Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Касовий розрив

Порада від спеціаліста

Касовий розрив – це тимчасова недостача коштів на рахунку компанії та нездатність здійснювати оплату витрат організації.

Про причини касового розриву і про те, як цьому запобігти, розповідає виконавчий директор аграрної компанії ГЛОБАЛ КОРМ ​​Олександр Янчук. Саме сільськогосподарський бізнес найчастіше стикається з касовим дефіцитом, причинами якого є розрахунки з аграріями на умовах післяплати і сезонними ризиками, пов’язаними з закупівлею зерна.

Причини касового розриву

Касові розриви не обов’язково є показником нерентабельності бізнесу. Часто з цією проблемою стикаються компанії, що з тих чи інших причин помиляються з об’ємом закупівель товару. Особливо до цього схильні організації, які торгують сезонними товарами.

Але все ж основними причинами касових розривів є нерентабельна бізнес-модель підприємства, помилки у пріоритетності платежів, відсутність контролю (або він недостатній) дебіторської заборгованості.

Крім факторів, про які йшлося вище, дефіцит грошових коштів може виникати з об’єктивних причин:

– затримки перерахувань від клієнтів;

 – експортні  чинники, пов’язані з валютною політикою. Наприклад, компанія підписала контракт на продаж товару у валюті за курсом 27 гривень за долар, а по факту доставки товару клієнту курс знизився до 26 гривень за долар. У такий спосіб, компанія – постачальник втрачає одну гривню заробітку і отримує дефіцит коштів на рахунку.;

 – різні умови розрахунку у постачальників і клієнтів. Найчастіше постачальники працюють на умовах передплати, а покупці за договорами післяплати, що призводить до дисбалансу на рахунку.

Прогнозування

Грамотне планування фінансових потоків є прерогативою фінансового директора, тому дуже важливо відповідально ставитися до підбору у компанію фахівця з фінансів. Адже для того, щоб запобігти наслідкам касових розривів або згладити їх, необхідна ефективна система контролю платежів і людина, яка зможе грамотно керувати процесом.

До переліку зобов’язань щодо запобігання касових розривів входять наступні:

– формування бюджету руху коштів;

– розробка критеріїв для послідовності платежів;

– формування бюджету доходів і витрат організації;

– складання і опрацювання платіжного календаря для оперативної роботи;

– контроль виконання бюджетів;

– проведення щоденного моніторингу того, що зроблено.

Існує універсальна і зрозуміла формула для розрахунку грошового потоку компанії, за допомогою якої можна виявити касовий розрив:

ГП = ЗГ + З - В, де

ГП – це грошовий потік  на кінець певного дня. Грошовий потік— це сукупність надходження і вибуття коштів за певний період часу, формованих у процесі господарської діяльності;

ЗГ – залишок грошей на початок цього дня;

З – зарахування

В – виплати.

Згідно з цією формулою, для визначення можливого касового розриву вам потрібно до залишку грошей на початок певного дня – і далі на кожен день – додавати надходження та віднімати виплати. Зарахування можна вносити, орієнтуючись на плани продажів, а виплати здійснювати на основі запланованих бюджетів. Якщо залишок плюсовий – це говорить про те, що у вас вистачає грошей на покриття зобов'язань, а якщо ввійшли в мінус – то у вас касовий розрив.

Такі розрахунки бажано робити на два і більше місяців уперед.

Для зручності цю формулу можна закласти в таблицю Excel і у такий спосіб сформувати платіжний календар компанії, у якому щодня ви будете бачити прогноз залишку грошей у майбутньому.

Також окрім Excel можна використовувати платіжний календар у будь-якій зручній для вас фінансовій системі.

Як вийти з касового розриву

Що робити, коли компанія вже зіткнулася з касовим розривом і відчула на собі всі «принади» недостачі коштів на рахунку?

Найголовніше правило – ніякої паніки!

Пріоритетність платежів

Насамперед, зіткнувшись із проблемою касового розриву, потрібно визначити пріоритетність платежів. Спочатку проводимо аналіз, які платежі можна відкласти без відшкодування штрафних санкцій за прострочення, а які необхідно погасити в терміновому порядку.

Сегментувати платежі за пріоритетністю

Далі потрібно сегментувати платежі за пріоритетністю. Тут кожна компанія сама для себе визначає важливі групи. Стандартно ця градація виглядає так, як описано нижче.

– Невідкладні, обов’язкові платежіз фіксованою сумою і датою. До таких відносяться кредити, податкові виплати, оплата оренди приміщення і розрахунки з постачальниками, у рамках договорів із якими діють штрафні санкції за прострочення платежів.

