Застосування штучного інтелекту допоможе знизити рівень шахрайства у фінансовому секторі
Новини Ощаду
Про це під час круглого столу на тему «Шахрайство на фінансовому ринку: нові методи та інструменти протидії злочинцям», організованого «Фінансовим клубом», заявив Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку.
Він наголосив, що незважаючи на появу нових, більш «вишуканих» шахрайських схем, від яких потерпають навіть фінансово обізнані люди, банки постійно вживають належних заходів для зниження рівня шахрайства та продовжують вдосконалювати власні системи захисту від кіберзлочинців.
На круглому столі було оголошено загальну статистику НБУ: кількість незаконних дій з платіжними картками, які зафіксували банки в Україні в 2023 році, зросла на чверть та становить 272 тисяч операцій. Водночас сума збитків від платіжного шахрайства становить майже 833 млн грн, і це на 73% більше від показника попереднього року. Середня сума незаконної операції перевищила 3 тис. грн, що на 39% більше ніж у 2022 році.
Найбільш розповсюджений спосіб шахрайства (80% загальної суми збитків) пов’язаний із соціальною інженерією – «виманюванням» персональних даних клієнтів. На 30% зросла й сума однієї незаконної операції в мережі Інтернет (вона перевищила 3100 грн проти 2400 грн у 2022 році).
А от шахрайство з фізичними пристроями – накладками на банкомати, POS-термінали, термінали самообслуговування тощо – майже відійшло в минуле. Його частка становить лише 17%.
Антон Тютюн розповів, що зростання обсягів шахрайства в Інтернеті зумовлено зокрема значною кількістю інформації в соцмережах щодо виплат від держави та різноманітних міжнародних фондів. Не слід переходити за посиланнями для отримання будь-якої допомоги, потрібно завжди перевіряти надійність джерел, з яких надходить інформація щодо можливості отримання будь-яких виплат.
Якщо клієнт отримує підозрілі дзвінки ніби від банку або йому надходять незрозумілі коди, повідомлення про операції, які він не здійснював, у першу чергу слід телефонувати до контакт-центру банку, блокувати картку та обліковий запис.
Щоб запобігти втратам коштів з карток клієнтів, відповідним підрозділом Ощаду здійснюється цілодобовий онлайн-моніторинг для виявлення та протидії шахрайським атакам.
«Сьогодні виклики, з якими зіштовхуються банки у сфері кіберзахисту, вийшли на новий рівень. Звичні системи рано чи пізно втрачають актуальність. Впровадження ШІ-рішень для виявлення шахрайства та достатня увага до кібербезпеки перестали бути конкурентною перевагою. Тепер це нагальна потреба. Тому ми як індустрія маємо робити більше», – стверджує Антон Тютюн.
Рішення, побудовані на технології штучного інтелекту, швидко та економічно обґрунтовано розв’язують проблему. Такі інновації покликані мінімізувати або навіть повністю усунути існуючі випадки шахрайства та виявити можливі нові механізми роботи зловмисників.
«Впровадження ШІ-рішень оптимізує трансакції, покращує взаємодію з користувачами, проте найважливішим є те, що подібні новації сприяють виявленню випадків шахрайства та підвищують безпеку здійснення платежів. Системи, що базуються на ШІ-технології, враховують найменші аномалії та підозрілу активність. Тому потрібна імплементація найкращих практик з використанням ШІ в частині аналізу поведінкової моделі клієнта для прийняття рішення в автоматичному режимі про посилену автентифікацію, відхилення операції, якщо вона не є типовою, блокування додатку тощо. Словом, технологічні рішення мають враховувати дуже багато факторів», – резюмує топменеджер Ощаду.
Новини Ощаду