Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 42.00 42.45
EUR 49.20 49.90

Як зростали Airbnb та Uber

Ще 10 років тому вважалось малоймовірним, що можна у будь-який час доби сміливо сідати у машину до незнайомця або ж зупинятися на ночівлю в чужому будинку. Наразі Uber і Airbnb довіряються дедалі більше людей по всьому світу, оскільки ці сервіси значно заощаджують час і кошти та урізноманітнюють подорожі. Ці компанії за короткий час досягли неймовірного успіху, який викликає подив і заздрість конкурентів та інших «мешканців» Кремнієвої долини.

«Наш формат» і «Будуй своє» презентують одну з найкращих за версією Amazon книг 2017 р. «Вискочки. Uber, Airbnb та битва за Кремнієву долину» від автора світового бестселера «Продається все. Джефф Безос та ера Amazon» Бреда Стоуна. Бізнес-журналіст Бред Стоун зосередив увагу на особливостях роботи Uber та Airbnb, детально описав всі труднощі, а ще пояснив, як нове покоління підприємців перетворює Кремнієву долину.

«Синку, в інтернеті тобі ніхто не заплатить тисячі доларів»

Пол Блечарзик своєму сину Нейтану

«Ґреґ Макаду знав про неуспішні стартапи все. За півтора року до зустрічі із засновниками Air-bed-and-breakfast на нью-йоркського венчурного інвестора зійшло прозріння, як об’єднати ринок оренди відпусткового житла й надати йому обтічної форми. У власників малого бізнесу в індустрії подорожей, як-от господарі маленьких готелів типу «ліжко й сніданок», зазвичай вистачало бюджету тільки на місцеву рекламу. Інтернет міг дати їм змогу розповісти про себе мандрівникам по всьому світу.

Досліджуючи цю тезу, Макаду відвідав понад півдесятка веб-механізмів на зразок LeisureLink і Escapia і почав спостерігати, як компанія HomeAway з Остіна, що в Техасі, намагається стати головною мережею оренди житла на час відпустки й поглинає конкурентів — наприклад, VRBO. Ґреґ близько року придивлявся до цих компаній, але не був переконаний, що в якоїсь із них — особливо новітній підхід. «Ринок був дуже розрізнений, було незрозуміло, як усе це має виглядати онлайн, — сказав він через багато років. — Скажу прямо — я покинув це діло».

Потім, на початку 2009 року, він сів випити кави із шефом Y Combinator Полом Ґрегемом, заговорив про необхідну для стартаперів психологічну стійкість, і Ґрегем указав на яскравий приклад в іншому кінці кімнати — засновників Airbnb.

Того дня Макаду представився Браяну Ческі, Джо Ґеббії та Нейтану Блечарзику, і їхній підхід вразив його. Засновники стартапів із оренди житла, з якими він спілкувався раніше, намагалися покращити життя гостям; хлопці з Airbnb хотіли зробили життя кращим для господарів. Це була перша з багатьох зустрічей засновників Airbnb та Макаду і його партнерів із Sequoia Capital, які відбуватимуться впродовж наступних місяців, і шлях, яким YC — так у Кремнієвій долині називали цю стартап-школу високого рівня — кардинально змінить перспективи стражденної компанії.

Airbnb ледь-ледь потрапили в той зимовий набір у YC, почасти завдяки тому «вівсянка-гамбіту», хоча ніхто подібного ефекту від нього не очікував. Коли засновники потрапили в програму, Блечарзик винувато попрощався на деякий час із нареченою в Бостоні, повернувся у квартиру на Рауш-стрит і оселився на дивані у вітальні. До офісу YC у Маунтін-В’ю засновникам треба було їхати 45 хвилин; офіси розташовувалися на вулиці із оптимістичною назвою Пайонір-вей, і хлопці зазвичай розгортали роботу за довгими столами на козлах у головному обідньому залі.

У ті часи світова економіка розвалювалася, рівень безробіття був просто захмарний, і поради Ґрегема витвережували сильніше, ніж зазвичай. У якийсь момент він попередив Airbnb і 15 інших стартапів, що інвестори стали дуже лякливі, тож у презентації потрібно обов’язково мати графік, на якому намальована єдина лінія, яка рухається праворуч і вгору та демонструє прибутки. Засновники Airbnb, у яких і доходів майже не було, уже не кажучи про прибутки, зробили макет цього гіпотетичного графіка й наклеїли його на дзеркало у ванній на Рауш-стрит.

Попри економічну кризу, засновники були рішуче налаштовані взяти максимум від своєї удачі. Вони щовечора стирчали у YC й засипали питаннями Ґрегема та його колег. «Ми були завзятущими студентами», — каже Ческі.

Ґрегем, який усе ще ставився скептично до концепції спільного користування квартирами, поставив грубувате запитання: сайт узагалі хоч десь працює? У Нью-Йорку, відповіли засновники; у цьому місті десь сорок людей зробили свої кімнати доступними для короткострокової оренди. «То чого ви тут сидите? Летіть туди й поговоріть із тими людьми», — сказав Ґрегем.

Блечарзик лишився писати код, а Ґеббіа і Ческі полетіли на вихідні в Нью-Йорк і почали зустрічатися з господарями. Була одна очевидна проблема — квартири в інтернеті не виглядали привабливо. Фотографії були зернисті, їх зазвичай робили на примітивні на той час камери мобільних телефонів. Про це спостереження вони розповіли в Маунтін-В’ю. Ґрегем порівняв це з проблемою, з якою сам зіткнувся на онлайн-ринку Viaweb, коли довелося розповідати наївним продавцям, як продавати в інтернеті. «Їм потрібно було навчити своїх господарів продавати, — каже Ґрегем. — Це був саме той інгредієнт, якого бракувало».

Тож тієї зими Ческі й Ґеббіа писали господарям листи, що сайт безкоштовно відправляє в їхню квартиру професійного фотографа, і регулярно літали на вихідні у Нью-Йорк; згодом пункт про хороші фото став частиною професійного кодексу Airbnb.

Коли засновники прилітали в місто — вони брали в оренду високоякісну камеру, лізли по снігу, стукали в двері й фотографували спальні і двори. «У нас було дуже мало грошей. Пам’ятаю, ми обговорювали щонайменшу витрату — чи потрібен нам хороший штатив, наприклад», — каже Ґеббіа.

Мовою Долини, така робота «не вписувалася в масштаб». Хлопці витрачали час страшенно неефективно. Але саме вона допомогла засновникам налаштуватися на хвилю потреб своїх перших користувачів і розпізнати, що з великими, пишними, яскравими фотографіями домівок і хорошими фотографіями профілю господарів сайтом буде користуватися приємніше. «Пол першим дозволив нам сказати: думати про те, що не вписується в масштаб, — нормально, якщо це допоможе відійти від міфів Кремнієвої долини, — розповідає Ґеббіа. — Тепер ми могли по-справжньому вигадувати творчі шляхи підняття власного бізнесу». 

Із промокодом Buduysvoe на сайті nashformat.ua можна придбати книжку у електронному та паперовому форматі зі знижкою 10%. Промокод діє до 30 червня.

Копірайтинг — «Наш формат»

АТ "Ощадбанк"