Юлія Кухтюк, учасниця реаліті-школи бізнесу «Будуй своє», співвласниця мотомайстерні KS custom (м. Київ), розповіла про цей бізнес — його стереотипи та складнощі. А також — про уроки для підприємства і плани на майбутнє.
— Юліє, як ти потрапила у цей бізнес?
— Я не мала досвіду обслуговування будь-якої техніки до знайомства з майбутнім чоловіком. А він, навпаки, з 14 років разом з батьком все ремонтував. Відповідно, у нього є розуміння, як усе це працює, і що робити з тією або іншою технікою. А головне — це йому подобається! Тому ми й вирішили відкрити власну справу з ремонту мототехніки у кризовому 2014 р. Обрали концепцію — кастомізацію й тюнінг. Іншими словами, планували виготовляти деталі, змінювати стиль, додавати якусь «родзинку» тощо.
— Скільки грошей знадобилося на відкриття KS custom?
— $3 тис. власних коштів, що ми отримали як подарунок на весілля, а потім поклали на депозит (сміється). На закупівлю обладнання для кастомізації — 2 зварювальні апарати і набір необхідних інструментів — знадобилося $2 тис. Втім, витрати могли б бути набагато більшими, якби інструмент ми купували не у свекра, а за ринковими цінами. Все інше витратили на оренду приміщення у 38 кв. м на території промислової зони по бул. Вацлава Гавела — $200 на місяць.
Офіційно відкрилися 6 червня 2014 р., коли все підготували і отримали документи про реєстрацію підприємства.
— Розкажи, що змінилося у концепції підприємства за роки існування?
— Якщо спочатку ми вирішили спеціалізуватися на кастомізації, то наприкінці сезону — у серпні-вересні 2014 р. — зрозуміли: на кастомізації та тюнінгу далеко не заїдемо. Отже, час запропонувати клієнтам повний цикл послуг з обслуговування мотоциклів японського, американського та європейського виробництва — ТО, капітальний ремонт, післягарантійне обслуговування тощо.
Хоча це рішення багато чого вимагало. Перш за все нового, більшого приміщення — вже не за $200, а за $500 на місяць. Але й це — не головне. Потрібні були механіки — облаштування як мінімум 2 робочих місць, підйомники, інший інструментарій. Це коштувало нам вже не $3 тис., а у 10 разів більше — $30 тис.
Саме тоді ми й розділили напрямки, які ведемо: кастомізація була за чоловіком, ремонт та обслуговування — за мною. З роками обслуговування й ремонт мототехніки стали основним напрямком нашої роботи, а кастомізація — навпаки.
— Як просували мотомайстерню?
— Застосовували різні засоби по різних каналах. З обслуговуванням спрацювало просування в інтернеті, контекстна реклама тощо. Провідну роль зіграли соціальні мережі. З кастомізацією інакше — ми спробували розповісти про себе на виставках, і це було не виграшне рішення. Насправді просуванню істотно сприяла кастомізація «народного» мотоцикла Yamaha YBR125, про яку написало не одне видання. Хоча особисто я вважаю найкращою рекламою для нас сарафанне радіо.
— А хто — клієнти таких послуг?
— Чесно кажучи, 99% — чоловіки. Жінки — 1% або й менше, у нас лише 3 клієнтки. Вік — від 22 років. До речі, клієнти у нас постійні — 75% обслуговуються регулярно, всі інші — коли проїздом у місті тощо. Щодо послуг — найчастіше замовляють ТО, заміну масел, обслуговування вилки.
— Як тобі — жінці — працювати у нежіночому бізнесі?
— Є свої мінуси. Наприклад, коли хтось телефонує та запитує про послуги, іноді просять покликати до телефону старшого, оскільки переконані, що жінка не може бути співвласником і розумітися на ремонті мототехніки. Та й це не все — інколи буває складно керувати майстрами з ремонту техніки, знайти до кожного свій підхід. Однак є й плюси — я реалізую свої задуми, маркетингові фішки. Важливе і спілкування з цікавими, неординарними людьми.
— Чи існує сезонність?
— Так, сезон — з березня по вересень.
— А як щодо складнощів у цьому бізнесі?
— Це й сезонність, і вміння або невміння виділити свого клієнта. Наприклад, у певний період часу ми брали на обслуговування мопеди. Але згодом від цього відмовились — у клієнтів не збігалися очікування з реальністю.
Тепер не беремо на обслуговування мотоцикли, старші за 1991 р.в. і китайського виробництва. Такі обмеження з’явилися не одразу, а внаслідок певного досвіду, не завжди позитивного. Через це ми розробили інструкції, як саме працюємо з клієнтом.
До прикладу, коли беремо техніку на обслуговування, то виставляємо рахунок: повна передоплата за запчастини й матеріали, а кошторис за послуги рахуємо на умовах післяплати. Останній включає повний перелік послуг, що можуть знадобитися під час ремонту. Таким чином клієнт розуміє орієнтовні витрати на наші послуги. Якщо послуг знадобилося менше, ми про це повідомляємо і зменшуємо рахунок.
— А як щодо конкуренції?
— Ринок щороку поповнюється новими учасниками. Але у кожного свій спектр послуг, свої особливості.
— Юліє, розкажи про плани на найближчий час.
— Розширити спектр послуг, приймати замовлення на кастомні роботи від клієнтів з інших міст. Тобто, щоб клієнти надсилали опис майбутньої запчастини, а ми її виготовляли тут, на місці, маючи необхідні кондуктора та шаблони.