Досвід топів
Холдінгова компанія «Модерн-Експо» зараз об’єднує заводи з виробництва торгівельного та холодильного обладнання для рітейлу у м. Луцьку, Верхньодніпровську та м. Вітебськ у Білорусі. Компанія вже відкрила філії та представництва у Великобританії, Франції, ОАЕ, Німеччині, РФ і продає продукцію у шість десятків країн світу. Дивно, але нинішній співвласник та генеральний директор «Модерн-Експо» починав шлях до цих висот… на зламаному автомобілі.
Початок «з нуля»
Двадцять п’ять років тому Петро Пилипюк закінчив один з луцьких інститутів. Що далі? Вибір був невеликий. Працювати за спеціальністю пропонували за «смішні» гроші. Амбітний випускник вирішив піти на «підприємницькі хліба». Об’єднавшись з друзями, пан Пилипюк почав возити з Польщі продовольчі товари для перепродажу. Вітчизняний споживчий ринок тих часів як губка, «всмоктував» в себе будь-який товар. Справи у компаньйонів йшли непогано.
Але подальшу долю підприємця вирішила ДТП. Під час однієї з подорожей машину для транспортування товару було розбито. «Цей випадок став поштовхом для думок про започаткування більш передбачуваного та масштабного бізнесу. Так я прийняв рішення реалізувати себе на терені торгівельного обладнання», — розповідає Петро Пилипюк. Початок було покладено поставками скляних вітрин київського виробництва до магазинів Луцька. І новий висновок — на простій дистриб’юції великі статки заробити не вдасться. Треба відкривати власне виробництво та розвивати свою марку.
Як наслідок, рівно через рік після інституту, у 1994 р. було засновано компанію «Модерн-Експо». Її статутний капітал склав $600. Ще мали невеличкий цех у підвальному приміщенні. А от ризик провалу був величезний — у майбутнє виробництво було вкладено всі вільні кошти. Але поступово компанія розвивалася, до неї прийшли гарні фахівці. Виробництво розширили настільки, що з’явилась можливість налагодили збут на київський ринок. Згодом почалися і перші експортні продажі продукції.
Стрімкий розвиток
Вже у 1997 р. було створено україно-польське СП. На той час цивілізований рітейл в Україні тільки-но починав свій розвиток. Скрізь ще торгували з прилавків. Натомість у Польщі розбудова супермаркетів йшла повним ходом. Новостворене СП отримало прямий доступ до європейського досвіду і розробок у сфері торгівельного обладнання. Ще й польські інвестиції. Можливості для розвитку значно збільшилися. На нерозвиненому українському ринку з’явився виробник обладнання за європейськими стандартами. Це стало визначною подією.
Виробництво розширювалось, і через три роки «Модерн-Експо» придбало недобудований завод у Луцьку (просто виробниче приміщення) і найсучасніше обладнання.
«Знов величезний ризик, адже реалізація цих планів потребувала значно більших коштів без будь-яких гарантій на їх повернення, ніж дозволяла нам тогочасна фінансова ситуація», — зазначає Петро Пилипюк. Але «гра була варта свічок» — компанія вийшла на принципово новий якісний рівень та почала випускати продукцію, яка користувалася просто шаленим попитом. Як пригадує пан Пилипюк, підприємство елементарно не встигало задовольняти попит на свою продукцію. Проблему вирішило відкриття ще одного виробництва в Україні та заводу у Білорусі.
Підприємцю вдалось створити справжній технологічний парк для сфери виробництва торгівельного обладнання в Східній Європі, запровадити принципи Lean або ощадливого виробництва. Саме завдяки цьому «Модерн-Експо» пройшла останній кризовий період порівняно безболісно.
Зараз на підприємствах компанії «Модерн-Експо» працює 3 тис. людей, а географія експорту розширилася вже на 60 країн світу.
Плани
Як розповідає пан Пилипюк, у найближчі плани холдингу «Модерн-Експо» входить створення науково-виробничого «RetailBusinessHub». У хабі планується поєднати навчальний центр (там розроблятимуться інноваційні проекти) та потужності для впровадження новітніх розробок.
Вже зараз компанія приєдналась до масштабного міжнародного проекту розробки концепції «магазин майбутнього». Він був започаткований до всесвітньої виставки EXPO 2020 у Дубаї. Разом з «магазином майбутнього» організатори заходу ініціювали ще кільканадцять інноваційних проектів у сферах нерухомості, навколишнього середовища, інформаційних технологій та ін. Їх здійснюють інноваційні компанії по всьому світу. Результати буде представлено на EXPO 2020.
А у виробничих завданнях «Модерн Експо» — протягом п’яти найближчих років увійти до ТОП-3 світових виробників торгівельного обладнання. І ці плани, як підкреслює Петро Пилипюк, є не просто мріями, а результатом точного розрахунку. І, треба визнати, що розвиток компанії «Модерн-Експо» не залишає місця для сумнівів щодо того, що всі поставлені завдання цілком реалістичні. Зовні, можливо, здається, що пусковим механізмом всього стала розбита автівка і неможливість далі займатися «човниковим» бізнесом. Але можна глянути і під іншим кутом. «Модерн-Експо» — яскравий приклад того, як досягати успіху, діючи на межі можливостей та ресурсів компанії та власника.
Досвід топів