Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Чи потрібно отримувати бізнес-освіту

Олена Залєвська

Порада від спеціаліста

Щоб розвивати свою справу, бути ефективним підприємцем і менеджером, керувати людьми, розумітись на торгових операціях, необхідно вчитися. Яка освіта й навички для цього потрібні, розповіла кар'єрна консультантка, LinkedIn- експертка, засновниця Career Academy, авторка книги «Вы можете больше» Олена Поліщук (Cабрі).

Дискусії щодо того, чи потрібні бізнесмену спеціальні знання, точаться постійно. Одні, плануючи власну справу, спочатку отримують дипломи у вишах, другі віддають перевагу різноманітним курсам та інтенсивам. Треті ж вважають, що кращий вчитель – це досвід, і щоб чомусь навчитися, слід плідно працювати.

Істина, як завжди, десь посередині. Дійсно, щоб розпочати бізнес, у вас ніхто не вимагатиме диплому. З іншого боку, дисципліни, що викладають в університетах, як мінімум стануть вам у пригоді, як максимум – забезпечать успішну підприємницьку діяльність. Рано чи пізно бізнесмени постають перед необхідністю опанувати ці знання.

Потрібні дисципліни можна поділити на кілька напрямів.

Економіка, фінанси та бухоблік 

Дають розуміння, як функціонує ринок, як управляти фінансовими потоками. Ви отримаєте уявлення про доходи й прибутки, стратегію розвитку підприємства, бізнес-плани. На таких факультетах багато уваги приділяють темі управління персоналом. На фінансових і бухгалтерських спеціальностях ви дізнаєтеся про банківські транзакції, податки та облік – з усім цим кожен неминуче матиме справу, навіть якщо відкриє мікробізнес.

Навички бухгалтера або фінансового фахівця корисні для будь-якого підприємця. Безграмотність у питаннях податків й обліку зруйнувала не одну перспективну молоду компанію. Навіть якщо ви не будете виконувати функції фінансового директора або бухгалтера, ці знання захистять вас від помилок і допоможуть запобігти зловживанням з боку підлеглих.

Знання фінансового менеджменту дасть розуміння, як працює ринок цінних паперів, як вберегтися від підприємницьких ризиків, як вести фінансові документи тощо. 

Маркетинг і реклама

Сьогодні маркетинг відіграє величезну роль в усіх сферах життя. Без нього практично неможливо існування сучасного бізнесу. Знання в цій сфері допомагають продавати свої ідеї та продукти. Ви зрозумієте, як визначити цільову аудиторію, як зацікавити її та презентувати продукцію, як залучити інвесторів. Вам обов'язково знадобиться таргетинг, вміння комунікувати з людьми, впливати на їхній вибір та перетворювати потенційних покупців на надійних клієнтів. Крім того, вивчення маркетингу, реклами та напряму зв'язків із громадськістю вбереже вас від співпраці з недобросовісними маркетологами, що нерідко призводить до збитків для бюджету і серйозних втрат репутації.

Менеджмент

По суті, дана наука вивчає все, що пов'язано з керівництвом. Це безпосередньо ті ролі та обов'язки, які повинен виконувати й знати кожен підприємець. Хто вважає, що роботі й управлінню колективом не потрібно вчитися, саме той і немає потрібного досвіду. Керівник підприємства – це передусім головний менеджер, який знає, як і що потрібно робити, аби бізнес був ефективним і розвиненим, а працівники – вмотивовані й задоволені. А для цього потрібно вчитися.

Ще підприємцю можуть знадобитися такі корисні скіли, як ораторська майстерність (для вміння володіти аудиторією, чіткого постановлення завдань, зрозумілого формулювання власної думки й цілей компанії) та основи програмування (щоб не витрачати час і зайві гроші, звертаючись до IT-спеціалістів щодо елементарних питань, а використовувати, наприклад, NoCode-технології). 

Шлях МВА

«Коли мені було 28, я працювала начальником відділу американської компанії, – поділилася досвідом Олена Поліщук. – За два роки я зрозуміла, що можу більше, і пішла вчитися на МВА (Master of Business Administration). У моїх планах була кар’єра в міжнародній компанії, тому я обрала американську програму з кампусами в Дубаї, Бостоні та Шанхаї. Навчання в бізнес-школі змінило моє життя. До речі, останній предмет був саме «підприємництво». Після закінчення школи я на чотири роки повернулася до Києва, де, крім постійної роботи, стала консультувати малий бізнес, читати лекції в бізнес-школі. Зараз я допомагаю директорам і підприємцям розвивати свій бренд онлайн, використовуючи LinkedIn».

Під час вибору навчання експертка рекомендує відповісти собі лише на три питання: 

  • де я хочу опинитися в майбутньому? 
  • де я зараз? 
  • чого мені не вистачає?

Сучасна освіта

Бізнес-школа – це не лише лекції, а й можливість перебувати в атмосферному колі (нетворк) випускників, колег, менторів, експертів, де ви навчаєтесь розв’язувати проблеми на досвіді інших людей, бізнесів, організацій, ринків тощо.

Освітні заклади, які радить експертка:

  • «В Україні рекомендую британську програму Единбурзької бізнес-школи в House of Knowledge, де лектори – керівники й підприємці. Так, фінанси там читає Іван Компан з Deloitte, лідерство – професорка й керівниця школи Наталія Кривда, Олена Сергєєва – бізнес-коуч і колишня генеральна директорка Mary Kay», – каже консультантка з кар’єри.
  • На Заході популярні акселератори, інкубатори при бізнес-школах (Stanford, Insead. Рейтинг американських програм для підприємців); 
  • У США є Міністерство малого бізнесу – Small Business Administration, яке займається освітньою роботою. Воно вчить, як відкрити фірму, скласти бізнес-план, розвивати бізнес, які платити податки тощо.

Останнім часом стало популярно соціальне підприємництво для розвитку громад. Є спільноти і майстермайнди (групи за інтересами) підприємців, жінок тощо.

«Свій бізнес, проєкт, консалтинг – це як подорож у відкритому морі, де різні хвилі, – каже Олена. – Ти починаєш з ідеї, вивчаєш ринок, конкурентів, пишеш план, тестуєш гіпотези, довго вивчаєш клієнтів, потім пропонуєш свій продукт, постійно вдосконалюєш пропозицію. Будьте готові до того, що вчитися потрібно буде завжди. Не завадять книги, онлайн-курси, відвідування заходів, участь у спільнотах і групах – все це частина навчання».

Підприємництво – інше мислення. Зрозуміти це допоможуть книги Наполеона Хілла та Дейла Карнегі. А ще пропонуємо

20 найкращих видань для підприємців за версією редакторки й засновниці The Fitrepreneur Сари Антон.

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"