CEO Ulichnaya Eda Роман Тугашев розповів «Будуй своє» про те, як фестивалі впливають на смакові вподобання українців.
— Романе, розкажи історію фестивалю «Уличная еда»?
— У 2013 р. провели три фестивалі. Перший — у галереї «Лавра». Два наступних — на ВДНГ. На першому було 7 учасників, але ми не розрахували кількості їжі, бо не передбачили кількість відвідувачів. Далі таких проблем не виникало. Загалом у перший фестивальний рік заходи відвідало 5 тис. гостей.
— Чому обрали Арт-завод «Платформа»?
— У 2014 р. ми провели фестиваль на паркувальному майданчику Даринку. Тоді ж мій партнер, власник Арт-Заводу «Платформа», вирішив розвинути територію полишеного Дарницького шовкового комбінату. І запропонував мені проводити фестивалі на цій території. Тоді у мене було багато сумнів: метро Лісова, промислова зона? І все ж я вирішив ризикнути, і недарма. Поступово відремонтували приміщення, зробили озеленення. Загалом відновили 120 тис. кв. м.
— Наскільки змінився фестиваль за 5 років?
— Не змінилося те, що фестиваль — це чудова нагода протестувати себе та свій продукт, заробити грошей. За час існування сформувалося коло постійних учасників, додалося 10-20% нових. Загалом — 50-80 учасників щоразу.
— Романе, кухня яких народів світу представлена на фестивалі?
— Чесно? Простіше перерахувати, яких кухонь не було представлено (сміється) — від бургерів до м’яса оленів. За роки існування вибір став значно більше. Наразі вулична їжа — це не лише хотдоги з майонезом і кетчупом, а й сотні інших смачних страв. На фестивалі 4-5 серпня «5 years 5 senses» була навіть африканська кухня. Однак і гості стають вимогливішими. Це нас спонукає рухатися вперед.
— На твою думку, які тенденції на ринку вуличної їжі?
— Для розуміння, за кордоном до стріт-фуду ставляться позитивно та без упереджень, чого не вистачає українцям. В ЄС не морочать голови прапорцями, банерами, декором, інсталяціями тощо. Український же гість — вимогливий, йому швидко все приїдається. Що ще? На жаль, до сьогодні існує багато стереотипів.
Велика частина людей вважають стріт-фуд шкідливою їжею. Хоча тепер практично у кожного учасника наших фестивалів можна знайти щось для ЗСЖ. На заходах представлені страви на будь-який смак і на будь-яку ціну в залежності від собівартості компонентів. Але у кожного учасника ми перевіряємо собівартість продукту і націнку. Внаслідок цього у гостей завжди існує вибір різних цінових категорій: з'їсти бургер за 60 грн або за 120 грн. Втім, ми не дозволяємо продавати дешеві, неякісні продукти. Ретельно це контролюємо.
— Твої прогнози щодо фестивалів із вуличною їжею?
— Як бачимо, у регіонах поки що рівень організації фестивалів — як у Києві зо 5 років тому. Вважаю, ринок збільшуватиметься, а рівень якості та організації — поліпшуватиметься.