Порада від спеціаліста
Сьогодні, у цифрову добу інформаційного перенасичення та глобалізації, підприємцю непросто адаптуватися до ринкових умов і мінливих потреб споживачів. Чи потрібна йому допомога коуча, щоб глибше розумітися на бізнес-процесах, розвиватися особисто та вдосконалювати найважливіші аспекти своєї діяльності? Думками щодо цього поділилися 3 фахівці: експертка зі стратегічного впровадження змін, засновниця ТМ Open Business Space Марічка Артиш, розробник програм, консультант, тренер тренерів у компанії «Патрульна поліція України» Віталій Бєлов, голова Асоціації управління відходами Ніколь Данилова.
Що таке коучинг
«Ця давня практика виникла ситуативно. Вона спричинена потребою передавати практичний досвід із покоління в покоління, – пояснює Марія Артиш. – Окремі джерела проводять паралель коучинга з тренерством, інші протиставляють його наставництву, яке заведено в релігійних спільнотах і громадських організаціях. Та як би ми не називали це, спершу з’являється підхід, а потім хтось його описує й намагається структурувати. Тут як із дизайн-мисленням чи КРІ: ми застосовували такі підходи задовго до того, як їх описали й дали їм назву. Так відбулося і з коучингом. Через різність бачень цей термін не має буквального аналога в українській мові. Особливо ефективні методи коучингу у спортивних командах та скаутських організаціях, для останніх це взагалі основа всієї методики виховання».
На думку Віталія Бєлова, коучингом називають супровід у розвитку. Він може стосуватися як професійної, так й особистої сфери.
Мета і завдання коуча
Головне завдання коуча – допомагати коучі (людині, що проходить коучинг) у досягненні мети.
Інструменти роботи:
- ставити запитання, відповідаючи на які, клієнт починає краще розуміти свою мету, ресурси, обмеження, очікувані результати, поточну ситуацію. Такий аналіз дає змогу реально побачити ситуацію й сконцентрувати зусилля на головному;
- давати завдання, які розвиватимуть конкретні навички, необхідні для просування у сфері, або формуватимуть дисципліну;
- застосовувати до людини певні психологічні техніки, які допомагатимуть знайти нові ресурси, сили й можливості в темі розвитку.
«Чистий коучинг не дуже розповсюджений, – вважає Віталій Бєлов. – Найчастіше його елементи можуть застосовувати бізнес-консультанти, керівники підрозділів, психологи. Тож переважно вам пропонуватимуть мікс із коучингових, психологічних методик й елементів наставництва. Коучинг більш розповсюджений серед керівників і власників компаній, тобто людей, які розуміють свої сильні сторони, й водночас свої обмеження. І для розвитку бізнесу прагнуть розширити власні межі. Проте більшість людей не усвідомлюють потреби в розвитку й того, що коуч їм став би у пригоді».
Які бувають коучі
«Ситуативно нашими коучами (якщо ми дослухаємося до їхніх порад) час від часу стають друзі, рідні, колеги, випадкові люди, автори книг чи герої кінострічок, – вважає Марічка Артиш. – Щоб практично вибудовувати своє життя у суспільстві, нам подекуди потрібні поради, стимул щось переглянути, додатково проаналізувати або ж чарівний копняк на всіх етапах нашого життя. Тому питання більше в тому, як зрозуміти, хто саме вам потрібен».
Якщо говорити про постійну практику коучингу (ми плануємо зустрічі, їхній перебіг, очікуємо певних результатів), то тут є два варіанти:
- коучинг для особистого розвитку (лайф-коучинг);
- професійний, або бізнес-коучинг.
Все інше – похідне. У разі наймання коуча велике значення має чітке розуміння, що повинно стати результатом, а також контроль змін на шляху до нього.
Скільки це коштує
«У коучингу немає меж ціни, тут, як у консалтингу, швидше йдеться про бренд (ім'я експерта або компанії), локацію (експерт у Києві й у Тернополі коштуватиме різно, і це не питання рівня фахівця, а попит на різних ринках) та уявлення клієнта. Для калькулювання найзручніший погодинний розрахунок, але ціна години може бути дуже різною, від 1 тис. грн до 1 тис. у. о.», – каже експертка зі стратегічного впровадження змін.
«Вартість послуг залежить від кваліфікації коуча, складності завдання й заробітку клієнта, – додає Віталій Бєлов. – У коучів-початківців година може коштувати 300–500 грн, у досвідченіших фахівців – кілька сотень доларів. В окремих випадках, це трапляється досить рідко, вартість залежить від рівня заробітку клієнта. Людина має платити значну для себе суму, щоб консультація цінувалася, а рекомендації коуча виконувалися».
Плюси й мінуси коучинга
Плюси:
- зменшення ризиків/втрат та/або підвищення ефективності;
- отримання кращих результатів у житті, роботі, спорті;
- розвиток, заточений під вас;
- персональна освітня траєкторія;
- можливість позбутися бар'єрів у розвитку.
Мінуси:
- ризик виникнення почуття меншовартості;
- залежність від зустрічей із коучем, коли бажаним результатом стає сам процес;
- залежність результату від зусиль людини;
- необхідність пропрацьовувати часом складні для себе питання, що тягнуть вниз.
Власний досвід: чи потрібен коуч
«Мені в житті коучів бракувало, – ділиться Марічка Артиш. – Стосовно вибору експерта найефективнішими виявляються ті, кому доводилося розв’язувати проблеми у сфері, якій консультують. І не обов'язково ця людина знається на коучингу – багатом практикам взагалі не відомий цей термін. Можливо, це звучить непрофесійно, але коучинг в Україні ще не став системним напрямом, як і психотерапія».
«Я сам працював із коучами, навчався коучингу та проводив коучинг, – розказує Віталій Бєлов. – Раджу обирати людину, до якої є ставлення. Ви не повинні любити коуча, бо любов – це надто тісні стосунки й відвертатимуть вашу увагу. Ви не повинні боятися чи ненавидіти його, бо стосунки також можуть впливати на результат. Це має бути людина, на яку ви зважатимете, якій до снаги ставити проблемні питання, що спричинятимуть тривалі роздуми над ситуацію і таким чином спонукатимуть до розвитку. Уникайте коучів, що дають багато порад чи починають вас вчити, розжовувати всі відповіді, бо так він позбавляє вас можливості зростати. Не беріть надто дорогого чи дешевого коуча, бо вартість не завжди корелює з результатом».
«У сучасних умовах доступу до глобального інвестиційного середовища (можливості краудфандингу, інвест-хаби тощо), появи новітніх ринків (зелена енергетика, цифрові валюти, IT) попит на коучів для підприємця зростає, – каже Ніколь Данилова. – Бізнесмени змінюють профіль роботи, інвестують у більш прибуткові види діяльності або диверсифікують напрями діяльності й потребують швидкої адаптації у новому середовищі, тому особисті коучі стають необхідністю. Проте я не розглядаю коучинг лише як роботу над особистісними якостями, як мотиваційні промови й заряд на успіх. Коуч – це професіонал, який має досвід діяльності на певному ринку. Він є системною людиною зі стратегічним баченням, достатньо харизматичною особистістю, яка може організувати аудиторію, мотивувати на досягнення обговорених цілей. Тож особистий коуч для підприємця – це не марнотратство, а допомога!»
Порада від спеціаліста