–90% контракту), викуповуючи дебіторську заборгованість. За це фактор отримує свій відсоток. Після оплати боржника фактор доплачує залишок суми.
Овердрафт
Овердрафт – це рятівний круг при касових розривах, свого роду кредитна картка для компанії, за допомогою якої ви можете швидко отримати гроші. Ваша компанія може йти в мінус по поточному рахунку на встановлений ліміт. Головна відмінність такої послуги від кредиту полягає в тому, що всі кошти, які надходять на ваш розрахунковий рахунок, будуть автоматично погашати борг.
Передоплата
Найдієвішим способом для запобігання касових розривів є укладення договорів з покупцями на умовах передоплати. Можна пропонувати клієнтові різні «плюшки» у вигляді знижок при умові оплати всієї суми, пільгових/безкоштовних доставок для стимуляції покупців робити передоплату.
Є невеликі втрати при такому стимулюванні, але в майбутньому ці заходи допоможуть виключити ризики дефіциту коштів.
Кредит
Якщо попередні варіанти не підходять, є ще спосіб погашення касового розриву – банківський кредит або інші джерела зовнішнього фінансування. Для того, щоб оперативно отримати гроші при раптовому настанні касового розриву необхідно заздалегідь підготуватись. Найкраще оформити кредит у вигляді кредитної лінії, коли всі кредитні кошти не виплачуються відразу на рахунок, а після оформлення «чекають», поки клієнт дасть запит на виплату частини ліміту, або повної суми.
Порада від спеціаліста