Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як започаткувати оригінальний бізнес на меду

Бізнес-план

Уже декілька років поспіль Україна – лідер з експорту меду. Популярність продукту стрімко зростає за кордоном. Роман Бака, підприємець, який заснував компанію з виробництва меду BeHoney, говорить, що одна з місій його бізнесу – популяризувати культуру споживання продукту в Україні.

 

Півтора року тому він вирішив звільнитися з банку й заснувати свою власну справу. Тим паче що основа вже була: бджільництвом у його родині займаються 37 років. «Наша компанія – це справжній сімейний бізнес, який розпочав іще мій дід, про який мріяв мій батько і який трансформував на сучасний кшталт я», – розповідає підприємець. Він пояснює, що завжди хотів започаткувати медовий бізнес, але коли йому буде далеко за 50.

 

Для відкриття власної справи знадобилося майже 30 тис. грн. Гроші пішли на закупівлю обладнання, поліграфію, тару та інше. Роман говорить, що якби не дідова пасіка, то сума була би набагато більшою. Вартість одного бджолиного рою на ринку коливається від 1 до 3 тис. грн, ефективна пасіка може налічувати до 100 сімей.

 

На розробку сайту не витратили ані копійки, бо цим займався Роман власноруч. З логотипом та маркетингом допомогла його дівчина, а мати й батько долучилися до сортувальних та логістичних процесів. «Ми самі себе зробили та розрекламували. Допомогли рекомендації друзів та знайомих, а також участь у ярмарках та в одному з проектів», – ділиться Роман.

 

Компанія заповнює одразу чотири ніші: власну реалізацію меду (через сайт або магазини), В2В-замовлень, корпоративних подарунків та весільних бонбоньєрок. Підприємець робить ставку саме на дві останні, адже вони дають найбільший дохід. Головне, над чим працювала компанія спочатку, – це привернути увагу до продукту та обрати шляхи для його реалізації. «Ми розробили логотип, розлили мед по маленьких баночках – і в цьому весь успіх. Продукт має естетичний вигляд, і покупцю не потрібна трилітрова банка меду, яка припадатиме пилом», – розповідає підприємець. Головна відмінність їхньої медової крамниці від інших у тому, що компанія виробляє не лише мед, а й медові десерти за власною рецептурою. Попитом користується шоколадно-горіхова паста «ПастуEla», яку виробник позиціонує як натуральний аналог «Нутелли».

 

З першого невдалого досвіду продажів Роман зрозумів, що найкращим місцем для реалізації продукції є інтернет (власний сайт та сторінка в FB) та магазини натуральних продуктів. Продукцію BeHoney можна придбати лише у крамницях столиці. На регіони у BeHoney не розраховують, оскільки можуть не впоратися із великою кількістю замовлень.

 

Серед особливостей медового бізнесу Роман називає сезонність. «Для діда спекотним сезоном було літо, а для нас пік припадає на перші прохолодні дні осені, який триває до весни», – каже керівник BeHoney.

 

Усі процеси – збирання меду, розробка етикеток, фасування, доставка – родичі виконують самі. Крім того, у BeHoney працюють три людини на аутсорсі. У планах – розширення компанії. Підприємці шукають інвесторів та думають про кредит.

 

Продукція та бджоли пройшли експертизу Фітосанітарної служби України. На пасіку заведений ветеринарний паспорт та висновок фітосанітарної служби. Роман жалкує, що в Україні такі сертифікації не є обов’язковими і що виробництво та реалізацію продуктів харчування ніхто не контролює. «Підприємець сам вирішує, проводити перевірку чи сертифікувати продукт, оскільки відсутній орган, який би контролював цей процес. Ми ж дотримуємося зарубіжних стандартів», – аргументує власник компанії.

 

Головна мета бізнесу – зробити мед і медові десерти доступними не лише у тій місцині, де проживають пасічники, а й у крамницях великих міст. «Ми продаємо товар за цінами вище середніх, але це справжня ціна за працю та оформлення. Наша аудиторія – люди, які турбуються про своє здоров'я, використовують мед як замінник цукру та підсолоджують ним своє життя», – наголошує Роман.

 

BeHoney експортувала 100 кг до Йорданії, Нігерії, Японії та США. Однак про серйозні поставки за кордон говорити рано.

 

Від часу створення компанія збільшила капіталізацію на 30%. Натепер Роман Бака активно розвиває свій бізнес та веде переговори з кількома компаніями, щоб реалізувати майбутні проекти.

Бізнес-план

АТ "Ощадбанк"