Платежі з відкритою датою або ті розрахунки, які можна відстрочити на пару днів. До таких, наприклад, відносяться зарплати співробітникам, інтернет-послуги та угоди з лояльними бізнес-партнерами.

– Лише після цього йдуть необов’язкові витрати: офісні, представницькі витрати тощо.

Відстрочка платежів

У ситуації, коли ви не можете вчасно розрахуватися з бізнес-партнерами, необхідно домовитися про відстрочку платежів і знайти компроміс по оплаті. Це можуть бути дрібні платежі, але які здійснюються з частою періодичністю. У такий спосіб ви показуєте партнеру свою надійність і спроможність, що в подальшому позитивно позначиться при укладанні нових контрактів. Роздрібнивши оплати постачальникам, ви будете довше з ними розплачуватися – тобто і грошей на рахунках буде залишатися більше.

Борги клієнтів

Якщо у вашій компанії є клієнти, які суттєво прострочили платежі за контрактами, то пора вибивати борги. Складіть список усіх боржників та починайте активну роботу по поверненню капіталу в компанію.

Можна почати з продзвону недобросовісних платників та з розсилок листів-повідомлень, де вказано суму боргу і дату його погашення. Більш радикальними заходами є припинення відвантажень, подача позовних заяв до суду, проте такі способи не гарантують оперативного вирішення проблеми.

Здача або продаж невикористовуваних активів

Якщо у компанії є активи що не використовуються у вигляді виробничого обладнання, техніки, приміщень, ви можете здавати їх в оренду або продати, щоб покрити недостачу.

Наприклад, виробнича лінія використовується рідко або тільки під спеціальні замовлення. Потрібно прорахувати, наскільки вигідно будете її продавати, щоб потім не піти в мінус при оренді таких потужностей у третіх осіб. Ще можна скласти графік роботи зі спецзамовленнями і визначити для себе, у які дні обладнання простоює і на який період його можна здавати без ризиків для компанії.

У будь-якому випадку потрібно заздалегідь прорахувати витрати, ризики, втрати і вигоди, які пов’язані з активами.

Бартер

Один із дієвих способів взаємозаліку між контрагентами – бартерний договір: ви пропонуєте партнеру якусь послугу/товар замість грошей. Наприклад, ви купили зерно на певну суму, а, крім переробки зерна, ваша компанія надає логістичні послуги. Таким чином, контрагент поставляє вам зерно, а ви на суму контракту надаєте послуги перевезення.

Факторинг

Якщо у вас із клієнтами налагоджено процес відстрочки, то є великий ризик касових розривів. Вийти з нього допоможе факторинг.

Такий тип кредитування дасть можливість отримання грошових ресурсів до того, як клієнт сплатить послуги. Ця послуга допоможе швидше повернути кошти в оборот компанії і скоротити касовий дефіцит.

У стандартному ланцюжку беруть участь три компанії: ваша, компанія-боржник і фактор (банк або факторингова компанія).

Фактор виплачує вам гроші замість покупця (орієнтовно 70–90% контракту), викуповуючи дебіторську заборгованість. За це фактор отримує свій відсоток. Після оплати боржника фактор доплачує залишок суми.

Овердрафт

Овердрафт – це рятівний круг при касових розривах, свого роду кредитна картка для компанії, за допомогою якої ви можете швидко отримати гроші. Ваша компанія може йти в мінус по поточному рахунку на встановлений ліміт. Головна відмінність такої послуги від кредиту полягає в тому, що всі кошти, які надходять на ваш розрахунковий рахунок, будуть автоматично погашати борг.

Передоплата

Найдієвішим способом для запобігання касових розривів є укладення договорів з покупцями на умовах передоплати. Можна пропонувати клієнтові різні «плюшки» у вигляді знижок при умові оплати всієї суми, пільгових/безкоштовних доставок для стимуляції покупців робити передоплату.

Є невеликі втрати при такому стимулюванні, але в майбутньому ці заходи допоможуть виключити ризики дефіциту коштів.

Кредит

Якщо попередні варіанти не підходять,  є ще спосіб погашення касового розриву – банківський кредит або інші джерела зовнішнього фінансування. Для того, щоб оперативно отримати гроші при раптовому настанні касового розриву необхідно заздалегідь підготуватись. Найкраще оформити кредит у вигляді кредитної лінії, коли всі кредитні кошти не виплачуються відразу на рахунок, а після оформлення «чекають», поки клієнт дасть запит на виплату частини ліміту, або повної суми.

 

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"