Бізнес-план
Ірина Проскуріна, власниця IrenFox SteamPunk, розповідає, як хобі може перетворитися на бізнес та які нюанси необхідно взяти до уваги хендмейдерам-новачкам.
Як знайти свою нішу
Ірина завжди цікавилася хендмейдом, пробувала різні техніки та матеріали, виготовляючи прикраси з намистин, повстяні сумки, декупажні сережки, кулони, пляшки. У Сєверодонецьку, звідки дівчина родом, навіть була співорганізатором першої виставки рукоділля «Зроблено з любов’ю».
Якось її подруга зауважила, що усі ці речі гарні, але не оригінальні, подібних багато на ринку. Вона ж і познайомила майстриню зі стилем стимпанк, і дівчина зрозуміла: це саме те, що їй потрібно. Щоб поєднати механічні деталі годинників, Ірина почала заливати їх епоксидною смолою – цю техніку використовують для виготовлення прикрас із сухоцвіту.
У 2014 році Ірина поїхала на виставку до Києва і змушена була залишитися у столиці: у Лисичанську підірвали технічний міст через Сіверський Донець, і повертатися було небезпечно для життя. Їй пощастило, бо вона могла зупинитися у сестри в Києві. Однак бізнес довелося налагоджувати з нуля.
Початкові витрати та платформи для реклами
Початкові інвестиції у виробництво були не надто великими: майже 2 тис. грн. Потрібно було закупити смолу, що коштувала 150 грн за 100 мл, майже 1,5 тис. грн Ірина витратила на фурнітуру, а частина коштів пішла на інструменти: плоскогубці, пензлики тощо. Годинники майстриня купувала на барахолках або їх приносили знайомі.
«Якщо ви новачок, то десь місяць вам потрібно навчатися. Потім зробити товар, який можна буде фотографувати для соцмереж, та їздити з ним на виставки. Коли у вас з’являються постійні клієнти, сума заробленого зростає», – ділиться Ірина. Прикраси дівчини коштують від 150 до 500 грн, а прибутковим бізнес став за півроку.
Щодо реклами, то спочатку цю роль виконувало сарафанне радіо. Також майстриня часто брала участь у виставках, роздавала візитівки. Нині свої вироби Ірина рекламує через Facebook та Instagram, планує розвивати акаунт на Etsy.
Серед онлайн-ресурсів, якими майстриня користувалася спочатку, були Vkontakte та «Ярмарок майстрів» (припинила їх використовувати з причини політичної ситуації), «Скриня» та «Золоті руки майстрів». Ірина вважає, що на «Скрині» дуже простий функціонал та невеликі тарифи: якщо накручування в офлайн-магазині може бути до 100%, то тут можна віддавати лише 10% від суми продажу. Тому цей ресурс підходить для новачків.
Натепер Ірина продає переважно через Facebook, також добре працює платна реклама (одна вдала фотографія приводить до трьох покупців), тому робити ставку на інші сайти немає сенсу.
Як продавати офлайн
Добре, коли у покупця є можливість подивитися на реальний товар, наголошує Ірина. Якось вона продавала прикраси одночасно у п’ятьох магазинах, а потім зрозуміла, що вистачить і одного. Натепер майстриня співпрацює з Podval art store. У кожного магазину свої схеми оплати: одні хочуть відсотків з продажу кожної речі, інші – грошей за оренду поличок.
Ірина активно працює на виставках. Зізнається, що з досвідом (майстриня уже вісім років у цій справі) приходить розуміння, як варто готуватися, щоб отримати максимальний зиск. Основні моменти, на які потрібно звернути увагу, такі:
- Не варто розраховувати, що продасте увесь товар: зазвичай купують десь 40% від представленого асортименту.
- Оцінюйте пропозицію участі критично: якщо ви початківець, обирайте дешевші варіанти, щоб не вийти у мінус. Наприклад, на барахолці «Кураж-базар» можна продавати за 500 грн два дні (якщо нових виробів на вашому стенді 25%, а інші речі не нові). Участь у виставці може коштувати і 3 тис. грн за 2 кв. м, але деякі організатори дозволяють ділитися місцем. Ви можете запросити друзів, і тоді воно обійдеться у 1,5 тис. грн.
- Що краще оформлений стенд, то більше товару продається. Ідеально, якщо продавець виглядає незвично (Ірина одягає стимпанк-костюми).
- Важливо, щоб якась яскрава деталь була на рівні очей покупців: це збільшить шанси на те, що ваш стенд помітять. Також покупців приваблює гарна упакова товару.
- Корисно вести записи результатів. Так, Ірина може переглянути свій блокнот, порівняти прибуток на різних виставках і обирати ті, які дають найбільший виторг.
- Коли ви плануєте співпрацювати з магазином, порівнюйте ціни. Якщо з продажів ви у середньому отримуєте 500–1500 грн, немає сенсу платити за оренду 500 грн на місяць.
За місяць заробити можна по-різному: від 3 тис. до 10 тис. грн, усе залежить від сезону (найбільший виторг у новорічні та весняні свята), кількості реклами та відвіданих виставок.
Щоб мати прибуток, необхідно постійно працювати: виготовляти прикраси, фотографувати товар, вести соцмережі. «Фактично це повний робочий день, – зазначає Ірина. – У мене стало звичкою оптимізувати час: наприклад, поки дивлюся кіно, можу розбирати годинник на деталі».
У майбутньому майстриня планує вийти на міжнародний ринок: хоче брати участь у міжнародних виставках та розвивати Etsy-акаунт.
Бізнес-план