У будь-яку пору року на франчайзинговому ринку країн СНД — досить значна кількість сезонних франшиз. Традиційно напередодні літа пропонують відкривати на пляжах і у парках тимчасові точки з морозивом або розливним пивом, а також атракціони. З середини осені можуть з’явитися поодинокі пропозиції з продажу глінтвейну.
Але пік пропозицій настає наприкінці листопада і на початку грудня. Причому якщо вище перераховані — цілком адекватні та працюючі бізнеси, які, дійсно, реально встигнути окупити за сезон, то франшизи, про які йтиметься далі, скоріше схожі на фейкові.
Про те, чому такі франшизи слід ретельно аналізувати перед покупкою, або й взагалі — не купувати, «Будуй своє» розповідає виконавчий директор компанії ФРАНЧ Роман Кирилович.
1. Франшиза з продажу светрів з оленями і в’язаних вовняних шкарпеток
З року в рік напередодні новорічних свят у нашому каталозі франшиз franch.biz з’являються подібні пропозиції. Спершу ця ідея може здатися цілком робочою. Адже в період з 1 грудня аж до 14 лютого (День закоханих) так багато святкових приводів, щоб презентувати комусь із близьких светр з оленями, вовняну шапку або шкарпетки (ця річ взагалі з розряду подарунків must have).
Причому франчайзер запевняє, що точка відбивається, якщо продавати хоча б кілька сотень светрів на місяць. Невже бракуватиме покупців, яким потрібен такий светр?
На практиці ж, як пишуть самі франчайзі, на початку грудня у будні продажі складають буквально кілька одиниць товару, на вихідних — у межах 1-2 десятків. І то — це в грудні. А з перших чисел січня продажі стрімко падають до нуля.
Крім того, франчайзі, які вже працювали із цим франчайзером, скаржаться на завищені відпускні ціни, відсутність ходових розмірів і кольорів, проблеми з логістикою, відмову викуповувати залишки тощо.
В результаті виходить, що в цілому франшиза є, і ніхто не приховує, що вона сезонна. Ось тільки існує маса проблем із запропонованою бізнес-моделлю.
2. Франшиза з продажу ялинок
Мабуть, зайве нагадувати, що головний новорічний символ — ялина. Можливо, для багатьох це буде відкриттям, але перед Новим роком багато франшиз, що пропонують торгувати вічнозеленими деревами. Причому пропозиції найрізноманітніші, оскільки по такій франшизі можна продавати зрізані дерева, штучні ялини або ж блакитні ялинки у діжках.
Все нібито нічого, втім, згадайте, скільки днів на рік можна торгувати лісовою красунею незалежно від її «комплектації»? Правильно, від сили 2 тижні. А заодно ще згадайте торгові точки з покинутими деревцями, та скільки ваших знайомих категорично, «раз і назавжди» обзавелися штучними ялинками.
Очевидно, далі немає сенсу пояснювати, що вплутуватися у таку авантюру не варто.
3. Франшизи з продажу відеопривітань від Діда Мороза
Зрештою, розглянемо третій передноворічний «хіт». У цьому випадку треба включити уяву на повну, щоб візуалізувати, чим саме вам доведеться торгувати.
Франчайзер, дійсно, пропонує вам продавати відеопривітання. Аби полегшити вашу працю, він надішле «конструктор»: по кілька варіантів відеопривітань для хлопчиків і дівчаток. Вони просто відрізнятимуться за контентом. А ще ви отримаєте набір звернень Діда Мороза до дітей із стандартними іменами. Все, що потрібно буде зробити продавцю послуги — лишень зістикувати іменне звернення зі стандартним привітанням, а потім відправити «змонтований» сюжет на пошту замовника. Заковика у одному — як і кому реалізувати таку «унікальну» послугу? Вважаю, подальші пояснення зайві.
P.S. Звичайно ж, досить дивні франшизи бувають на ринку незалежно від сезону. Кілька прикладів: франшиза з продажу менструальних чаш, або з продажу освячених червоних ниточок на зап’ястя, привезених зі Священної Землі, або франшиза по доставці листів з Хогвартса. Перед тим, як захопитися такими привабливими пропозиціями, подумайте, а скільки у такого товару/послуги може бути покупців? Ви справді зможете продавати цей товар тисячами одиниць на місяць? І тільки після цього приймайте рішення.
Вітаю з Новим, фінансово вдалим роком!