Стартапи по всьому світові шукають фінансування проектів. Задля досягнення мети у тому числі запускають і кампанії на краудфандингових платформах. Втім, багато хто з новачків не розуміють принципів роботи таких платформ. Тому «Будуй своє» зібрав найважливішу інформацію про краудфандинг для початківців.
Краудфандинг: із чим його їдять
Підприємці мало не щодня читають інформацію про успіх стартапів з українським іменем у стрічках новин та соціальних мережах. Серед найвідоміших українських стартапів, що отримали кошти на краудфандингу: iBlazr — аксесуар для iPhone, PetCube — забавки для тварин, Ugears — дерев’яні 3D-пазли тощо.
Багато хто з молодих підприємців захоплюються перемогами українців. Проте деякі з них помилково вважають, що краудфандинг підходить лише для фінансування технологічних проектів. Насправді все інакше. Краудфандинг (сrowd funding, з англ. сrowd — натовп, funding — фінансування) — англомовна назва процесу співфінансування найрізноманітніших проектів людьми з будь-яких частин світу.
Як не дивно, це поняття у різних його проявах відоме багато століть поспіль. До прикладу, раніше люди з уста в уста передавали інформацію про намір збудувати храм, школу або відновити будівлю після стихійного лиха, пожежі тощо.
Сучасна форма краудфандингу, дещо подібна до минулої, сформувалася на початку 2000-х років. По суті, це той самий збір грошей на проекти людьми з різних куточків світу. Зрозуміло, що наразі інформація про збір передається не лише за допомогою усного спілкування, а й через інтернет — у соціальних мережах, на краудфандингових платформах. Тобто, на інтернет-майданчиках, де автори ідеї розміщують інформацію про проект та спілкуються з користувачами цих сайтів — потенційними інвесторами.
Наприклад, зараз найвідоміші у світі — це IndieGoGo, Kickstarter. В Україні — «Спільнокошт», Na-starte, RazomGo. Детальніше про ці платформи ми розповімо у наступному матеріалі на нашому порталі.
До того ж краудфандинг — це не тільки про збирання грошей, це можливість розказати про себе світу малому та середньому бізнесу, винахідникам та іншим талановитим людям. Окрім цього, отримати зворотній зв’язок для авторів, відгуки — критику, слушні пропозиції, зауваження тощо.
Краудфандинг — це і можливість протестувати ідею на міцність, наскільки правильно та вдало вона оформлена, наскільки правильно розроблена стратегія продажів, маркетингу тощо. Ну, а у випадку успішного завершення кампанії — отримати і кошти на розвиток проекту, і впізнаваність. Адже спеціалізовані ЗМІ регулярно відслідковують списки переможців на платформах та пишуть про них.
Тому підприємці з України і всього світу все частіше звертаються за співфінансуванням саме до краудфандингу.
Принцип роботи: починаємо обережно
Перед стартом кампанії підприємцеві потрібно дізнатися якомога більше інформації про краудфандингову платформу.
На будь-якій краудфандинговій платформі взаємодіють 2 типи «персонажів». Перший — це автор проекту, засновник бізнесу або ідеї. Саме він та його команда викладають проект на сайт до уваги користувачів. Другі — бейкери, зареєстровані користувачі, що одноразово або на регулярній основі переказують кошти на підтримку того чи іншого проекту.
Бейкери роблять це не «за спасибі», а зазвичай за винагороду. Так, користувачі IndieGoGo, Kickstarter надають гроші за умови отримання продукту після запуску серійного виробництва. Іншими словами, бейкери розраховують отримати продукт найпершими, ніж будь-хто з потенційних покупців по всьому світу. Іноді бейкери перераховують кошти в обмін на подарунок. Наприклад, якщо це був збір коштів на знімання фільму, отримують частину тарілки, яку розбивають перед початком знімання фільму. У деяких випадках в обмін на фінансування бейкери претендують на частину компанії. Це практикується на платформі Fundable.com.
Разом з обробкою інформації про платформи підприємцеві потрібно зробити «домашнє завдання». Адже від якості та сумлінності його виконання залежить фінальний результат. Проект або злетить, або пропаде.
Під «домашнім завданням» мається на увазі, що перед стартом акції варто пропонувати бейкерам тверду ідею з чітким баченням, як її можна продати. Ну, а для позитивного завершення кампанії потрібні і ретельне планування, і підготовка, і структура, і вдала презентація. Вдала презентація — це передусім якісні та емоційні фото, відео, текстовий контент, промо.
У випадку, коли все зроблено правильно, по завершенні акції — до 90 днів — автор ідеї або підприємець отримують і кошти, і впізнаваність. Бейкери — подарунки від засновника проекту, у який фінансували кошти. Платформа забирає до 10% комісії у випадку 100% зібраної суми, а понад 50% зібраної суми — до 15%, як у RazomGo. А у випадку провальної кампанії, тобто суми менше 50%, кошти повертаються бейкерам.
Тим не менше, підприємці все частіше обирають краудфандинг для фінансування. Адже в Україні та й по всьому світові — чимало небайдужих людей, які повірять у проект і вкладуть у нього свої ресурси. А чудові ідеї зрештою втіляться у життя!